Page 7 of 48

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Tue 27 Dec 2011 23:52
by Reodor57
Det festet er et Amazonfeste..., men en kan sikkert lage mye fint av det også hehe :D

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Wed 28 Dec 2011 09:55
by 445
Hvor mye vekt skal dette festet tåle?
Har planer om å tilpasse et feste til eksisterende travers, og bruke en gummipute som på Amazon.
Men, det må jo være sterkt nok.

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Wed 28 Dec 2011 13:19
by Torbo2
Rask beregning: Her er det liten belastning, bare litt vekt fra motoren og litt vibrasjonskrefter fra kryssene/mellomakslingen. Men man må legge inn en sikerhetsfaktor slik at girkassen skal tåle en stein som slår oppi unnefra. Dessuten vil et solid feste gi mindre vibrasjon i bilen.

Så litt oppsummering: Jeg ville konstruert det hele til å tåle minst 100-200 kg statisk i alle retninger. Og så skal det se pent og profft ut....
Ville vel også psset på at det ikek oppstå noe moment på innfestingnen, f.eks.ved å flytte festet neo bakover, kanskje like langt som avstanden mellom skruhullene? Da er det bare to ekstra hull å borre i ramma.... :?:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Fri 30 Dec 2011 21:30
by 445
Her er Duett-feste for M4-kasse:

Dette "sneglehuset" festes på traversen, og ikke på girkassen som for H6.
Har lagt det til rens i parafinbad, så får vi se hva som skjuler seg bak "møkka".
IMG_0601.JPG
IMG_0600.JPG
IMG_0606.JPG

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 01 Jan 2012 23:24
by Torbo2
Parafin, olje og andre mineralske produkter kan løse opp gummi, om gummien ikke er oljebestandig. Her er det trolig oljebestentig gummi, da fabrikken bør ha tatt høyde for at det kan bli oljesvetting i bakkant av en girkasse?
Men jeg skiftet på PV-en fordi den var slitt og ti ldels svulmet... men så har den nok sitter der i hele sitt liv?
Jeg vill vel ikke latt den ligge for lenge (mer enn noen timer/et døgn) om du ikke skal bytte? men du må vel ha den runde nyere typen uansett på firetrinnsen?

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Mon 02 Jan 2012 12:23
by 445
Torbo2 wrote:Parafin, olje og andre mineralske produkter kan løse opp gummi, om gummien ikke er oljebestandig.
...
Jeg vill vel ikke latt den ligge for lenge (mer enn noen timer/et døgn) om du ikke skal bytte?
Det gikk bra å la den ligge i parafin et døgn. Ble rent og fint.
Har også erfart at det er fare for at "feil" type gummi løser seg opp i parafin / white spirit.

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Mon 02 Jan 2012 12:24
by 445
Torbo2 wrote:....men du må vel ha den runde nyere typen uansett på firetrinnsen?
Dette festet er i teorien tilpasset M4-kassen på Duett.
Dersom jeg skal bruke dette festet, så skal jeg helt klart ha ny gummipute, men tilpasset dette festet.

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 08 Jan 2012 12:53
by Torbo2
Hmmm skjønner..
"Tager hva man haver" - metoden: (Og så Volvo da?)
Her har altså Volvo tatt det de hadde og bare snudd alt opp ned, mer eller mindre, for å få festet en firetrinns girkasse i bakkant. Og så har de selv innsett at det ikke trenger å være så sterkt, da det er bare to slanke flattjern (U) mellom festet og girkassen...
Festet ser ut til å tåle bilens vekt, minst, og flattjernbiten (24) tåler trolig bare et par hundre kg...?

Så ble det sånn:
Image

Funkar det?

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 08 Jan 2012 23:36
by 445
Torbo2 wrote:Så ble det sånn:
Image
Der hadde du jo en tegning av dette også!
Hvor tar du det fra?

Suverent. Dette kommer til å fungere flott.

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 08 Jan 2012 23:39
by 445
Er den detaljen som er merket 19 en del av den originale traversen, eller er det en tilleggsdetalj?

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 08 Jan 2012 23:42
by 445
Torbo2 wrote:Parafin, olje og andre mineralske produkter kan løse opp gummi, om gummien ikke er oljebestandig. Her er det trolig oljebestentig gummi, da fabrikken bør ha tatt høyde for at det kan bli oljesvetting i bakkant av en girkasse?
Det gikk bra med parafinbad. Skal legge ut et bilde snart, kanskje i morgen.

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 08 Jan 2012 23:49
by Torbo2
445 wrote:Er den detaljen som er merket 19 en del av den originale traversen, eller er det en tilleggsdetalj?
Det ser ut til at det er et stykke hele saken, men sikkert modifisert det også fra en tidligere modell?
Det gjelder bare å følge tankegangen og "hodevridningene" til volvo-ingeniørne her så så faller ting på plass.
Den gamle brua kan trolig lett tilpasses, om ikke kan en nygammel funke bra, tror jeg...

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Mon 09 Jan 2012 00:00
by 445
445 wrote:Det gikk bra med parafinbad. Skal legge ut et bilde snart, kanskje i morgen.
Hvorfor vente til i morgen?
Gikk de 16 trappetrinnene ned fra PC til verksted og knipset et bilde.
Slik ser den ut nå etter parafinbad.
Skal uansett bytte gummiopphenget.
IMG_0647.JPG
IMG_0646.JPG

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Mon 09 Jan 2012 01:04
by Torbo2
Snakker om rask prosessor! Intel dual-quattro 2X4x4 =32Mhz?. Trodde ikke den var kommet i handelen ennå?

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Mon 09 Jan 2012 13:08
by Torbo2
Alternativt dette festet som Volvo tok i bruk på Amazon? Da ingeniørene fant ut at det enkleste var godt nok, og begynte å tenke på vekten også kanskje?
Din girkasse har jo allerede dette gummifestet..
Image ser det ut som...?
Mange muligheter her