445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 »

Er litt frustrert over forbruk/ytelse til mine doble SU-forgassere.
Forbruket har en stund ligget på 1,4 liter per min, men da jeg målte i går var jeg oppe i 1,8 liter per mil.
Oljenivået i forgasserne blir borte i løpet av et par uker.
Nytt "super-dry" pakningssett er montert uten at det gjorde saken noe bedre....

Hva finnes av andre forgasserløsninger til B16 ut over standard VN34/36?
Har Weber noe alternativ?
Utfordringen blir vel å finne passende manifold.

Noen innspill?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Torbo2 »

En VN36 vil trolig gi nok til den oppsettet ditt med din fyldige kam.

Weber er saker, Spes. 32/36 - 36/36 men da blir det et manifoldprosjekt. Her er det så mange muligeter.

Til B18/20 fikk man også manifold til å montere enkel liggende Weber, men neppe tl B16.
Du bestilte vel noe fra England?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Reodor57 »

Fundert litt på dette. Jeg har samme oppsett, men standard B16A kam. Siste tanking med en del småkjøring. 0,9. I dag bare landevei i godt tempo 80-90 rundt 0,75 om ikke måleren plutselig skulle oppføre seg annerledes. Forskjellen er også at jeg har standard eksosrør fra potta og ut, mens 445 har grovere rør. Kan motstanden i eksosanlegget bli feil på 445 sin? Kan bli undertrykk ved at eksosgassen plutselig får ekspandere. Velkjent problematikk fra totakter.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 »

Ingenting er umulig. Jeg tror mest på at det nye pakningssettet var feil eller ble montert litt feil. Jeg må jo nesten ta spenntak for å dra ut sjåken (skrives det sånn på norsk?) og da frykter jeg at den ikke går helt tilbake.
Da vi brukte colortune var forgasserne stilt inn på grunninnstilling (1,5 omdr. ut), men vi måtte justere den bakerste MYE ut.
Kunne vært fristende å prøve å gå fra grunninnstilling igjen, samt sjekke sjåkmekanismen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 »

I disse dagene bruker jeg nesten all tilgjengelig tid på å snekre ny nordvegg på huset.
I går ble jeg avbrutt av et par kraftige regnskyll, så da fikk jeg kikket på forgasserne noen minutter.
Choken går lett og fint på den fremre forgasseren, men veldig tregt på den bakre.
Tror ikke jeg trenger å bruke choke-funksjonen på begge nå om sommeren, så jeg lurer på å koble bort den ene vaieren midlertidig.
Da kan jeg påse at choken er helt inne hele tiden og ikke "henger".
Noen innspill på dette?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Torbo2 »

Greit uten choke-funksjon, men sjekk at den går helt av. Det har visst noen med forbruket å gjøre...
Last edited by Torbo2 on Thu 30 Jun 2016 20:05, edited 1 time in total.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Reodor57 »

Jeg vil jo da tro at den som ikke går tilbake kan være feil montert. Dvs at siden korkpakningene er byttet ut med gummi, kan en av gummipakningene ha vridd seg. Skulle gjerne ha fått laget et varmeskjold også til disse forgasserne da en lekkasje fra flottørene går rett på en veldig varm manifold. På min vil det også renne direkte oppi velselstrømsdynamoen. Tror ikke det er heldig, men det finnes ikke ferdig laget skjold til disse..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Torbo2 »

Lett å lage skjold. Har det på min. Funksjonelt men ikke høyglanspolert...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Reodor57 »

Bilde! Husk at på B16 ligger SU forgasserne få mm fra eksosmanifolden. Bruker du da forgasserflensen til å holde skjoldet fast?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Torbo2 »

Varmeskjoldet mitt er kun til dynamoen. Strombergaren er tett som en potte.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 »

I dag hadde jeg time hos NAF testestasjon på Hasle kl 7 for PKK (EU-kontroll) av 445.
Mekanikeren som skulle gjøre jobben var garantert ikke født da disse bilene vanligvis gikk på veien, og var nok ikke veldig vant med gamle biler.
Jeg fikk ikke være med inn, men de har jo et vindu der man kan stå og kikke.
Jeg er sikker på at han brukte over 5 minutter med hovedlys av/på, av/på, av/på av/på .......... før han måtte få hjelp til å finne fjernlysbryteren. :shock:
Stort bedre gikk det ikke da han skulle åpne panseret. Du kan jo løfte foran til du blir ganske blå i ansiktet uten at panseret åpner seg. :oops:
Forstillings og bakstillingskontroll ble gjort med et slikt engasjement at jeg var redd for at bilen skulle ramle ned fra bukken :evil: , men det gikk bra.
Etter 45 minutter ga han opp å finne feil og godkjente den med null hull. :D :D :D
Så nå er vi klare for 2 nye år på veien.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Reodor57 »

Fra september er det vel slutt på sånnt? Bilen er over 50 år, og da skal det bli generelt fritak om ting går I orden..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 »

Foreløpig er det langt fra sikkert.
Spurte på NAF i dag, og per i dag gjelder forslaget kun "bevaringsverdige kjøretøy".
Det er det ikke mange av oss som har i vognkortet - heldigvis.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by Torbo2 »

Heldigvis? ??


Bra bilen gikk igjennom i alle fall...
- tør jeg si "unge kløner" om de eplekjekke unge mekanikerne?
Nei, der tør jeg ikke... Det er nok heller jeg som er gammel og utdatert....
- mye enklere å takle, da jeg slipper å bli spurt om så mye på jobben...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Heldigvis? ??
Ja. Etter hva jeg vet (men det er ikke stort om dette tema) medfører "bevaringsverdig" at du ikke kan gjøre modifiseringer av bilen, men at den må være i original stand. Den har også bruksbegrensninger.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply