Roger sin PV Sport!

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by 445 » Thu 23 Oct 2014 07:19

Hyggelig gjort av forrige eier.
Bilen på bildet må forøvrig tilhøre vår lokalavdeling!
Den har jo registreringsnummer OA.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Post by PV-Sport » Thu 23 Oct 2014 23:32

Bilen på bildet må forøvrig tilhøre vår lokalavdeling!
Den har jo registreringsnummer OA.....
Prøvde å søke opp nummeret på www.vegvesen.no men fikk dessverre ingen treff der.

User avatar
hlyshaug
Posts: 676
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by hlyshaug » Thu 23 Oct 2014 23:34

PV-Sport wrote:Prøvde å søke opp nummeret på http://www.vegvesen.no men fikk dessverre ingen treff der.
Dette er et gammelt svensk registreringsskilt, så neppe noe å finne å vegvesen.no.
A-76304
Tips PV-Magazinet! pv-magazinet@norskvolvopvklubb.no

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Post by PV-Sport » Thu 30 Apr 2015 22:40

Da er endelig sesongen igang. Hentet PV'n ut fra vinterlagring i går. Heldigvis fungerte alt utmerket etter vinteren. Bortsett fra det vanlige problemet med at clutchen ikke frier ut på våren når jeg skal hente den. Men med litt dyttehjelp og rugging att og ram, så løsnet den.

Dag to ble brukt til et besøk hos han jeg kjøpte bilen av. Det endte opp med en Pajero full av Volvodeler på hjemturen:

Image

Lasset inneholder blant annet girkassen og motoren som sto i PV'n min orginalt (kjører i dag med overhalt B18D fra forsvaret).

Hvis noen trenger grill, så er det bare å si ifra! :D

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by 445 » Fri 01 May 2015 22:26

Du verden for et innholdsrikt lass!
Skulle likt å vite delenummer på girkassene. Ser at det er en del ulike kombinasjoner av motorer, cluchhus og girkasser som går om hverandre, og andre kombinasjoner som ikke fungerer.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Post by PV-Sport » Sat 02 May 2015 13:29

Vet du hvor delenr står på disse?
Det er nok den til høyre på bildet som er den orginale M40 fra min 64 modell.
Den til venstre er en forsterket M40 sak fra Volvo feltvogn. Det er en slik jeg har PV'n nå.

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by 445 » Sat 02 May 2015 13:30

Det står ofte på et metallskilt på undersiden.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Post by PV-Sport » Sat 02 May 2015 21:39

På kassen til høyre på bildet står det Part nr 254250, og på den til venstre står det 208000. Litt vanskelig å se skiltet pga festet som er skrudd på i bakkant. Mulig det er et ett-tall først i delenummeret... i såfall er det 1208000. Men det kan være ei ripe i skiltet.
Last edited by PV-Sport on Sat 02 May 2015 22:35, edited 2 times in total.

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by 445 » Sat 02 May 2015 21:40

Skal sjekke når jeg kommer hjem i morgen kveld
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Post by PV-Sport » Mon 04 May 2015 21:13

Den med nr 20800 er nok fra ei bandvogn (BV 202), og har alt for lav utveksling til bruk i bil. Så den blir levert tilbake.

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Torbo2 » Tue 05 May 2015 10:12

Jeg kan sjekke utveklingene i dag om jeg får tid?
Har manual for BV 202 et sted.

Jeg fant....
BV 202
1. gir 2,46:1
2. gir 1,82:1
3. gir 1,30:1
4. gir 1:1

M40 girkasse
1. gir 3,13:1
2. gir 1,99:1
3. gir 1,36:1
4. 1:1

Det var ikke helt som jeg trodde, men den største reduksjonen ligger jo i fordelingsgirkassen på 202...

202 kassen er altså litt høyrere på gir 1. 2. og 3. (mindre utveksling). Sikkert ingen problem med lite last i bilen og original utveksling bak.
Men høyere utveksling i bakaklsingen, kan girene opptil 4. bli noe høye og tunge... - litt avhengig av hva man foretrekker.
Noen liker det men andre ikke...

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Reodor57 » Tue 05 May 2015 13:28

Er ikke det det en kaller for tettsteget kasse? Dvs kortere avstand mellom girene slik at en kan holde turtallet oppe. Fint for de som bla kjører rally. De har jo ofte også mye lavere utveksling i bakakselen 4,88:1 og 5,36:1 om jeg ikke husker feil av hva som brukes på PVn. På bandvognen er det jo stor rulle motstand så gjelder å holde tempoet oppe på motoren.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Torbo2 » Tue 05 May 2015 15:21

Det kan nok stemme. Jeg hadde en 202 utlevert i militæret, og der kunne man ikke bomgire. Da var det bare å starte på nytt.
De vognene ruller nesten ikke av seg selv...
Det jeg stusset litt på var at 1.giret var så høyt (lav utveksling), da topphastigheten er 40 km/t og marsjfart vel 30 km/t?
Men det er jo et redusjonsgir til....

Uansett er det jo bra deler man kan bruke fra denne kassen, som f.eks. girkasselokk. De sporene fra girstanga nederst er jo utsatt. Og lagre, synkringer osv er jo lite kjørt på disse vognene. Men noen ble vel kjørt litt hardt?

Litt verdi er det jo i slike kasser også sku jeg tro...

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Reodor57 » Tue 05 May 2015 16:33

Hei Roger

Går du inn på forumet og retter mailadressen din. Fått flere feilmeldinger i det siste....

Hilsen Webmaster
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Post by PV-Sport » Tue 05 May 2015 21:21

Da har jeg oppdatert mailadressen... takk for at du sa i fra! :-)
Det er en del år siden den adressen der var aktiv....

Post Reply