445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Girkassens feste for mellomakslingen ble demontert fra H6-kassen, og klargjort for M4.
IMG_0820.JPG
Hadde byttet pakninger i M4-kassen på forhånd.
Det med pakningsbytte var ikke så vanskelig (TRODDE JEG). Ikke mange pakninger som skulle byttes.
Det var mange flere pakninger med i pakningssettet enn det som gikk i kassa, så dette er nok et sett som passer til flere kasser.

Til de som nå begynner å skru på kassa for å bytte pakninger, så sier jeg VENT LITT. Kommer tilbake til hvorfor senere...
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Her er M4-kassen klar med nye pakninger:
IMG_0821.JPG
Som den våkne leser vil se, så har det også dukket opp et gummifeste på kassen.
Dette er et standard Biltema motor/girkassefeste.

La opp de to "drivlinjene" ved siden av hverandre på benken.
H6 med lang mellomaksel og M4 med kortere mellomaksel.
Sannhetens time viste at start og slutt-punkt var på samme sted. PUH!

Bærebua under girkassen er V-formet for å passe inn i ramma. Den var altså overhode ikke flyttbar.
Ergo måtte nytt feste tilpasses brua.
Målinger viste sånn cirka hvordan braketten skulle se ut.
En "kladd" ble laget i tynt gods.

M4-kassen smatt på plass under bilen og ble festet med 4 skruer.

Kladdebraketten ble tilpasset, og ny ble laget i 3mm stålplate:
IMG_0823.JPG

Skrudde deretter på plass bærebrua.
Det store hullet i braketten til gummiopphenget var forborret.
Braketten ble tredd inn på girkassen, og girkassen ble justert sideveis til å passe i tunellen.

Det var jo 2 hull i bærebrua fra tidligere, og det bakerste av disse ble gjenbrukt.
Ergo ble det siste hullet i braketten markert på plass under bilen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Den nye braketten måtte jo ha litt beskyttelse, så også den fikk en runde med Biltemas epoxygrunning:
IMG_0825.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Her er det meste på plass, og siden jeg ikke visste bedre var jeg strålende fornøyd.
IMG_8603.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Nå gjensto kun å skaffe en ny girstang.
Stang fra H6 passer ikke på M4.

En telefon til et annet klubbmedlem, og vips så ordnet stanga seg.

Og så var det ut på prøvetur......
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
ola
Posts: 21
Joined: Mon 31 May 2010 15:47
Location: Drammen

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by ola »

Interessant tråd, har ikke lest absolutt alle innleggene men har skummet gjennom. Minner meg om salige JU 30609, bruksPV'en fra 1959 som var min trofaste følgesvenn i studieårene. Den var av typen Special II, Grand Luxe om man skulle benytte 70-tallets koder, og som var utstyrt med en M4-kasse i stedet for H6.

Jeg hadde trøbbel med M4-kassa fra dag 1. Ulyder og sånt i massevis, det skrapet kraftig når man skulle legge i andregiret, og det lakk olje inn på clutchen (motoren kunne selvsagt også være synderen). Byttet til en annen brukt M4-kasse, som var nøyaktig likedan. Fikk til slutt tak i en H6-kasse, men prosjektet stoppet nettopp fordi jeg oppdaget at de hadde forskjellig lengde og oppheng. Bilen forsvant ut da jeg stiftet familie og gikk igang med forplantning....

Jeg har heldigvis tatt opp igjen PV-hobbyen, og i mellomtiden mener jeg å ha belegg for at M4-kassen er rett og slett en dårlig konstruksjon. M40 derimot er på vanlig Volvovis omtrent skuddsikker. Ta i alle fall godt vare på din H6, det kan hende du får lyst til å bytte tilbake etter en stund. tar jeg feil er du heldig! Flotte bilder, veldg lærerikt for mange av oss.
Ola
-58 PV544 B16B
-72 1800ES B20E
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Torbo2 »

De M4-kassene jeg har vært borte i er: Den ene helt uprobllematisk.
Den andre følsom på låsebrikkene som holder skiftehylsene på plass.
Den tredje har samme symtom som nevnt over...
Dette kan modifiseres, eller bruke bríkker fra en M40-kasse.?
Altså dette kan fikses!
Ellers har du nok vært svært uheldig Ola.
Det er dessuten minst to utgaver av disse også.

M40-kassene kan gi mindre lyd enn M6, da tennene er mer på skrå, om jeg har oppfattet det riktig?
Nålelagrene i M40 skal visst også være noe sterkere, men flere og tykkere nåler.
Men med B16 tror jeg neppe det blir noen problem om ikke kassa er skamkjørt fra før...

Synkroniseringsringene er godt dimensjonert så de skal holde lenge. Men glipper de små brikkene over sporene for synkringene, blir den vond å gire...

M40 kan jo tilpasses, men det er mer bry.
Jeg har tro på at kassen til 445 vil holde i laaaaaaang tid...

Kassene kan også bruke vanlig motorolje, noen som sier litt om slitestyrken. Tannslitasje er i alle fall uproblematisk.
User avatar
ola
Posts: 21
Joined: Mon 31 May 2010 15:47
Location: Drammen

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by ola »

Hei - Har vært i kontakt med en fyr som har mye deler liggende. Mener å huske at ditt neste prosjekt kan bli å bytte til en bakaksling med noe høyere utveksling. Denne karen har i alle fall en bakaksel til en -59 PV liggende, utveksling er ukjent, men jeg tipper at denne er noe gunstigere enn Duettens siden disse var tilpasset tunge lass. Hører fra deg om du ønsker å forfølge dette videre.
Ola
-58 PV544 B16B
-72 1800ES B20E
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Veldig fint om du kan undersøke hvilken utveksling den har, om den er i god stand og ca hva han skal ha for den.
Noen som vet om en bakaksling til 544 passer rett på en 445?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
ola
Posts: 21
Joined: Mon 31 May 2010 15:47
Location: Drammen

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by ola »

Slo opp i instruksjonsboka mi, og der står følgende oppført angående bakakselutveksling:
Med H6 girkasse 4,56:1
Med M4 girkasse 4,1:1
Sannsynligheten taler for at det er førstnevnte, med mindre du har flaks. Jeg spurte forøvrig om hvilken utveksling akslingen hans hadde, men det hadde han ikke sjekket. Foreslår at du kontakter ham direkte og spør ang. type, stand og pris. Du treffer mannen på johnn-n@online.no eller 97061097.

Tvi-tvi!
Ola
-58 PV544 B16B
-72 1800ES B20E
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Torbo2 »

Syntes jeg hørte noe om å byttte simmering på snekka?
Så lurer jeg på om en av disse trekkerne kan passe, da det re trangt der for å løsne pitmannarmen?
Image
Ha noen tilgang på en original forresten?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Fikk hyggelig tekstmelding i går fra et medlem som leser, men ikke skriver på forumet:

"Hei! Det er kun fjærfestene som er forskjellige på bakakslingene til PV og Duett, men jeg vet om en som bygde om en aksling fra en 544 med 4.10 utveksling for å montere på Duetten sin. Dette for å få ned støynivået. Høyeste utveksling på Duettene var 4,56. Hilsen____"

Så da er spørsmålet hvor vrient det er å gjøre denne ombyggingen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Torbo2 »

Det er stort sett copy and paste, men hovedproblemet er at hele bakakslingen må ut, så dette er en typisk vinterjobb.
Alternativt lage nye fester på PV-akslingen slik at den passer på Duett. Det er fjærfestene bl.a. som er noe forskjellige.
Tegninger viser dette, om man ikke vil krupe under.

Alternativ tre er å legge inn nye drev i den løse bakskalingen du har på lur...?
Diverse innstillinger gjøres med måleut og shims.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

445 wrote:Her er det meste på plass, og siden jeg ikke visste bedre var jeg strålende fornøyd.
Kan ikke se at jeg har fortalt hvordan dette gikk.
Her er fortsettelsen:

Ut fra gårdsplassen gikk alt bra.
Deretter gikk giringen som smør mellom 2-3-4-3-2, men IKKE ned i 1. gir.
Der måtte jeg nesten ta spenntak for å få bilen i gir.
Da var jeg jo like langt, for mye av hensikten var jo å få girkasse som var lett å få i 1. gir.

Noe måtte gjøres!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Luftet problemet med flere erfarne mekanikere, og ulike teorier ble lagt frem.
Uansett måtte kassa ut igjen.

Inn med bilen på verkstedet og opp på bukk.
IMG_8600.JPG

Av med girstang.
IMG_8602.JPG

Løsne mellomaksling.
IMG_8603.JPG
Og ut med kassa.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply