445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 »

Du har ikke vært der lenge før du har knipset de første 100 bildene.
IMG_4139.JPG
IMG_4140.JPG
IMG_4164.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 »

Jeg lærte en del om å kamuflere bil da jeg var i forsvaret, men ingen slår naturen...
IMG_4169.JPG
IMG_4171.JPG
IMG_4177.JPG
IMG_4187.JPG

Ja, det er en PV på dette bildet også:
IMG_4193.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 »

Etter et relativt kort stopp i Båstnäs kjørte vi sydover og fikk med oss de fleste slusene i Dalslands kanal.
Vi håper å ta egen båt opp der om noen år. Har gått Telemarkskanalen et par ganger, og det er en opplevelse.
Her er et bilde fra Bengtsfors sluser:
IMG_4202.JPG
Neste stopp var Billingsfors sluser:
IMG_4219.JPG
Deretter ble det Akvadukten i Håverud:
IMG_4224.JPG
Vi hadde tenkt å svippe bortom Torbo2s hytte, men han var ikke der, så vi fortsatte til planlagt stopp for den dagen; Ramsvik Camping utenfor Hunnebostrand.
Vi ankom tidlig kveld - på svensk Midtsommarafton. Det var full fest på hele campingområdet. Svenskene kan dette med feiring av St. Hans....

Bildet ble tatt dagen etter, men illustrerer at det er ganske tett mellom hyttene.
IMG_4328.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 »

I dag har vi for det meste ruslet rundt på Ramsvik og klort oss fast for ikke å blåse på sjøen.
Været var i og for seg bra, men vinden gjorde at både genser og jakke måtte på. Så flere som gikk med topplue også.

Dere som kommer fra vest og nord i Norge synes trolig at dette bare er finvær, men denne båten på godt over 30 fot fikk jobbe litt med sjøen..
IMG_4293.JPG
IMG_4294.JPG
Det har nesten ikke vært andre veteranbiler å se, men plutselig sto det noe pent på en parkeringplass.
Greit med bobil!
IMG_4301.JPG
IMG_7449.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 »

Og dagen ble avsluttet med solnedgang (og bitende kald og kraftig vind).
Skulle gjerne hatt "PV i solnedgang", men det ble noen hus og litt vann i stedet.
IMG_7456.JPG
Etter nesten 2 mils gåtur på klipper, svaberg, myr, jorder og i skog er jeg klar for bingen.
God natt!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Reodor57 »

Ikke helt reddbare karosserier akkurat, men du verden hvor de har holdt seg til nå! Svensk kvalitets stål!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Reodor57 »

Flott reiseskildring!! Ligger litt bakpå med kommentarer ser jeg. Har også vært ute med Duetten i dag etter kingboltskifte på morgenkvisten. Turen var julegave til en på 92. Maridalen med kaffestopp på Teknisk museum, Sørkedalen og avslutning på Holmenkollen restaurant. Fint vær her, og lykkelig over at kjøreturen til Oslo og Akershus avdelingen har lært meg mange småveier. God tur videre!!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by esk1ld »

Flotte bilder fra det som ser ut til å være en trivelig tur! :) Nesten så man fikk lyst på tur selv. Har lovet å ta med nevøen på 3,5 på "gammelbiltur" en av dagene, så spørs om det ikke blir en liten tur snart, dagstur til Trollstigen eller der omkring. Fortsatt god tur! :)
User avatar
G.Larson
Posts: 422
Joined: Mon 28 Sep 2015 19:38
Location: Aure-Nordmøre

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by G.Larson »

Flotte bilder og fin reiseskildring. Kos dere på tur. :D
Ståle B.
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by uttern »

Gøy å få være med på turen din. Mange gode tips her selv om det er et stykke fra Stavger[SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 »

Takk for hyggelige kommentarer.

Turen ble avsluttet som planlagt på søndag.
Kjørte den koselige veien langs kysten "oppover" fra Hunnebostrand, Bovallstrand, Hamburgsund, Fjällbacka, Grebbestad, Strømstad og krysset gamle Svinesundsbroen.
Deretter på gamle E6 og andre mindre veier til Moss.
Fra Moss og hjem kastet vi oss ut på motorveien og fikk "blåst ren" motoren etter mye rolig kjøring.

Bilen har oppført seg eksemplarisk på hele turen, og viser nok en gang at den fungerer fint som turbil.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 »

Dette er ikke bra!
6 måneder siden forrige innlegg.
Et nyttårsforsett må være 2 innlegg i uka.

Hva har jeg så gjort med Duetten siste halvår?
Jeg har brukt bilen mye inntil saltet kom på veien. Deretter har det blitt et par småprosjekter.
De som leste PV-mag. tidligere i høst så at PV DokTOR hadde et innlegg om spenningsfall - blant annet i en baklykt.
Det var min baklykt.
Feilen var lett å finne og utbedre, men det ene fører jo det andre med seg....

Reflektoren var ikke spesielt reflekterende. Jeg behøvde ikke reflektere lenge før jeg kom med en lysende ide om at denne måtte fikses.
IMG_8222.JPG
Startet med å demontere den avanserte koblingsboksen:
IMG_8221.JPG
Deretter plukke ut pærene og hive stasen oppi sandblåserkabinettet:
IMG_8224.JPG
Så litt maskering:
IMG_8225.JPG
Og deretter frem med et luriumprodukt fra Biltema - chrome på boks:
IMG_8226.JPG
Etter et par omganger med tørking mellom ble resultatet slik. Definitivt ikke perfekt, men en smule bedre enn tidligere:
IMG_8243.JPG
Passet på å fikse jordingsfeilen med en gang, og "vipps" så lyste baklyset mye sterkere enn tidligere.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Torbo2 »

Flotte bilder! Fra en uforglemmelig tur, vil jeg anta?
Synd jeg ikke var på plass når du var i Dalsland! men men...

Morsomt at du fiker baklysene! De fleste andre enn noen av oss ville kjøpt nye.

Jeg forsølvet den ene min som var stygg. Brukte opp resten av søvskjeen som jeg forsølvet noe annet med. En reflektor til en lampe, om jeg ikek husker feil.

Spennende å se hvordan cromlakken holder. Det fungere dårlig med klarlakk oppå denne, da det da blir grått.. Så da trenger du ikke gjøre det...

Det ledningsopplegget trengte virkelig fornyelse! Syns å huske at baklykta ble dårligere etter at jeg fiklet? Eller var det at jeg ikke måtte røre?
Og det var jaggu ikke rart!? ikke fin feil, sier jeg bare!

Husker fra 50+ år siden da jeg tok på meg et oppdrag med å justere lys for en bilorgnisasjon på hjemstedet.
Alle var fornøyd, unntatt en, som klagde på dårlig lys etterpå. Jeg sa han måtte fikse jordingen, men hen hevde fortsatt at jeg måtte ha gjort noe galt, og bilen var ikke slik før justering. Jordingen var rustet, og jeg husker det godt at han bebreidet meg for dårlig arbeid. Så var det ikke annet å gjøre enn å legge opp en ny leding for ham, så han fikk sett problemet. Siden den gang var vi gode venner... Ellers var han skeptisk til det meste.... Men jeg forstår jo, at en ung jypling som meg kunne mistenkes for å surre det til... Har var jo lastebilsjåfør og hadde litt teknisk innsikt.
Senere fikk jeg lov til å røre hans biler, men han passet godt på. Skulle tro vi var i slekt?
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 »

Har også hatt et annet interessant prosjekt i det siste.
Lagde et nytt eksosanlegg til Duetten, basert på standard deler fra Biltema.
Det gamle anlegget hadde flere ulike rørdimensjoner - litt her og der. Nå er det samme diameter hele veien. Diameteren er nå på 44 mm, noe som er en økning på drøye 60% i forhold til det gamle anlegget.
Pottene er ganske små, så jeg regner med noe mer motorlyd.
Økt diameter bør gjøre at motoren får "puste" bedre. Vi får se til våren om det gir noen endring i motoreffekt også.
IMG_8251.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Reodor57 »

Spennende :-). Ulike dimensjoner og veksling mellom store og små kan gi større motstand enn en liten dimensjon hele veien. Originalt er bakre del av anlegget mye mindre, så tror du må regne med at den blir litt grovere i målet. Skiftet anlegget på en Opel jeg hadde for mange år siden. Da ble det borte en innsnevring i røret. Effekten økte ikke, men det gjorde forbruket..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply