G.Larson's '54 PV 444H

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Hei
Får vel presentere meg selv og bilen min. Ny på forumet og nyinnmeldt i PV-klubben.
43 år gammel utflytta Bambling som nå bor på Nordmøre. Har hatt flere gamle biler opp igjennom åra.
Bl.a '63 Amazon og '78 Taunus. Hverdagsbilen i dag er en 2004 Chevrolet Tahoe.
I forrige uke ble det handling. Nærmere bestemt en '54 PV 444H med B16 motor. Bilen ble kjøpt i Telemark og kjørt til Nordmøre.
En del småting må gjøres på den ganske radig og denne tråden vil bli brukt til oppdatering av prosjektet.
Image
Image
Image
Sånn den var presentert i annonsen.

Image
På vei over Dovre etter handel.

Bilen ser grei ut innvendig.
Image
Image

Det første jeg gjorde var å ta av rattet. Som dere ser av bildet så stod det nesten 90 grader feil.
Nå ser det slik ut.
Image

Frontruta er knust og den andre har ganske mye steinsprut. Disse skal byttes så snart jeg finner noen som kan lage nye.
Image

Manifoldpakningen var byttet med en hjemmelaget grafitt/laminat-pakning som hadde blåst ut, så her lakk det eksos ut og falskluft kom inn.
Denne ble demontert og nye pakninger bestilt fra Jørgenrud. Regner med de kommer til uka.
Image
Image

I samme slengen ble manifolden glassblåst og lakket med Jøtuls ovnslakk.
Image

Forgasseren er demontert og blir sendt til 445 som innbytteforgasser mot ett mellomlegg for en nyoverhalt.
Image

Luftfilteret er vel ikke originalt til denne motoren og skal byttes etterhvert.
Image

Bremsepedalen går helt i bunn før bremsene tar og kommer ikke ut igjen.
Her blir det overhaling av hovedbremsesylinderen, hjvulsylindere og en sjekk av bremseskoa. Samt byttet væske.
Problemet med at pedalen ikke kommer ut ble jeg tipset om av Reodor57 at kunne være en fjær som er borte/hopet av.
Dette blir sjekket i morgen.
Dempere skal byttes da disse er skvær gåene. Fjærer ser bra ut.

Gulvmatter og lydisolering er tatt ut for sjekk av gulvplater samt at jeg har vært en tur under og tittet. Foreløpig ser det bra ut med tanke på rust under.
Men her også skal det bli en oppgang etterhvert.

Fortsettelse følger i et flott forum hvor jeg allerede har fått gode svar på en del av det jeg har lurt på.
Ståle B.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 »

Gratulerer med flott bil!

Bruk forumet aktivt, for her er det mange som kan mye.
Har du forresten funnet noen som kan skjære til en frontrute?

I tråden om ultralydvask av forgasser spurte du om sliping/planing av manifold.
Mer om dette her:
viewtopic.php?f=4&t=170&start=285

Har også luftfilter til B16 liggende hvis det er av interesse. Mulig at det ligger på "fjernlager", men du trenger det kanskje ikke helt med en gang.
Som Reodor57 skrev i den andre tråden din er det en viss fordel med luftfilter på en B16 for at den skal gå pent.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

445 wrote:Gratulerer med flott bil!
Bruk forumet aktivt, for her er det mange som kan mye.
Takk for det. Ja, forumet vil bli brukt aktivt.

445 wrote: Har du forresten funnet noen som kan skjære til en frontrute?
Nei, ikke enda. Hverken Riis bilglass eller Hurtigruta her i distriktet gjorde sånt noe.
445 wrote: sliping/planing av manifold.
Mer om dette her:
viewtopic.php?f=4&t=170&start=285
Dette skal sjekkes nærmere.
445 wrote: Har også luftfilter til B16 liggende hvis det er av interesse.
Det er interessant ja, men ikke travelt med det i første omgang. Den gikk jo med det avbildede luftfilteret. Men muligens det
er med på å forårsake den ureine gangen.
Ståle B.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Jeg ser i verkstedmanualen for B16 at kompresjonstrykket ved varm motor og tørning med startmotor skal være fra 9,5 til 10,5.
Vil dette være anerledes ved kald motor?
Trykket er ihvertfall ganske likt på alle fire sylinderane. Varierer fra 9,3 til 9,5.
Image
Ståle B.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Reodor57 »

For meg ser dette veldig bra ut! Luftfilteret er ikke originalt, og er til en B18. Det kan også være en del av forklaringen på at den ikke går bra når en har litt pådrag. Originalluftfilteret har litt luftmotstand slik at det feiter opp blandingen når den går med litt turtall. Spør 445 om han ikke har et riktig ett på lager med riktig brakett.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Spør 445 om han ikke har et riktig ett på lager med riktig brakett.
Jepp, finnes på lager 8)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Pakke fra Jørgenrud på vei i posten. Ser ut som det kan bli litt skruing i helga. :D
Riis bilglass i Kristiansund kunne skjære nye frontruter for meg og ene speilen er levert inn for å bytte ut speilglasset.
Ståle B.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 »

Så flott! Da går prosjektet fremover.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Mens jeg venter på deler så pusler jeg med en del andre småting. Bl.a bakluka som glipper i øvre venstre hjørne.
Sannsynlighvis har noen prøvd å stenge bakluka uten å løse ut sperra. Er det noen som har en idé om hvordan man kan justere
tilbake dette?
Last edited by G.Larson on Fri 09 Oct 2015 20:23, edited 1 time in total.
Ståle B.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 »

Mulig at du kan hente noen tips i den flotte tråden til Pals.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by Reodor57 »

Glippe i bakluka er ikke uvanlig, og kan fikses av en biloppretter som kjenner bilen temmelig kvikt uten å måtte skjære i bilen som pals gjør. Vi har en i avdelingen som har en strøken sport som fikk hjelp til dette. Det tok oppretteren ca 10 min å fikse det uten å skade bilen på noen som helst måte. Kan ikke trikset selv, men det finnes de som kan det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Har fått pusla litt i dag også. Pakke fra Jørgenrud kom i posten. Pakninger samt rep.sett til bremsesylinderen.
Image

Trengte bare manifold-, eksos- og toppdekselpakning, men resten kan være kjekt å ha til en annen gang.

Manifolden min var skeiv som juling så den har blitt planet i dag.
Image
Image
Image

Manifolden regner jeg med skal trekkes til med moment. Er det noen som vet hva det skal være?

Fronrutene kom ut i dag så de er klar til levering hos glassskjærern.

Image

Her var det fryktelig mye forsteinet lim/fugemasse som må renskes bort.

Vifta til varmeapparatet har ikke fungert. Etter litt feilsøking så fant jeg feilen. En ledning som var slitt av. Så nå fungerer den som bare det. Vaieren til spjeldreguleringa hadde også dratt seg ut av festet sitt. Så nå som den er festet igjen kan jeg regulere spjeldet igjen.

I morgen kommer forgasser og luftfilter fra 445. Venter i spenning.
Ståle B.
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

Litt pynt på garasjeporten og veggen :D

Image

Image

Originale begge to. Ingen repro. :D
Ståle B.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by 445 »

Nydelig arbeid, og flott manifold! Pass også på at flensen der forgasseren skal sitte er helt plan.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: G.Larson's '54 PV 444H

Post by G.Larson »

G.Larson wrote: Manifolden regner jeg med skal trekkes til med moment. Er det noen som vet hva det skal være?
Anyone ? :)
Ståle B.
Post Reply