445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
For å avslutte den innvendige rensingen tettet jeg diverse åpninger og blandet en sterk blanding "radiatorrens".
Blokka har jo en motorvarmer, men den har ikke vært brukt de 20 årene jeg har hatt bilen.
Koblet den til og leste av forbruket. Joda, den forsynte seg med 550w strøm.
Etter en times "koking" holdt badet sine drøye 70 grader og ytterligere guffe løste seg opp.
Da var blokka klar for noen strøk maling.
Blokka har jo en motorvarmer, men den har ikke vært brukt de 20 årene jeg har hatt bilen.
Koblet den til og leste av forbruket. Joda, den forsynte seg med 550w strøm.
Etter en times "koking" holdt badet sine drøye 70 grader og ytterligere guffe løste seg opp.
Da var blokka klar for noen strøk maling.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Fikk du tatt den lille slitekanten i toppen på sylinderne også? Har vært borti at øvre stempelring ryker fordi denne kanten ikke er fjernet. Dette selv om øvre stempelring skulle være faset for slike tilfeller. Her har du andre stempler og råder også så da kan stempelsporet ligge annerledes enn på originalen. Lite morsomt å måtte ta opp igjen motoren etter kort tid.
Når du først holder på med dette og ikke har overvettes travelt kan det være en ide og veie stempler og råder på gramvekt. Skal ikke være mer enn maks 5 gram forskjell på dem, så en bør ha vekt med 1 grams inndeling (Brevvekt). En kan også veie disse i to omganger hvor en veier den delen som skal festes til veivakselen og stempelenden, slik at disse også er like innbyrdes. En vil da få en meget godt avbalansert motor
. Avstemmer en så forbrenningsrommene når en først er i gang blir det hele helt perfekt og en får en motor som ikke stresser om en kjører litt over "lunkefart". Lykke til videre 
Når du først holder på med dette og ikke har overvettes travelt kan det være en ide og veie stempler og råder på gramvekt. Skal ikke være mer enn maks 5 gram forskjell på dem, så en bør ha vekt med 1 grams inndeling (Brevvekt). En kan også veie disse i to omganger hvor en veier den delen som skal festes til veivakselen og stempelenden, slik at disse også er like innbyrdes. En vil da få en meget godt avbalansert motor


1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Nå er sylinderne slette og fine. Var ikke nødvendig med grovt skyts. Forsiktig bruk av hon gikk bra.Reodor57 wrote:Fikk du tatt den lille slitekanten i toppen på sylinderne også?
Skal dobbelt og trippelsjekke at det ikke blir konflikt siden jeg bruker andre råder og stempler.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Skal finne frem brevvekten til fruen. Den er digital og nøyaktig på grammet.Reodor57 wrote:Når du først holder på med dette og ikke har overvettes travelt kan det være en ide og veie stempler og råder på gramvekt. Skal ikke være mer enn maks 5 gram forskjell på dem, så en bør ha vekt med 1 grams inndeling (Brevvekt). En kan også veie disse i to omganger hvor en veier den delen som skal festes til veivakselen og stempelenden, slik at disse også er like innbyrdes.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
For noen dager siden hadde jeg litt ekstra tid og tok en runde på manifoldene.
Har 2 stykker, en for VN34 forgasser og en for dobbel SU.
Begge trengte planing og kosmetisk pleie.
Først fikk de en tur i sandblåserkabinettet.
Rigget meg til med en glassplate på arbeidsbenken og et stort sandpapir oppå glassplata.
Glassplata skulle sørge for et helt plant underlag.
Passet på å legge lett, jevnt trykk på hele manifolden, og kryss-slipte.
Med jevne mellomrom tegnet jeg med sprittusj, slipte litt lett, og kontrollerte på tusjmerkene hvor ujevnhetene var.
Etter hva jeg kan forstå ble flatene rette og fine, og en kontroll med bladsøker bekreftet dette.
Har 2 stykker, en for VN34 forgasser og en for dobbel SU.
Begge trengte planing og kosmetisk pleie.
Først fikk de en tur i sandblåserkabinettet.
Rigget meg til med en glassplate på arbeidsbenken og et stort sandpapir oppå glassplata.
Glassplata skulle sørge for et helt plant underlag.
Passet på å legge lett, jevnt trykk på hele manifolden, og kryss-slipte.
Med jevne mellomrom tegnet jeg med sprittusj, slipte litt lett, og kontrollerte på tusjmerkene hvor ujevnhetene var.
Etter hva jeg kan forstå ble flatene rette og fine, og en kontroll med bladsøker bekreftet dette.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Nest stopp ble en tur i "lakkboksen".
De fikk noen lag med Biltemas "Hot paint" på sprayboks.
Vi får se hvor lenge det holder.
Bildet er tatt før lakken tørket. Ferdig finish ble matt-svart
De fikk noen lag med Biltemas "Hot paint" på sprayboks.
Vi får se hvor lenge det holder.
Bildet er tatt før lakken tørket. Ferdig finish ble matt-svart
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Får snart det lekreste motorrommet i klubben du.. Setter lista litt vel høyt for oss andre hjemmemekkere hehe. Underforstått: Bærre lækkert 

1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Takk for hyggelig tilbakemelding.
Deretter gjorde jeg unna en liten ting til mens jeg først var i gang.
Da bilen fikk elektronisk tenning for noen år siden, var det veldig vanskelig å se tenningsmerkene på svinghjulet.
Svinghjulet ble derfor renset og pusset der tenningsmerkene står.
Deretter "fylte" jeg merkene med sprittusj. Skulle sikkert brukt en hvit farge i stedet.
Pusset vekk den overskytende tusjen og la på et tynt lag klarlakk.
Deretter gjorde jeg unna en liten ting til mens jeg først var i gang.
Da bilen fikk elektronisk tenning for noen år siden, var det veldig vanskelig å se tenningsmerkene på svinghjulet.
Svinghjulet ble derfor renset og pusset der tenningsmerkene står.
Deretter "fylte" jeg merkene med sprittusj. Skulle sikkert brukt en hvit farge i stedet.
Pusset vekk den overskytende tusjen og la på et tynt lag klarlakk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Deretter gikk jeg løs på å bytte lager til kamaksel.
Fikk lånt noen lagerverktøy i aluminium, og kombinerte dette med en gjengestang fra Biltema.
Litt vanskelig å fotodokumentere samtidig som man holder en fastnøkkel på hver ende av motorblokka, men det ble et par bilder.
Det jeg gjorde var å lage et mothold på den ene siden av blokka, og skrudde/trakk ut lageret fra andre siden. For å få til dette må man ha en skive/lagerverktøy i akkurat passe størrelse.
Fikk lånt noen lagerverktøy i aluminium, og kombinerte dette med en gjengestang fra Biltema.
Litt vanskelig å fotodokumentere samtidig som man holder en fastnøkkel på hver ende av motorblokka, men det ble et par bilder.
Det jeg gjorde var å lage et mothold på den ene siden av blokka, og skrudde/trakk ut lageret fra andre siden. For å få til dette må man ha en skive/lagerverktøy i akkurat passe størrelse.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
På samme måte ble nye lager trukket på plass.
OBS! Det er smørehull i lageret. Dette må passe overens med smørehullet i blokka.
Mye sikting og måling først, men så ble det perfekt.
Her er nytt lager på vei inn.
Det er viktig at skiven/lagerverktøyet er av et mykere materiale enn lageret slik at dette ikke ødelegges.
Vær nøye med å rengjøre åpningen der lageret skal inn. Sjekk etter punkter, grader eller annet som kan påvirke lagerets form i etterkant.
OBS! Det er smørehull i lageret. Dette må passe overens med smørehullet i blokka.
Mye sikting og måling først, men så ble det perfekt.
Her er nytt lager på vei inn.
Det er viktig at skiven/lagerverktøyet er av et mykere materiale enn lageret slik at dette ikke ødelegges.
Vær nøye med å rengjøre åpningen der lageret skal inn. Sjekk etter punkter, grader eller annet som kan påvirke lagerets form i etterkant.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Her er et av de andre lagrene på vei inn:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Så begynte "morroa"!
Lagerne var for trange til at kamakslingen skulle gå lett rundt.
Noen timer med lagerskraping, kaffe, litt pussing, kaffe, meget god hjelp, mer lagerskraping, kaffe, enda mer lagerskraping og påfyll av tålmodighet senere, så oppførte kamakselen seg slik den skulle.
Lagerne var for trange til at kamakslingen skulle gå lett rundt.
Noen timer med lagerskraping, kaffe, litt pussing, kaffe, meget god hjelp, mer lagerskraping, kaffe, enda mer lagerskraping og påfyll av tålmodighet senere, så oppførte kamakselen seg slik den skulle.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Deretter var det klar for nye lagerskåler til veivakslingen.
Dette måtte jo være helt problemfritt.... - eller?
Fortsettes etter at jeg har jagd bort Murphy (han med loven)
Dette måtte jo være helt problemfritt.... - eller?
Fortsettes etter at jeg har jagd bort Murphy (han med loven)

I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Hvordan foregikk skrapingen? Pussepapir og jevne bevegelser?445 wrote:Lagerne var for trange til at kamakslingen skulle gå lett rundt.
Noen timer med lagerskraping, (klippe, klippe)
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
For det meste med en Mora-kniv som skulle forestille lagerskrape. Brukte den buede delen foran på kniven.
Deretter smergelpapir.
Skrapingen var ikke på "lykke og fromme" men ble kun tatt på de punktene der man kunne se at kammen hadde laget friksjonsmerker i babitten.
Deretter smergelpapir.
Skrapingen var ikke på "lykke og fromme" men ble kun tatt på de punktene der man kunne se at kammen hadde laget friksjonsmerker i babitten.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen