445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 5940
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 » Tue 09 Jul 2019 14:49

Og et bilde av ferdig renovert bensinpumpe klar til montering.
Har lagt ut annonse på forumet / finn.
IMG_0114.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3022
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Reodor57 » Sat 25 Jan 2020 23:29

Memer å huske at du har skrevet et sted at motoren din gikk tregt rundt. Funnet ut noe mer om det eller har det gått seg til?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5940
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 » Sun 26 Jan 2020 13:53

Takk for at du pirker litt i meg. Sitter ved skjermer hele dagen og mekker om kvelden. Da blir det lite oppdatering av tråden.

Jo, motoren gikk veldig tregt rundt. Måtte bruke lang skiftenøkkel på reimskivehjulet på veiva for å klare å snurre motoren rundt, selv med pluggene ute.
For et par uker siden startet jeg feilsøkingen. Konstaterte at motoren gikk lett "baklengs", men tregt i riktig retning.
Mystisk!
Tok av toppdeksel og vippearmsbrygge. Da gikk motoren lettere, men fortsatt forskjell ut fra rotasjonsretningen.

Tok ut løfterne og fikk en skikkelig overraskelse. De var veldig ripete på utsiden (stammen) men blanke og fine mot kammen.
IMG_0910.PNG
IMG_0909.PNG

Flere overraskelser skulle følge.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5940
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 » Tue 28 Jan 2020 15:06

Neste funn kom da jeg skulle dra av kamdrevet.
Senter satt igjen, og bakelitten viste spor av "gnagsår" på baksiden.
IMG_0912.JPG
Drevet på B16 har motsatt tannstilling av B4B og B18/20.
Når senteret løsner, så trekkes bakelitten inn mot motorblokken på B16, men skyves ut mot dekselet på alle andre nevnte motorer.
Dette gjorde sitt til at motoren gikk tregt ved rotasjon i "riktig" retning og lett ved rotasjon "baklengs".

Mer skulle følge....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5940
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 » Sun 09 Feb 2020 10:03

Det var først da jeg plukket av vippearmene at motoren begynte å gå lett rundt. Flere av disse gikk tregt, så jeg demonterte i småbiter og forsøkte å finne ut hva som hadde skjedd.

Vasket i diesel:
IMG_0924.JPG

Tømte motoren for olje. Der kom det ut en del "kaffegrut". Det var ikke metallpartikler, men noe litt mykt.
Jeg tror dette er grums fra bakelitt-drevet som flyter rundt i oljen. Dette grumset har (delvis) tettet igjen de bittesmå oljehullene i vippetøyet.
IMG_0925.JPG
Vippene har gått såpass tregt at hele vippearmen har vippet frem og tilbake de 2-3mm som er fysisk mulig å vippe. Det lyse slitasjesporet på bildet er fra en av bukkene, og ikke en av vippene.
IMG_0923.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5940
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 » Sun 09 Feb 2020 10:09

Foreløpig teori er altså at det hele startet med at bakelittdrevet har løsnet litt fra senter, blitt dratt inn mot skruene bak og gnagd litt på. Bakelittgrumset har blitt ført med oljen og delvis tettet vippearmene, som har ført til treghet i vippa, og for lite olje på løfterne. 3 kilder til treg motor.

Jeg har ikke hjerte til å testkjøre bilen i saltlaken som er ute nå, så jeg venter i spenning på våren slik at jeg får testet om det er noe mer krefter i bilen.

I mellomtiden har jeg pådratt meg en Skoda Octavia 2007/8 4wd diesel med motorhavari. Kjøpt av en nabo til vrakpant. Skal se om det er mulig å få den til å gå igjen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3022
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Reodor57 » Sun 09 Feb 2020 11:16

Grumset skal vel ikke ha kommet til vippearmene tenker jeg. Oljen skal jo innom filteret først. Dette dersom ikke filteret har gått tett og overtykksventilen har åpnet slik at grumset har passert utenom.
Skodaen får du nok i gang igjen. Trengs bare tålmodighet for et helt år iløpet av et par uker..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5940
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 » Sun 09 Feb 2020 11:31

Reodor57 wrote:
Sun 09 Feb 2020 11:16
Grumset skal vel ikke ha kommet til vippearmene tenker jeg. Oljen skal jo innom filteret først. Dette dersom ikke filteret har gått tett og overtykksventilen har åpnet slik at grumset har passert utenom.
Hmmmm. Der har du jo et poeng. Jeg byttet kammen for et par år siden, og den "sauset" jeg godt inn med MOS-fett for at den skulle få en god start. Kan disse MOS-partiklene tette papiret i oljefilteret?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3022
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Reodor57 » Sun 09 Feb 2020 11:45

Det må Torbo2 svare på, men det er ikke utenkelig. Tenkte jeg skulle bestille noe jeg har sett de bruker på wheeler dealers. Montasjeolje. Ser de bruker Royal Purple sin utgave (lilla olje). Ikke veldig billig til kr1000 per liter, men fås heldigvis i mindre forpakning.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5940
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 » Fri 08 May 2020 07:45

Har kjørt noen turer nå og er godt tilfreds med motoren. Måtte justere litt på forgasserne nå når motoren går lettere rundt.
Driver også og eksperimenterer litt med ulike innstillinger på 123-fordeleren.
Motoren har vært litt slapp i oppoverbakkene. Har valgt et annet "program" som gir mer fortenning ved belastning, og det hjalp bra.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3022
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Reodor57 » Sun 10 May 2020 13:38

I år har min 445 som du har som feferanse gått bedre enn noen gan tidligere. Tror at langturen til landstreffet på Femunden gjorde susen. Flere timer i jamnt 85. Sliter fortsatt litt med at choken mangler den siste mm på å gå av. Merkes ved at den dør på tomgang når varm. Så har blitt flink til å stoppe i en lomme, lukke opp panseret og så trykke under på bakre forgasser, smelle igjen panser og kjøre videre :-). Bra at din nå ser ut til å bli frisk igjen :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Post Reply