445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Post Reply
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Reodor57 »

Det festet er et Amazonfeste..., men en kan sikkert lage mye fint av det også hehe :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Hvor mye vekt skal dette festet tåle?
Har planer om å tilpasse et feste til eksisterende travers, og bruke en gummipute som på Amazon.
Men, det må jo være sterkt nok.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Torbo2 »

Rask beregning: Her er det liten belastning, bare litt vekt fra motoren og litt vibrasjonskrefter fra kryssene/mellomakslingen. Men man må legge inn en sikerhetsfaktor slik at girkassen skal tåle en stein som slår oppi unnefra. Dessuten vil et solid feste gi mindre vibrasjon i bilen.

Så litt oppsummering: Jeg ville konstruert det hele til å tåle minst 100-200 kg statisk i alle retninger. Og så skal det se pent og profft ut....
Ville vel også psset på at det ikek oppstå noe moment på innfestingnen, f.eks.ved å flytte festet neo bakover, kanskje like langt som avstanden mellom skruhullene? Da er det bare to ekstra hull å borre i ramma.... :?:
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Her er Duett-feste for M4-kasse:

Dette "sneglehuset" festes på traversen, og ikke på girkassen som for H6.
Har lagt det til rens i parafinbad, så får vi se hva som skjuler seg bak "møkka".
IMG_0601.JPG
IMG_0600.JPG
IMG_0606.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Torbo2 »

Parafin, olje og andre mineralske produkter kan løse opp gummi, om gummien ikke er oljebestandig. Her er det trolig oljebestentig gummi, da fabrikken bør ha tatt høyde for at det kan bli oljesvetting i bakkant av en girkasse?
Men jeg skiftet på PV-en fordi den var slitt og ti ldels svulmet... men så har den nok sitter der i hele sitt liv?
Jeg vill vel ikke latt den ligge for lenge (mer enn noen timer/et døgn) om du ikke skal bytte? men du må vel ha den runde nyere typen uansett på firetrinnsen?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Parafin, olje og andre mineralske produkter kan løse opp gummi, om gummien ikke er oljebestandig.
...
Jeg vill vel ikke latt den ligge for lenge (mer enn noen timer/et døgn) om du ikke skal bytte?
Det gikk bra å la den ligge i parafin et døgn. Ble rent og fint.
Har også erfart at det er fare for at "feil" type gummi løser seg opp i parafin / white spirit.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Torbo2 wrote:....men du må vel ha den runde nyere typen uansett på firetrinnsen?
Dette festet er i teorien tilpasset M4-kassen på Duett.
Dersom jeg skal bruke dette festet, så skal jeg helt klart ha ny gummipute, men tilpasset dette festet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Torbo2 »

Hmmm skjønner..
"Tager hva man haver" - metoden: (Og så Volvo da?)
Her har altså Volvo tatt det de hadde og bare snudd alt opp ned, mer eller mindre, for å få festet en firetrinns girkasse i bakkant. Og så har de selv innsett at det ikke trenger å være så sterkt, da det er bare to slanke flattjern (U) mellom festet og girkassen...
Festet ser ut til å tåle bilens vekt, minst, og flattjernbiten (24) tåler trolig bare et par hundre kg...?

Så ble det sånn:
Image

Funkar det?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Så ble det sånn:
Image
Der hadde du jo en tegning av dette også!
Hvor tar du det fra?

Suverent. Dette kommer til å fungere flott.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Er den detaljen som er merket 19 en del av den originale traversen, eller er det en tilleggsdetalj?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Parafin, olje og andre mineralske produkter kan løse opp gummi, om gummien ikke er oljebestandig. Her er det trolig oljebestentig gummi, da fabrikken bør ha tatt høyde for at det kan bli oljesvetting i bakkant av en girkasse?
Det gikk bra med parafinbad. Skal legge ut et bilde snart, kanskje i morgen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Torbo2 »

445 wrote:Er den detaljen som er merket 19 en del av den originale traversen, eller er det en tilleggsdetalj?
Det ser ut til at det er et stykke hele saken, men sikkert modifisert det også fra en tidligere modell?
Det gjelder bare å følge tankegangen og "hodevridningene" til volvo-ingeniørne her så så faller ting på plass.
Den gamle brua kan trolig lett tilpasses, om ikke kan en nygammel funke bra, tror jeg...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

445 wrote:Det gikk bra med parafinbad. Skal legge ut et bilde snart, kanskje i morgen.
Hvorfor vente til i morgen?
Gikk de 16 trappetrinnene ned fra PC til verksted og knipset et bilde.
Slik ser den ut nå etter parafinbad.
Skal uansett bytte gummiopphenget.
IMG_0647.JPG
IMG_0646.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Torbo2 »

Snakker om rask prosessor! Intel dual-quattro 2X4x4 =32Mhz?. Trodde ikke den var kommet i handelen ennå?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Torbo2 »

Alternativt dette festet som Volvo tok i bruk på Amazon? Da ingeniørene fant ut at det enkleste var godt nok, og begynte å tenke på vekten også kanskje?
Din girkasse har jo allerede dette gummifestet..
Image ser det ut som...?
Mange muligheter her
Post Reply