Page 41 of 48

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Posted: Sun 17 Jul 2016 10:50
by 445
Skal sjekke om jeg har klarlakk, hvis ikke blir det svart billakk. Man tager hva man haver.

Siden det er litt sommerstille kan jeg jo vise et annet "prosjekt".
Har noen år lekt meg litt med en liten furubusk. Den var/er usedvanlig tett og fin, men står plassert et sted der den ikke får lov til å vokse seg høy. Løsningen ble hekksaks:

Image

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Posted: Sun 17 Jul 2016 10:55
by Reodor57
Og hva er planen for toppen? Montere solcelledrevet LEDlys?

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Posted: Sun 17 Jul 2016 21:01
by 445
Reodor57 wrote:Og hva er planen for toppen? Montere solcelledrevet LEDlys?
Det var en god ide Image

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Posted: Thu 21 Jul 2016 15:57
by 445
445 wrote:Er litt frustrert over forbruk/ytelse til mine doble SU-forgassere.
Forbruket har en stund ligget på 1,4 liter per min, men da jeg målte i går var jeg oppe i 1,8 liter per mil.
445 wrote:Tok forresten en kjapp forgasserjustering onsdag kveld. Reodor57 stilte jo inn mine med Colortune, men jeg må jo "leke" litt jeg også.
Noterte hvordan forgasserne var stilt før jeg startet. Den fremre var 1+1/6 omdr ut fra bunnen, og den bakerste var 1+5/6 ut.
I etterkant har jeg justert en 1/6 til innover, bilen ble kvikkere og forbruket sank til 1,15 liter per mil.
I går kjørte jeg 20 mil. De siste 10 justerte jeg ytterligere 1/6 omdr. innover og bilen gikk penere og med mer krefter.
Snakket med en som er vant med SU-forgassere (han kjører Engelsk bil). Han pleier å ta av toppene på SU-ene og måle justeringen av nålene med skyvelær ovenfra.
Han sa også at man tydelig merker hvis blandingen blir for mager, for da vil bilen "nyse" ved pådrag.
Skal bli spennende å måle forbruket ved neste fylling.

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Posted: Thu 21 Jul 2016 16:24
by Reodor57
Da vet ikke mannenhva han driver med. Nålene står fast i stempelet og er like lange. Eneste som kan være litt forskjellig er dysene som nåla går ned i, men her er forskjellen så liten på riktig og feil innstilling at det ikke er målbart med skyvelær. En må høre på motoren og forgasserne må i utgangspunktet være like. Om en skrur inn til motoren begynner å smånykke. Dvs ørlite mer ujamn gange så skal den ca 1/12 omdreining ut igjen. Ikke alle skjønner forskjellen så de justerer for magert. En indikasjon på om blandingen er for feit, er småfusking når du kjører fort på javn vei. Da må du skru litt inn. Evt om den truer med å dø ut på tomgang. Skrir en da blandingsskruen litt inn vil turtallet øke etter noen sekunder. 1/6 omdreining kan da være alt for mye.

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Posted: Thu 21 Jul 2016 17:01
by 445
Det kan godt tenkes at det er min evne til å forstå og videreformidle det skorter på. Han jeg pratet med jobber med å skru veteranbil og har hatt bil som næringsvei i over 40 år. Som sagt sikkert noe jeg ikke har forstått.
Bilen min gikk i alle fall bedre med noe magrere blanding. Vet ikke om jeg tør å magre mer, men hadde vært interessant å være sikker på hvilke symptomer jeg da skal se etter. Ikke bra om det blir for magert.

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Posted: Thu 21 Jul 2016 17:35
by Reodor57
Sjekk fargen på pluggene før du magrer mer. Lysebrunt porselen er en god indikator. Ellers skal motoren gå raskest mulig med minst mulig vibrasjoner. Justering av motorer (forgasser(e) og tenning) er ellers en lidenskap. Jeg har brukt våren og sommeren nesten hver dag på å få min til å gå slik jeg vil, men det er ikke sikkert den går slik neste uke. SU forgassere i den årgangen vi har er ikke direkte stabile. De som er brukt på B18 er noe helt annet.

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Posted: Fri 12 Aug 2016 11:15
by 445
Reodor57 wrote:Sjekk fargen på pluggene før du magrer mer. Lysebrunt porselen er en god indikator
Slik så pluggene ut etter siste "magring":
Plugg 1:
IMG_6078 plugg1.JPG
Plugg 3:
IMG_6079 plugg3.JPG
For øvrig viste Reodor57 meg i går hvor jeg kobler på vakumreguleringen, så da fikser jeg det i løpet av kort tid. Skal bli spennende å se om den funksjonen virker på min 123-tenning.

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Posted: Fri 12 Aug 2016 11:20
by Reodor57
Blir ikke stort bedre enn det der.
Ellers merket jeg at med vakuumregulering på min ble flyten i kjøringa mye bedre. Kan slippe opp gassen mye uten at motoren starter med å bremse som en Elbil.

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Posted: Fri 12 Aug 2016 11:34
by 445
Reodor57 wrote:Blir ikke stort bedre enn det der.
Ellers merket jeg at med vakuumregulering på min ble flyten i kjøringa mye bedre.
Da skal jeg montere på et par ekstra på hverdagsbilen, for flyten ut av Oslo på en fredag er ikke bra.... :shock: :wink:
Sorry!

Som sagt, skal bli spennende å teste effekten av vakuum til uka.
Godt å høre at pluggene ser greie ut.

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Posted: Fri 14 Oct 2016 19:25
by 445
Vacuum eller ikke, bilen var og ble en smule "dau" med de doble SU-ene. For å utbrodere litt så var den svak på de lave turtallene jeg vanligvis kjører på. På høyere turtall var den helt SUper, da den "aldri" ga seg. Har nå nappet ut SU-ene og satt tilbake den enkle originale VN34. Ble ikke svakere av det på min type kjøring.
Neste forsøk er å teste en VN36. Har også bestilt en totrinns Weber, så det kan bli noen morsomme timer på verkstedet fremover.

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Posted: Fri 14 Oct 2016 22:36
by Torbo2
Det sammen med en god fordeler kan gi fordeler. Ikke Forddeler, dem er det få fordeler med.

Morsomt å eksperimentere! Og i vinter blir det god tid til det!

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Posted: Fri 14 Oct 2016 23:13
by 445
Sukk! Det er som han som sa at det varr så billig å kjøpe dekk til bilen hans. Hvorfor? Fordi den hadde så små Ford-ringer....

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Posted: Fri 14 Oct 2016 23:16
by 445
Her er i alle fall 2 mulige vinterprosjekter: En B16 fra Nøtterøy og en fra Oslo. Har også en fra Midt-Norge, men er usikker på om den får prioritet denne vinteren, eller om en B 18 sniker seg foran.
[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016101 ... c83930.jpg[/img]
[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016101 ... 8193f8.jpg[/img]

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Posted: Sat 15 Oct 2016 13:21
by Torbo2
Reodor57 wrote:Blir ikke stort bedre enn det der.
Ellers merket jeg at med vakuumregulering på min ble flyten i kjøringa mye bedre. Kan slippe opp gassen mye uten at motoren starter med å bremse som en Elbil.
Enig.. de så bra ut!