445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Opp med kassa på benken, og åpne lokket.
IMG_8605.JPG
En av de "heteste" teoriene gikk ut på at jeg kunne ha glemt/mistet en av kulene/fjærene som vises lengst til venstre på bildet. Selv om bildet viser bare 2 så var alle 3 i skjønneste orden.

Jeg sjekket og tenkte og sjekket og tenkte, og kom ingen vei.
Nå var rådyra gode (eller gode råd dyre).
Tok kontakt med et av forumets orakler som velvillig stilte opp med to hjelpende hender og et klart hode.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Problemet måtte ligge dypere nede. Kanskje det var noe galt med synkron-ringene?
Jeg ville skru selv, og med Torbo2s fagfunnskap ved min side ble kassen plukket fra hverandre.
IMG_8606.JPG
IMG_8607.JPG
IMG_8608.JPG
IMG_8609.JPG
IMG_8610.JPG
IMG_8611.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Siden problemet vedrørte førstegiret, så var det å "dra seg" i den retningen.

Biltemas lille 3-armede passet bra:
IMG_8613.JPG

Vi begynner å nærme oss sakens kjerne:
IMG_8614.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Jeg observerte noen skrapemerker på synkronringen, men forsto ikke hvorfor de var der.
IMG_8617-2.jpg
Det gjorde Torbo2.
445 wrote:Det med pakningsbytte var ikke så vanskelig (TRODDE JEG). Ikke mange pakninger som skulle byttes.
Det var mange flere pakninger med i pakningssettet enn det som gikk i kassa, så dette er nok et sett som passer til flere kasser.

Til de som nå begynner å skru på kassa for å bytte pakninger, så sier jeg VENT LITT. Kommer tilbake til hvorfor senere...
Sa at jeg skulle komme tilbake til dette.....

Jeg hadde jo på mitt amatørmessige vis byttet pakninger på girkassen.
I den forbindelse måtte jeg jo løsne begge "endene" av kassa.
Jeg hadde da gjort en TABBE, nemlig ikke sørget for at innmaten ikke kunne røre på seg.
Uten at jeg tenkte mer på det, så hadde jeg fått dratt innmaten litt fra hverandre, og satt den sammen igjen, men ikke på samme sted.

Mer følger i neste regnskur..... Nå må jeg ut og nyte oppholdsværet!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Siden vi har stabilt ustabilt vær, så følger neste oppdatering nå.

Jeg kan ikke alle faguttrykkene, men skal forsøke å forklare hva som hadde skjedd.
Det er noen "låseskiver"/"glidere" som tar inngrep i synkronringene.
Da jeg hadde vært uheldig/ubetenksom og dratt innmaten litt fra hverandre hadde disse "gliderne" kommet ut av sporene sine.

Forsøker å illustere dette med pilene nedenfor:
IMG_8616-2.jpg
"Gliderne" sto nå plasserte mellom sporene, og ikke inne i sine spor. Det var dette som gjorde at førstegiret var bortimot håpløst å få lagt inn.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Denne typen feil er veldig lett å gjøre, men ganske vanskelig å finne ut av.
Med Torbo2s fagkunnskap og 2 ekstra hender fikk vi manøvrert innmaten tilbake på plass og montert kassen sammen igjen.
Jeg la meg under bilen med kassa på (bryst)kassa og benkepresset den opp og inn.
Nok en gang "smatt" kassen rett på plass. Godt at det er noe som går greit.

Etter denne operasjonen var kassen en drøm å bruke.
Jeg bor en del meter over havet. Dette innebærer ganske mye bakker hjemover.
Tidligere var det vanskelig å finne riktig gir. Enten gikk det for sakte for 3. gir eller for fort for 2. gir.
Nå har jeg en "tettere" kasse som alltid passer.


Skal se om jeg finner en skisse over hvor disse "gliderne" er plassert.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Her er skissen:
ScreenShot084.jpg
Det er detalj nr 24 som ikke var i sporet sitt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by jangu1@hotmail.com »

Det der blir for smått for meg. Jeg har ikke tålmodighet til sånt. Da hadde det blitt ny girkasse på bilen min.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

jangu1@hotmail.com wrote:Det der blir for smått for meg. Jeg har ikke tålmodighet til sånt. Da hadde det blitt ny girkasse på bilen min.
Jeg trodde du hadde masse tålmodighet?!
Du har vel et par hundre timer sliping foran deg på 544'en, så da trenger du nok å mobilisere alt du har av tålmodighet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Torbo2 »

Uff ja, sliping tar tid! Men ved å ta en ting om gangen ser man resultater, og da blir det noen gledesstråler underveis. Målet er vel å gjøre lakkereren fornøyd! Ingen vil lakkere noe som ikke er bra slipt! Hvem får skylda da?

I ettertid er det ingen som spør hvem som har slipt bilen før lakkering, selv om det er viktigst!?

Men "Hvem har lakkert denne bilen"! - nemlig...

Så er det bare å skru på litt ekstra tålmodighet. Men lakkerere sliper jo de også, men det mangdobler prisen.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by jangu1@hotmail.com »

Ja det er det som er med prisen også. Så når jeg sliper så sliper jeg noen timer også må jeg finne på noe annet noen timer. Så jeg ikke går så veldig lei. For da er jeg redd for at den bare blir stående og til slutt bare blir solgt.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Lenge siden siste oppdatering.
Nå er det 10-15 cm snø ute, og snart tosifret antall kuldegrader.
På tide å starte med vinterens prosjekter.
På prosjektlisten står følgende, dog ikke ferdig prioritert:
Ny kingbolt på høyre side
Renovering styresnekke (den lekker olje, og har ulyd i lager)
Nye gummiforinger i forstillingen
Renovering av topp
Montere doble SU-forgassere.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Torbo2 »

Har du en direktelinkt til VP Autoparts deleoversikt. Vet ikke hva som jeg gjør feil, men jeg knoter for å komme til riktig sted.
Kan det være endringer?

Interessant og hyggelig å høre at girkassen matcher bakkene og fungerer 100 ellers....

Ganske imponerende at du konstruerte nytt girkassefeste i bakkant på en langt enklere måte enn det originale (lastebilfestet).
Det originale er nok beregnet til å holde imot en stein fra en nesten uljørbar skogsvei, og på linje med militærbiler.

En vinkel av flatjern med to hull, og et "Amazonfeste", var det ikke det?
Det kan være verd å sjekke opp for de som skal gjøre en tisvarende jobb. Festet bør klare selv norske bygdeveier med sikkerhetsmargin. Jeg klarer i alle fall ikke tenke meg noen situasjon hvor dette festet skulle svikte....?

Det bør også tåle dynamisk påvirkning, selv om jeg foreslo to mm tykkere flatjern, da avstanden mellom girkassen er svært kort og går via et avstemt gummifeste (utprøvd av Volvo). Ergo er det kun gummien i girkassefestet som tar virbrasonskreftene.
Det var bare litt høyttenking, men denne tråden er gull verdt.

Med lav stressfaktor, godt syn og noe "selvstudier" bør flere klare denne jobben selv. Men det bakre lageret er noe vrient, så er kan man med fordel anskaffe en forlengbar lagertrekker (avdrager).

Om jeg vil anbefale å gjøre dette selv? Normalt ikke! :roll:
Det krever ekstra innsikt, forsiktighet og forståelse. Det er i alle fall langt fra "plug and play".
Det er litt lirk og det må ikke brukes krefter feil, da kan tenner og ting knekke. De små innkoblingstennene tåler ikke all verden.
Ved å slippe ned kubbeakslingen (den nederste) går det lettere å jobbe oppe, men da må alt fra hverandre, og nålelagrene i kubbeakslingen settes inn med fett, ellers vi de garantert falle ned i bunn av girkassen. Det er ikke vits i å prøve en gang uten fett...
Nye lagre i hver ende er jo greit å ta med ved overhaling, i tilegg til andre ting man finner. Som regel holder det med en synkroniseringsring... De er sterke.
Det var bare litt ekstra å tilføye, sett fra sidelinjen...

Dette var litt "ut på viddene", men forhåpentlig forståelig?
Girkassebytte i seg selv er lettere, men man bør også her følge "vær varsom reglene"....
Men nå drar jeg til Sverige ... :)
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by hlyshaug »

A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Torbo2 »

Supert.. Der var den.. Trolig endringer, da jeg mener jeg var inne der, men jeg fant ikke det jeg ville?
Bedre nå, så nå få jeg lete litt til etter de doble fustasjeopphengsforkoblngene...
Post Reply