Duettprosjekt -67 210 varebil
Re: Duettprosjekt -67 210 varebil
Bare en liten tilleggsopplysning vedr. farge i vognkortet. Biler levert med farge 27 gikk rett fra jernbanen, som var det vanligste transportmiddelet på den tiden, og til lakkering. Deretter ble bilen registrert, og fikk sin nye farge i vognkortet. Husker at lastebiler ikke en gang hadde dekk ved levering. De hadde bare "trespiler" klamret til felgene. Om dette ble gjort for å senke prisen på avgiftene vites ikke, men det er en nærliggende tanke.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Duettprosjekt -67 210 varebil
…ja, høres fornuftig ut… I mitt tilfelle så ble bilen kjøpt hos Volvoforhandleren i Ålesund som privatperson. Ble da fargen bestemt av forhandler, fikk kunden bestemme farge eller solgt med den farge som den kom?Reodor57 wrote:Bare en liten tilleggsopplysning vedr. farge i vognkortet. Biler levert med farge 27 gikk rett fra jernbanen, som var det vanligste transportmiddelet på den tiden, og til lakkering. Deretter ble bilen registrert, og fikk sin nye farge i vognkortet
Den første eieren brukte visstnok bilen til sauesanking ….nå sitter vel "sauen" i førersetet…nok om det…
Sidepanelene i varerommet på plass,trespiler i gulvet får bli vinterprosjekt…(etter at sauene er hentet ned fra fjellet)...
Ny tonet frontrute med blå kant i øvre del på vei inn...
Stoler på plass, dørsidepanelene er og klare for montering…
Fronrute med blanklist,viskere og tonet frontrute,….lett oppgradering...
Re: Duettprosjekt -67 210 varebil
"Lett oppgradering"?
Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Jeg har sluppet opp for superlativer!
Dette blir bedre enn nytt - mye bedre!
Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Jeg har sluppet opp for superlativer!
Dette blir bedre enn nytt - mye bedre!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Duettprosjekt -67 210 varebil
Håper vi får se denne på trønderske veier snart. Blir godvør neste helg.
Re: Duettprosjekt -67 210 varebil
Takker for veldig hyggelig tilbakemelding, stas det…men som det er nevnt av flere med fine prosjekt her på forumet: "ser litt bedre ut på bildene enn hva det er i virkeligheten"...445 wrote:"Lett oppgradering"?
Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Jeg har sluppet opp for superlativer!
Dette blir bedre enn nytt - mye bedre!
gjelder mitt prosjekt også, men vil ikke legge ut bilder av "skavankene"...
Re: Duettprosjekt -67 210 varebil
Godvær til helga gleder vi oss til...B16Sport wrote:Håper vi får se denne på trønderske veier snart. Blir godvør neste helg.
Har prøvekjørt litt i gatestubben der jeg bor, og har bremser som drar voldsomt til venstre. Prøvde å justere, til ingen nytte…Tok derfor av den høyre tromelen foran. Tromelen så ikke bra ut, ripete og fæl, bremsesko i dårlig forfatning...
Det er status pr.nå …godkjent EU-kontroll er målet for å få tatt ut skiltene, men med de bremsene jeg har nå går det ikke…får se om det blir litt bedre til helga…i godværet...
Re: Duettprosjekt -67 210 varebil
Husk retningen på de små rektanglene øverst til be skoene (pil framover) håper ting ordner seg!
Re: Duettprosjekt -67 210 varebil
De små…?Torbo2 wrote:Husk retningen på de små rektanglene øverst til be skoene (pil framover) håper ting ordner seg!
Håper du følger med her nå Torbo2, sånn at jeg lykkes med bremsene…
Tok av den venstre tromelen i dag…
…en stund siden service?
…riper
…sylinder full av størknet fett?…årsak til dårlig/ingen bremseeffekt på høyre side?
Bremsetromlene får sannsynligvis en runde i dreibenken…(har bare muntlig bekreftelse pr. telefon så langt…)
Nye bremsesko er bestilt…
Bør jeg bestille nye bremsesylindre også?
Svar fra de vise mottaes med takk….
Re: Duettprosjekt -67 210 varebil
Nye bremsepumper anbefales sterkt!' Tromlene var mye slitt og skal du dreie må du vel ikke ta for mye kanskje bare til den siste stripa såvidt er synlig? Bremsene må også strengt tatt kjøres inn men det var den tiden da? Det er de små brikkene øverst ja og df må være rene og bevegelige! Hilsen fra Lyngdal
Re: Duettprosjekt -67 210 varebil
Kan absolutt anbefale nye bremsepumper.
Siden du er så nøye så har du sikkert kontroll på de 3 gummislangene i bremsesystemet også. Dumt om disse er stive og sprukne.
De små rektanglene Torbo snakker om er disse, en på hvert hjul:
Siden du er så nøye så har du sikkert kontroll på de 3 gummislangene i bremsesystemet også. Dumt om disse er stive og sprukne.
De små rektanglene Torbo snakker om er disse, en på hvert hjul:
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Duettprosjekt -67 210 varebil
Det er nok ikke fett, men stivnet, gammel bremsevæske.nila61 wrote:…sylinder full av størknet fett?…årsak til dårlig/ingen bremseeffekt på høyre side?
Sjekk også i masterpumpa. Det kan være at du ønsker å gjøre noe med den også...
Her er noen skrekkbilder fra en bil som hadde "litt" dårlige bremser.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Duettprosjekt -67 210 varebil
Bremseslanger kan også være et problem. De har en tendens til å gro igjen når de blir gamle. Da kan bremsene både bli ujevne og henge igjen (varme tromler) er et tegn. Tør ikk foreslå mer nå da ting koster. Men bremser er viktig har jeg hørt! Hva jeg har opplevd f. Eks i bakkene ned mot jøssingfjord tør jeg ikke fortelle om.
Re: Duettprosjekt -67 210 varebil
Bromscylindersats PV/210 61-68 Jørgenrud har denne. Kan vel like godt gå for denne? Noe mer? Fett? Takknemlig for gode (og dyre) råd...
Re: Duettprosjekt -67 210 varebil
Fett må ikke i nærheten av bremsesystemet!! Kobberpasta går greit på glideflatene til skoene mot bremseskjoldet og til justeringsskruen for bremsene, ellers så skal det være tørt. Luft også bremsesystemet godt før du monterer nye deler. Kan ligge mye gørr i bremseledningene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Duettprosjekt -67 210 varebil
Blåse i rørene med trykkluft vil rense bra.Reodor57 wrote:Luft også bremsesystemet godt før du monterer nye deler. Kan ligge mye gørr i bremseledningene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen