Page 8 of 48

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Mon 09 Jan 2012 14:17
by 445
Men da må vel traversen flyttes lengre bakover?

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Mon 09 Jan 2012 19:03
by Torbo2
Det må den nok, men har du flaks kan det være nok med bare to nye hull?
Det er også mulig å finjustere dette festet ved å tilpasse det og likevel bare borre to nye hull lengre bak?
Fint prosjekt det her!

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Mon 09 Jan 2012 22:34
by 445
Torbo2 wrote:Det må den nok, men har du flaks kan det være nok med bare to nye hull?
Det er også mulig å finjustere dette festet ved å tilpasse det og likevel bare borre to nye hull lengre bak?
Fint prosjekt det her!
Skulle tro at dette kan la seg gjøre ganske greit.
Har tenkt å demontere dagens mellomaksel og travers.
Har en ekstra H6-kasse stående.
Monterer så dagens mellomaksel og travers på denne kassen - på arbeidsbenken.
Deretter monterer jeg nybrukt mellomaksel på M4-kassen.
Start og sluttpunkt bør være like langt fra hverandre. Deretter er det "bare" å bestemme seg for type feste i traversen, og hvor traversen skal stå.

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Mon 09 Jan 2012 22:35
by 445
Men de første dagene blir det troligvis ikke gjort noen ting.
Humper rundt på 2 krykker noen dager, og da blir det nok mer tid foran PC enn under bilen.

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 22 Jan 2012 16:39
by 445
Haltingen er avtagende, og da kunne jeg bruke noen timer til et delprosjekt.
Kjøpte jo en brukt mellomaksling fra et annet klubbmedlem for en stund siden.
Denne er tilpasset M4-kasse.
Har startet på renoveringen av denne.
Setter inn nye kryss og nytt lager.

Her er de tradisjonelle "før" bildene:
IMG_8261.JPG
IMG_8263.JPG
IMG_8262.JPG

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 22 Jan 2012 16:45
by 445
Ett "før"-bilde til:
IMG_0607.JPG

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 22 Jan 2012 16:53
by 445
Torbo2 tipset meg om å være veldig nøye med å merke alle delene på en slik måte at jeg kunne klare å sette alt sammen på samme plass. Grunnen til dette er at delene er avbalansert i forhold til hverandre.

Derfor ble Dremel med skjæreskive funnet frem:
IMG_0609.JPG
Filte tydelige hakk ved de ulike sammenføyningene.
Ikke så tydelig på bildet, men lette å se i virkeligheten:
IMG_0610.JPG

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 22 Jan 2012 16:59
by 445
Satte enden av akslingen med krysset ned i en pøs med parafin natten over, så den fikk myket seg opp litt.

Så begynte demonteringen:

Kjøpte en låseringtang på Biltema, men den var for den andre typen låseringer.
Brukte derfor min kjære Leatherman, som alltid henger i beltet.
Ringen kom fint ut og glad var jeg.
IMG_0618.JPG

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 22 Jan 2012 17:02
by 445
445 wrote:Ringen kom fint ut og glad var jeg.
Gleden ble kortvarig.
På den neste låseringen røk det ene "øret" av.
Fikk tak i det andre "øret", og klarte å få ut ringen:
IMG_0611.JPG

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 22 Jan 2012 17:20
by 445
Noe betenkt gikk jeg løs på neste låsering.
Og ganske riktig, der røk det ene "øret" igjen.
Pokker...
Kort etter røk også det andre, og jeg hadde ikke noe mer å gripe i.

Ringen var mer enn halv, og følgelig klarte jeg ikke å få den løs uten noe å gripe i.
Dobbel-æsj, så jeg gikk videre til neste ring.

Det må da være en måte å få disse ringene til å løsne på?
Den neste ringen ble angrepet med hammer og dor.
En serie med lette slag rundt hele ringen skulle myke opp "fienden".
IMG_0676.JPG
Og det fungerte!
På rad og rekke så løsnet alle låseringene.

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 22 Jan 2012 17:27
by 445
Så var det neste moment: Hvordan få løs drivakselkrysset (knutkorset)?
Spente fast i skrustikka og fant frem hammeren igjen.
Lette og mindre lette slag hadde null (0,00) effekt.

Fant et tips på Landcruiserforumet om å presse ut kryssene ved hjelp av en skruestikke.
Brukte en passende pipe, altså en som var omtrent like stor som krysset.
IMG_0620.JPG
Dro til - og ingenting skjedde.
Dro til litt hardere - og krysset løsnet med et "klunk".
Noen ganger er livet herlig!

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 22 Jan 2012 17:32
by 445
Logikken for å løsne et kryss er å presse ut krysset til den ene siden, prike vekk lagerskålen, presse krysset til den andre siden, og pirke vekk lagerskålen der også. Da er krysset løst.

Med metoden vist i forrige bilde fikk jeg presset lagerskålen til den traff skruestikka på andre siden.
Deretter måtte jeg lage et "hull" den kunne gå inn i.
En stor pipe gjorde susen:
IMG_0628.JPG

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 22 Jan 2012 17:34
by 445
Nå kunne jeg gjøre to ting:

Først kunne jeg plukke bort den gjenstridige avbrukne ringen:
IMG_0622.JPG

Deretter kunne jeg konstatere at lagerskålen hadde kommet fint ut på andre siden:
IMG_0626.JPG

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 22 Jan 2012 17:37
by 445
Mulig at dette ikke er "etter boka", men jeg fant frem en solid vannpumpetang og vred løs lagerskåla.
Dette bildet er fra litt senere i operasjonen, men illusterer hva jeg mener.
IMG_0673.JPG

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Posted: Sun 22 Jan 2012 17:42
by 445
Deretter slo jeg krysset ut den andre veien.
Her forsto jeg at det er viktig å slå med lette slag og med en viss følsomhet.
Det må være lett å få lagerskålen til å gå skjevt i hullet, og det er nok ikke bra.
IMG_0629.JPG