445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Og til slutt var alle kryssene demontert:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Når jeg først var i gang med å demontere, så tok jeg fra hverandre "splinesen" også, for å bytte korkpakningen også.
Disse delene skal også sitte helt rett i forhold til hverandre, men det er tydelig merket. Kommer tilbake til dette.
Her er et demonteringsbilde:
Og et som viser hvordan dette ser ut innvendig:
Disse delene skal også sitte helt rett i forhold til hverandre, men det er tydelig merket. Kommer tilbake til dette.
Her er et demonteringsbilde:
Og et som viser hvordan dette ser ut innvendig:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Og her er ny korkpakning på plass.
Satte den inn med fett først. Vet ikke om det er smart, men synes at den var så tørr.
Satte den inn med fett først. Vet ikke om det er smart, men synes at den var så tørr.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Så, endelig, kunne jeg starte å rengjøre og slipe.
Etter en grundig parafinvask var det klart for drill og stålbørste.
Resultatet ble vel ikke så ille?
Legger ved et "før"-bilde også:
Etter en grundig parafinvask var det klart for drill og stålbørste.
Resultatet ble vel ikke så ille?
Legger ved et "før"-bilde også:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Benyttet sjansen til å notere meg nummerne som står på diverse deler:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
I noen av hullene dekket jeg til med korkbiter, slik at jeg ikke skal søle maling inn i låseringsporet:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Og her er delene klar til maling.
De er vasket med Aceton.
Hullene i akslingen tapet jeg på innsiden, slik at det skulle være mulig å bruke dem for å løfte akslingen i.
De er vasket med Aceton.
Hullene i akslingen tapet jeg på innsiden, slik at det skulle være mulig å bruke dem for å løfte akslingen i.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Bruker Biltemas epoxyprimer rett på metallet.
Sverger vanligvis til Hagmans gul, men hadde lyst til å få erfaring med dette produktet også.
Sverger vanligvis til Hagmans gul, men hadde lyst til å få erfaring med dette produktet også.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Og slik ser det ut etter første strøket. Bruker pensel.
Og ja, Torbo2, merkene er fortsatt synlige.
Mer følger senere, etter neste strøk.
Og ja, Torbo2, merkene er fortsatt synlige.
Mer følger senere, etter neste strøk.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Dette er jo bare helt suverent, rett og slett luksus! Smart med de korkene forresten. Skjønner at man ikke skal kaste gamle vinkorker!
Jeg tenkte faktisk på det med de merkene, men det er jo lettere å se inne i godt lys. Men du skulle ikke bare bruke rød tutsj på merkene og male resten et strøk til?
Jeg vil tro at "lakkoverflaten" blir tett nok, da du bruker epoxygrunning, og med to strøk skal teoretisk mikoskoiske porer tettes av laget over, har jeg hørt...
Jeg har bomma på svak merking en gang og bruk masse tid på ny avbalansering.... det var derfor jeg nevnte det, sikkert en gang for mye, masete som jeg er?
Brukte du bare stålbørste, eller ble det også pussepapir eller sort rondell?
Jeg tenkte faktisk på det med de merkene, men det er jo lettere å se inne i godt lys. Men du skulle ikke bare bruke rød tutsj på merkene og male resten et strøk til?
Jeg vil tro at "lakkoverflaten" blir tett nok, da du bruker epoxygrunning, og med to strøk skal teoretisk mikoskoiske porer tettes av laget over, har jeg hørt...
Jeg har bomma på svak merking en gang og bruk masse tid på ny avbalansering.... det var derfor jeg nevnte det, sikkert en gang for mye, masete som jeg er?
Brukte du bare stålbørste, eller ble det også pussepapir eller sort rondell?
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Man skal vel nesten aldri kaste noen ting.....Torbo2 wrote:Smart med de korkene forresten. Skjønner at man ikke skal kaste gamle vinkorker!
Kjekt å ha, ...
Men, man skal ha plass til det også. For mye og for lite er ikke bra noen av delene.
Jeg tror faktisk at merkene vil synes tilfredsstillende med ett strøk til.Torbo2 wrote:Jeg tenkte faktisk på det med de merkene, men det er jo lettere å se inne i godt lys. ....
Jeg har bomma på svak merking en gang og bruk masse tid på ny avbalansering.... det var derfor jeg nevnte det, sikkert en gang for mye, masete som jeg er?
Du er IKKE masete, bare så det er sagt. Det var en svært verdifull informasjon du kom med, og til rett tid.
Ellers så hadde jeg sikkert "bare" plukket alt fra hverandre og så hadde elendet vært løs.
Jeg brukte for det meste stålbørste av denne typen:Torbo2 wrote:Brukte du bare stålbørste, eller ble det også pussepapir eller sort rondell?
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe- ... ste-19214/
Da den var godt slitt, så måtte jeg trå til med sandpapir i tillegg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Da gikk det vel med litt tid, men når resultatet blir som dette må det være verdt det!
Jeg har en mistanke om at den Bt. 2k grunningen avgir mindre avdaming/gasser enn Hagmans?
I så fall er det også et pluss, i tilelgg til en hyggeligere pris enn Hagm.
Morsomt med Hardy Spacer... Hardy fant jo opp Hardykoblingen, som er en myk rund fiberskive (stoff og gummi) med fire eller flere hull i som skal gjøre samme jobben som et kryss, men med langt mykere og jevnere overføring. (brukes på rattaksling o.a. med mindre belastning). noen bilmerker har hardykobling også på meollomaklingen, i tillegg tll kryss, i en stor og solid variant, for å få ekstra myk overføring, trolig for å dempe smånykkene fra kryssene? (med forbehold om at det står Hardy der og ikke et sympol og ardy?
Et kryss går jo litt i rykk og napp med vinkelutslag på akslingen, men på en bakaksling er den ikke stor. Derfor var det en stor sak da jevnhastighetsleddene kom på slutten av 60-tallet. Så langt jeg vet kan de beste svinge/bøye ut 45 grader uten napping. Men mange har mindre utslag på drivakslinger, og da blir eksempelvis styreutslaget og svingradiusen på bilen (forhjulstrekk) mindre. Det er jo derfor våre biler svinger godt, da det er bakhjulsterekk, om noen ikke visste det..
Kanskje Hardy også har patent på stålkryss og produsenten Spicer måtte søke om å bruke Hardypatent? Og derved ble det et samarbeide - Hardy Spicer?
Spicer lager jo bakakslinger, sikkert mye annet også i alle fall før....
Det var jo også litt overraskende at det var Spicer på din 445, da det helst ble brukt på seinere Volvomodeller... ENV (Volvos egen) ble for det meste brukt på tidligere modeller har jeg hørt. Men det kan visst nok også være en kombinasjon... (overgangsfase?).
Så her kan man ikke være sikker på noe, virker det som..? (ikke her heller)
Jeg har en mistanke om at den Bt. 2k grunningen avgir mindre avdaming/gasser enn Hagmans?
I så fall er det også et pluss, i tilelgg til en hyggeligere pris enn Hagm.
Morsomt med Hardy Spacer... Hardy fant jo opp Hardykoblingen, som er en myk rund fiberskive (stoff og gummi) med fire eller flere hull i som skal gjøre samme jobben som et kryss, men med langt mykere og jevnere overføring. (brukes på rattaksling o.a. med mindre belastning). noen bilmerker har hardykobling også på meollomaklingen, i tillegg tll kryss, i en stor og solid variant, for å få ekstra myk overføring, trolig for å dempe smånykkene fra kryssene? (med forbehold om at det står Hardy der og ikke et sympol og ardy?
Et kryss går jo litt i rykk og napp med vinkelutslag på akslingen, men på en bakaksling er den ikke stor. Derfor var det en stor sak da jevnhastighetsleddene kom på slutten av 60-tallet. Så langt jeg vet kan de beste svinge/bøye ut 45 grader uten napping. Men mange har mindre utslag på drivakslinger, og da blir eksempelvis styreutslaget og svingradiusen på bilen (forhjulstrekk) mindre. Det er jo derfor våre biler svinger godt, da det er bakhjulsterekk, om noen ikke visste det..
Kanskje Hardy også har patent på stålkryss og produsenten Spicer måtte søke om å bruke Hardypatent? Og derved ble det et samarbeide - Hardy Spicer?
Spicer lager jo bakakslinger, sikkert mye annet også i alle fall før....
Det var jo også litt overraskende at det var Spicer på din 445, da det helst ble brukt på seinere Volvomodeller... ENV (Volvos egen) ble for det meste brukt på tidligere modeller har jeg hørt. Men det kan visst nok også være en kombinasjon... (overgangsfase?).
Så her kan man ikke være sikker på noe, virker det som..? (ikke her heller)
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Var dette en av Hardy-guttene.....?Torbo2 wrote:Morsomt med Hardy Spicer... Hardy fant jo opp Hardykoblingen
Sorry, kunne ikke dy meg
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Det var tider det, med Hardy guttene......
Det er vel også historisk, de er nok ikke i handelen lengre?
Det er vel også historisk, de er nok ikke i handelen lengre?
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086
Dere bruker den Bt E.primerne som grunning? Den reagere ikke negativt med andre produkter over?