445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 » Sun 17 Jul 2016 10:50

Skal sjekke om jeg har klarlakk, hvis ikke blir det svart billakk. Man tager hva man haver.

Siden det er litt sommerstille kan jeg jo vise et annet "prosjekt".
Har noen år lekt meg litt med en liten furubusk. Den var/er usedvanlig tett og fin, men står plassert et sted der den ikke får lov til å vokse seg høy. Løsningen ble hekksaks:

Image
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Reodor57 » Sun 17 Jul 2016 10:55

Og hva er planen for toppen? Montere solcelledrevet LEDlys?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 » Sun 17 Jul 2016 21:01

Reodor57 wrote:Og hva er planen for toppen? Montere solcelledrevet LEDlys?
Det var en god ide Image
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 » Thu 21 Jul 2016 15:57

445 wrote:Er litt frustrert over forbruk/ytelse til mine doble SU-forgassere.
Forbruket har en stund ligget på 1,4 liter per min, men da jeg målte i går var jeg oppe i 1,8 liter per mil.
445 wrote:Tok forresten en kjapp forgasserjustering onsdag kveld. Reodor57 stilte jo inn mine med Colortune, men jeg må jo "leke" litt jeg også.
Noterte hvordan forgasserne var stilt før jeg startet. Den fremre var 1+1/6 omdr ut fra bunnen, og den bakerste var 1+5/6 ut.
I etterkant har jeg justert en 1/6 til innover, bilen ble kvikkere og forbruket sank til 1,15 liter per mil.
I går kjørte jeg 20 mil. De siste 10 justerte jeg ytterligere 1/6 omdr. innover og bilen gikk penere og med mer krefter.
Snakket med en som er vant med SU-forgassere (han kjører Engelsk bil). Han pleier å ta av toppene på SU-ene og måle justeringen av nålene med skyvelær ovenfra.
Han sa også at man tydelig merker hvis blandingen blir for mager, for da vil bilen "nyse" ved pådrag.
Skal bli spennende å måle forbruket ved neste fylling.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Reodor57 » Thu 21 Jul 2016 16:24

Da vet ikke mannenhva han driver med. Nålene står fast i stempelet og er like lange. Eneste som kan være litt forskjellig er dysene som nåla går ned i, men her er forskjellen så liten på riktig og feil innstilling at det ikke er målbart med skyvelær. En må høre på motoren og forgasserne må i utgangspunktet være like. Om en skrur inn til motoren begynner å smånykke. Dvs ørlite mer ujamn gange så skal den ca 1/12 omdreining ut igjen. Ikke alle skjønner forskjellen så de justerer for magert. En indikasjon på om blandingen er for feit, er småfusking når du kjører fort på javn vei. Da må du skru litt inn. Evt om den truer med å dø ut på tomgang. Skrir en da blandingsskruen litt inn vil turtallet øke etter noen sekunder. 1/6 omdreining kan da være alt for mye.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 » Thu 21 Jul 2016 17:01

Det kan godt tenkes at det er min evne til å forstå og videreformidle det skorter på. Han jeg pratet med jobber med å skru veteranbil og har hatt bil som næringsvei i over 40 år. Som sagt sikkert noe jeg ikke har forstått.
Bilen min gikk i alle fall bedre med noe magrere blanding. Vet ikke om jeg tør å magre mer, men hadde vært interessant å være sikker på hvilke symptomer jeg da skal se etter. Ikke bra om det blir for magert.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Reodor57 » Thu 21 Jul 2016 17:35

Sjekk fargen på pluggene før du magrer mer. Lysebrunt porselen er en god indikator. Ellers skal motoren gå raskest mulig med minst mulig vibrasjoner. Justering av motorer (forgasser(e) og tenning) er ellers en lidenskap. Jeg har brukt våren og sommeren nesten hver dag på å få min til å gå slik jeg vil, men det er ikke sikkert den går slik neste uke. SU forgassere i den årgangen vi har er ikke direkte stabile. De som er brukt på B18 er noe helt annet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 » Fri 12 Aug 2016 11:15

Reodor57 wrote:Sjekk fargen på pluggene før du magrer mer. Lysebrunt porselen er en god indikator
Slik så pluggene ut etter siste "magring":
Plugg 1:
IMG_6078 plugg1.JPG
Plugg 3:
IMG_6079 plugg3.JPG
For øvrig viste Reodor57 meg i går hvor jeg kobler på vakumreguleringen, så da fikser jeg det i løpet av kort tid. Skal bli spennende å se om den funksjonen virker på min 123-tenning.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Reodor57 » Fri 12 Aug 2016 11:20

Blir ikke stort bedre enn det der.
Ellers merket jeg at med vakuumregulering på min ble flyten i kjøringa mye bedre. Kan slippe opp gassen mye uten at motoren starter med å bremse som en Elbil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 » Fri 12 Aug 2016 11:34

Reodor57 wrote:Blir ikke stort bedre enn det der.
Ellers merket jeg at med vakuumregulering på min ble flyten i kjøringa mye bedre.
Da skal jeg montere på et par ekstra på hverdagsbilen, for flyten ut av Oslo på en fredag er ikke bra.... :shock: :wink:
Sorry!

Som sagt, skal bli spennende å teste effekten av vakuum til uka.
Godt å høre at pluggene ser greie ut.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 » Fri 14 Oct 2016 19:25

Vacuum eller ikke, bilen var og ble en smule "dau" med de doble SU-ene. For å utbrodere litt så var den svak på de lave turtallene jeg vanligvis kjører på. På høyere turtall var den helt SUper, da den "aldri" ga seg. Har nå nappet ut SU-ene og satt tilbake den enkle originale VN34. Ble ikke svakere av det på min type kjøring.
Neste forsøk er å teste en VN36. Har også bestilt en totrinns Weber, så det kan bli noen morsomme timer på verkstedet fremover.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Torbo2 » Fri 14 Oct 2016 22:36

Det sammen med en god fordeler kan gi fordeler. Ikke Forddeler, dem er det få fordeler med.

Morsomt å eksperimentere! Og i vinter blir det god tid til det!

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 » Fri 14 Oct 2016 23:13

Sukk! Det er som han som sa at det varr så billig å kjøpe dekk til bilen hans. Hvorfor? Fordi den hadde så små Ford-ringer....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 » Fri 14 Oct 2016 23:16

Her er i alle fall 2 mulige vinterprosjekter: En B16 fra Nøtterøy og en fra Oslo. Har også en fra Midt-Norge, men er usikker på om den får prioritet denne vinteren, eller om en B 18 sniker seg foran.
[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016101 ... c83930.jpg[/img]
[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016101 ... 8193f8.jpg[/img]
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Torbo2 » Sat 15 Oct 2016 13:21

Reodor57 wrote:Blir ikke stort bedre enn det der.
Ellers merket jeg at med vakuumregulering på min ble flyten i kjøringa mye bedre. Kan slippe opp gassen mye uten at motoren starter med å bremse som en Elbil.
Enig.. de så bra ut!

Post Reply