Roger sin PV Sport!

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport » Tue 12 May 2009 14:03

Har friuke fra jobben, og regnet øser ned... sørgelige greier :(
Når været ikke tillater veteranbilkjøring, så får man fikle litt isteden!
Var ute i garasjen og undersøkte litt rundt det lille lade-problemet mitt:

Målte spenningen på batteriklemmene:

Før start: 12,5V
Motor på tomgang med full choke og nærlys på: 14,1V
Motor på tomgang med full choke og fjernlys/varmapparat på fullt: 11,9V
Varm motor på tomgang med nærlys på: 11,9V

Ser at dynamoen gir grei ladespenning ved liten belastning (kun nærlys og baklys). Og siden det er slik jeg kjører mesteparten av tiden, så burde batteriet få den ladingen det trenger. Skal ikke mye opp i turtall heller før jeg har 14 volt ladespenning.

Med mer belastning (varmeapparatvifte og fjernlys/ekstralys) blir det en annen sak... disse dynamoene leverer vel bare 30A, og da blir det lite til overs til lading av batteriet. I dette tilfellet klarer den ikke mer en rundt 12 volt.

Konklusjonen min er at et nytt batteri nok gjør susen! :)

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport » Sun 17 May 2009 18:17

PV'en pyntet til 17 mai!
IMG_0762.jpg
IMG_0762.jpg (96.98 KiB) Viewed 6391 times
IMG_0764.jpg
IMG_0764.jpg (88.01 KiB) Viewed 6391 times
Last edited by PV-Sport on Tue 12 Jul 2011 16:21, edited 1 time in total.

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport » Wed 01 Jul 2009 00:54

Et par bilder av en fin modell jeg fikk kjøpt hos tyla210 her på forumet:
IMG_0893 - Kopi.JPG
IMG_0893 - Kopi.JPG (58.64 KiB) Viewed 6391 times
IMG_0896 - Kopi.JPG
IMG_0896 - Kopi.JPG (56.77 KiB) Viewed 6391 times
Last edited by PV-Sport on Tue 12 Jul 2011 16:24, edited 1 time in total.

volvo-65
Posts: 6
Joined: Sat 25 Jul 2009 12:27
Location: Korgen

Post by volvo-65 » Sat 25 Jul 2009 13:13

Meget pent exemplar av volvo pv

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport » Sat 25 Jul 2009 18:01

volvo-65 wrote:Meget pent exemplar av volvo pv
Takk for det!
Hmm.. ser du bor i Korgen... er det du som har en svart PV der?

volvo-65
Posts: 6
Joined: Sat 25 Jul 2009 12:27
Location: Korgen

Post by volvo-65 » Sun 26 Jul 2009 21:55

Hei , nei det er en kar som heter haldor vasdal

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport » Sun 26 Jul 2009 22:49

volvo-65 wrote:Hei , nei det er en kar som heter haldor vasdal
Ja.. tenkte kanskje det var deg! :-)
Kjører du PV?

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport » Mon 27 Jul 2009 17:40

Kjøpte en smart liten hovedstømbryter på Biltema her om dagen.

Det grønne hjulet skrur man til for å koble inn, så skrur man et par omdreininger ut for å bryte. Billig og smart løsning!
IMG_0098.JPG
IMG_0098.JPG (57.96 KiB) Viewed 6389 times
Last edited by PV-Sport on Tue 12 Jul 2011 16:29, edited 1 time in total.

volvo-65
Posts: 6
Joined: Sat 25 Jul 2009 12:27
Location: Korgen

Post by volvo-65 » Fri 31 Jul 2009 18:12

PV-Sport wrote:
volvo-65 wrote:Hei , nei det er en kar som heter haldor vasdal
Ja.. tenkte kanskje det var deg! :-)
Hei, jeg holder på med en 1965 mod var endel rust i bagasjen og dørken på venstre siden foran, så jeg har en del igjen før den er på veien, menn litt skall man jo ha å pusle med om kvellan :oops:

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport » Fri 31 Jul 2009 19:41

Ja sant det!
Du må slenge ut noen bilder av prosjektet ditt her på forumet! Artig å følge med på hvordan det går!
Jeg kjøpte min PV i fjorsommer hos en kar i Bleikvassli. Du har sikkert sett bilen før...

Begynner å dukke opp noen PV'er på Helgeland etterhvert... burde vært mulig å fått til et treff...

volvo-65
Posts: 6
Joined: Sat 25 Jul 2009 12:27
Location: Korgen

Post by volvo-65 » Fri 31 Jul 2009 23:03

Har nokk sett den før ja, gammel bilen til Konrad Jørgensen,skall se om jeg får tatt noen bilder og legg ut en dag

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport » Sat 15 Aug 2009 22:52

PV'n på utstilling i helgen:
IMG_1717 - Kopi.jpg
IMG_1717 - Kopi.jpg (78.85 KiB) Viewed 6388 times
Last edited by PV-Sport on Tue 12 Jul 2011 16:31, edited 1 time in total.

pvdanoscar
Posts: 3
Joined: Tue 10 Jun 2008 23:04
Location: Sørli,opsal

lading

Post by pvdanoscar » Wed 19 Aug 2009 09:08

Hei gutta - dettt er o gammel t stoff , MEN tiden går og alle kan ikke få med seg alt. men ang. lading gjør 2 ting!
1) sjekk opp selve børstene på dynamoen din og at den ikke har fullt av dritt i "kollektoren" delen som børsten hviler på og at børstene ikke henger i holderen og altså har for lite trykk på kollektoren. her blir det fort borte mye strøm !!!
2) først som sist få tak i hvilke at de 3 evt. 2 ) spolene inne i regulatoren som kan justere ladespenningen- fordi det kan kan de absolutt . huk på så voltmeteret - la bilen gå på tom gang og bøy på fjærspenningen til du har i alle fall 14 volt, da bør det gå greit.
Ang. at den leverer max 30 A og noen forteller meg at det er altfor lite - det skjønner jeg ingenting av- så mye strøm bruker du ikke !! i hvertfall ikke hvis bilen går på ca 1500 omdr. da kan du omtrent lesse på hva du vil. og det fortsatt lader. Men hvis ladespeningen er gal allerede på tom- gang eller like rundt 1000 omdr. da blir alt galt. Det kan nok være en fordel å bruke diss spenningsstabilatoren som Ctek etc, det vil kompensere for mye hvis bilen bruks i mye "kort" kjøring
Det med å kortslutte amp. meteret har ingen hensikt i utgangspunkt da denn bruker mikroskopisk med strøm og har et spenningsfall som ikke er omtrent målbart- det måles strøm omtrent usynlig altså, for å uttrykke det slik. Føler du frtsatt at dette er forlite -bytt til en vekselstrømsdynamo
men da mu finne fester eller få laget slik for å den til å passe på motoren . Du må også huske på drivreima i den hensikt at fest må bli slik at du om trent havner det det gamle reimhjulet satt . slik at du kan både bruke og stramme den original drivreim - husk diameteren på reimhjulen er ikke like. håper dett hjelper
hilsen
PV Jack
PVJack

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport » Tue 25 Aug 2009 22:24

PV'n skal få tilhengerfeste når jeg en gang får tid til overs:

Image


Beskyttelsestrekk kom i posten her om dagen:

Image

Grei passform:
Image

Trekket har glidelås for tilgang til førerdør:
Image

Trekket er laget i polypropylene... hva nå det er fornoe...
Visstnok vanntett og pustende. Kosta 1000lappen inkl frakt.

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport » Sun 27 Sep 2009 23:17

27 september i dag, og PV'n er satt til vinterlagring. En noe vemodig dag :-( Sommeren har gått så alt for fort! Noe det fantastiske været nok har gjort sitt til! Krysser fingrene for en like bra veteranbilsommer til neste år!

Post Reply