Bekkerns Volvo PV 1960

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
Bekkern
Posts: 77
Joined: Tue 23 Sep 2014 19:45
Location: Heggedal

Bekkerns Volvo PV 1960

Post by Bekkern » Fri 17 Oct 2014 14:05

Da er vinterprosjektet igang
Attachments
5.jpg
5.jpg (43.07 KiB) Viewed 7841 times
4.jpg
4.jpg (30.2 KiB) Viewed 7841 times
3.JPG
3.JPG (35.53 KiB) Viewed 7841 times
2.jpg
2.jpg (32.82 KiB) Viewed 7841 times
1.jpg
1.jpg (40.85 KiB) Viewed 7841 times

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Volvo PV 1960

Post by 445 » Fri 17 Oct 2014 14:46

Hei!

Takk for sist. Motoren kom ut, selv om den ikke var helt villig.
Du har virkelig satt i gang. Ser at stempelet ikke er helt friskt.

Jeg gleder meg til å følge prosjektet fremover!

Jeg har tatt meg en liten frihet som moderator og døpt om tråden din fra Volvop Pv 1960 til "Bekkerns Volvo PV 1960".
Hvis du ikke er enig så endrer jeg tilbake igjen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2886
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Post by Reodor57 » Fri 17 Oct 2014 15:25

Du verden. Delene er jo reinere enn henda mine har blitt etter at vi "bakset ut" motoren. Hva bruker du å vaske med? Her forsvinner både lakk og grums så det må være temmelig kraftig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Post by 445 » Fri 17 Oct 2014 16:06

Var det ikke han som hadde tilgang på steamer?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Bekkern
Posts: 77
Joined: Tue 23 Sep 2014 19:45
Location: Heggedal

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Post by Bekkern » Fri 17 Oct 2014 16:13

Her har jeg brukt Zalo og klut , og litt elektrisk på verkstedet.

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Post by 445 » Fri 17 Oct 2014 16:18

Bekkern wrote:Her har jeg brukt Zalo og klut , og litt elektrisk på verkstedet.
Det enkle er ofte det beste!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Bekkern
Posts: 77
Joined: Tue 23 Sep 2014 19:45
Location: Heggedal

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Post by Bekkern » Fri 17 Oct 2014 19:53

Skrur klokka noen dager tilbake så jeg får med starten av prosjektet.
Attachments
Så var
Så var
image.jpg (28.16 KiB) Viewed 7821 times
sessongen
sessongen
image.jpg (29.72 KiB) Viewed 7821 times
2014 slutt
2014 slutt
image.jpg (33.04 KiB) Viewed 7821 times

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Post by Torbo2 » Sat 18 Oct 2014 11:38

Det begynner å bli en gjenganger med at stempelfjærene kan knekke på gamle biler. Det skjedde på min Amazon, på min Renault og min Duett. SAmtidig har jeg registrert at det samme hars skjedd på andres biler, også av andre merker.
Teorien her er først og fremst tretthetsbrudd, men at de blir varmelekkasje nedover i slitte fjærspor er vel også med på gjøre skader. Samt at spennet i fjærene avtar og avgir mindre varme til sylindrene. Slitasjen i sylindrene utvikler seg slik at sylindrene blir koniske, og derved vil det bli en mikroskopisk bøying av stempelfjærene millioner av ganger i løpet av noen få år. Til slutt knekker de. Det er ikke vitenskapelige analyser, men tanker ut fra kjennskap til motorteknikk og metallurgi.
I alle fall noe å tenke på om man vil ha en strøken bil fra ende til annen.

User avatar
Bekkern
Posts: 77
Joined: Tue 23 Sep 2014 19:45
Location: Heggedal

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Post by Bekkern » Sun 19 Oct 2014 15:37

Da er motoren helt i deler å ser nå at det er mye jobb å gjøre i vinter.
Kamaksel må nok byttes ut med en ny men det ser ikke ut som det er så lett å få tak i en til b16
Har søkt på Jørgenrud sine sider men der skal man jo helst vær god i Svensk så der fant jeg ingen
Er det noen som vet hvor eller om det er å få kjøpt en ny kamaksel ?

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Post by 445 » Sun 19 Oct 2014 15:44

I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Post by 445 » Sun 19 Oct 2014 15:46

.... og på VP autoparts i Sverige, der Jørgenrud får alle delene sine fra:

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... searchfld=
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

pv-mannen
Posts: 63
Joined: Fri 22 Jul 2011 19:27

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Post by pv-mannen » Mon 20 Oct 2014 12:04

Men de har bare B16B aksler, B16A har de ikke lengre.

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Post by 445 » Mon 20 Oct 2014 12:12

Du får jo litt ekstra med en B16B-kam, så det er vel bare å takke og ta i mot.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Bekkern
Posts: 77
Joined: Tue 23 Sep 2014 19:45
Location: Heggedal

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Post by Bekkern » Mon 20 Oct 2014 16:03

Å hva skiller en 16a kam.fra en 16b kam. ?

User avatar
hlyshaug
Posts: 676
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Bekkerns Volvo PV 1960

Post by hlyshaug » Mon 20 Oct 2014 16:32

Den er vel litt "sintere". Jeg byttet til B-kam da jeg overhalte motoren min (med svært god hjelp). Tror det er anbefalt å plane toppen 1-2 mm når man bytter kam. Ble vel tatt 1,2 mm på min, hvis jeg ikke husker feil.
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no

Post Reply