Roger sin PV Sport!

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Reodor57 »

Litt merkelig at castervinkelen har endret seg når de ikke har justert camber. Disse følges ad på pv og duett da den øvre foringen flytter seg forover og bakover når en justerer camber. Det kan være at det er en slitasje i en kingbolt. At den bremser forskjellig kan være luft i systemet, eller forskjellig justering av bremsebåndene. Uansett varierer trommelbremser en del.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by 445 »

PV-Sport wrote: MEN det som er så rart , er at etter verkstedbesøket så stikker den til høyre når jeg bremser :shock:
Jeg opplever at bremsene lever sitt eget liv når det er fuktig i været/regnvær. Hvordan var været da du hadde bilen på kontroll?
En bremsejustering kan jo være greit å gjøre når du først er i gang.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Post by PV-Sport »

Jeg opplever at bremsene lever sitt eget liv når det er fuktig i været/regnvær. Hvordan var været da du hadde bilen på kontroll?
Det var tørt og fint vær. Sol og nesten 20 grader faktisk :-)
Den var helt fin når jeg kjørte til verkstedet.
Kan liksom ikke forstå at endring av hjulvinklene skal gi en slik effekt, så det spørs om det er lufting av venstre forhjul som må til.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Reodor57 »

Jeg opplever at min bil til stadighet trekker mot venstre. Ikke hver gang heller av en eller annen grunn. Det jeg har funnet ut er at den er litt aksialslakk på kingbolten. Dvs at den kan bevege seg opp og ned ørlite grann på den siden. Det er bedre rett etter smøring, men kommer tilbake igjen, så det blir vinterens oppgave å få dette i orden igjen :-). Så vil våren si om det hjelper. Har ikke funnet noe feil ellers. Men igjen 445 har nyoverhalte kingbolter og har samme problemet, men kanskje ikke i samme grad. Det er forøvrig viktig å smøre innsiden av bremseskoene slik at de sklir lett mot bremseskjoldet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Torbo2 »

Bremser som trekker til en av sidene, er ganske typisk for disse PV, men duoservo-bremser. Det er ingen ankerbolt nede og bådneden henger bare fast oppe og det framre båndet dytter på det bakre.
Normalt med trommelbremser skal det båndet med mest belegg på sitte fremst, men på PV skal det sitte bakerst, da det trykker på det bakre, og gir en slags servo effekt.
For å stabilisere det hele er det en brikke overst med forskjellig bue på framme og bak, som må sitte i pilens retning.
Det skal på en måte hindre "hogging", men i fuktig vært og om det er mye bremsestøv i tromlene kan de hogge eller trekke likevel. Spesielt i fuktig vær, før bremsene er varmet opp.
Luft i bremsene forekommer nesten aldri, så det kan du troli glemme, da disse bremsene nærmest lufter seg selv, bare det er nok væske på.
På grunn av ovennevnte er bremsene følsomme, og man kan oppleve tilfeldigheter ved at det påvirker styringen. Ved bremsetest, må man ofte kjøre bremsene litt til de stabiliserer seg.
EU-kravene til bremser er basert på moderne bremsesystemer, mens de eldre duoservobremsene burde hatt større tileranser, da det ikke trenger å være feil i systemet på noen måte.
Justeringen er selvfølgelig viktig, om kan påvirke noe. Men noen ganger "skjønner men ikke bæra". Man tar av tromler og sjekker, men finner ingen feil! Jeg har enkelte ganger lurt på om det er noen jeg ikek har fått med meg? Sov jeg itimen da dette ble gjennomgått på yrkesskolen?
Men det er en ting jeg husker godt fra gamle dager. I opplæringen hadde vi trommel- og båndsliper for å tilpasse bremsebåndene eksakt til tromlene, da de var svært følsomme. Det står en del om dette i verkstedshåndboka om bremser.
I dag setter man på nye bånd mot slitte tromler, noe som gjør at båndene lett "vugger" før de har fått gått seg til. Derfor man man oppleve bremseavvik selv om alle delene er byttet, og man lurer seg grønn på hva som er feilen.

Jeg var selv på EU-kontroll nylig, og hadde en "jypling" som kontrollør. Fikk anmerking på at bremsene tok feil, over grensene. Så tok jeg meg en tur med bilen, og kjørte tilbake og kjørte over bremserullene, og fikk maks 5-10 prosent avvik. Er det greit nå, spurte jeg? Testeren og sjefen så ut som to store spørmålstegn.
De bemerket også at frontruten måtte byttes, så jeg måtte tilbake til etterkontroll. Så får jeg se i morgen hvordan det går?
For ordenss skyld gikk jeg over bremsene, pusset bånd og tromler og hjulsylindre. Fant ingen feil, men teoretisk blir det jo mer jevn brems, i tilfelle båndene er glattere på den ene siden.
I går var jeg innom NAFs testestasjon i Oslo og fikk med meg en av de mest erfarne der til å sjekke bremsene på ruller.
Resultatet var strålende, maks 5 - 10 prosent differanse både framme og bar, samt håndbrems.

Men jeg blir ikke forundret om den andre kontrollstasjonen finne avvik i morgen!? Har en mistanke om at bremseprøveren der jeg pleier å EU-kontrollere, er for følsom?
Har opplevd det samme for fire år siden!
Kanskje den er laget i samarbeid med Girling og Bendix?
Alá støtdemperteste-utstyret til støtdemperprodusentene, som slaktet over 90 prosent av støtdemperne som ble testet!
NAF hadde slike testere, men måtte sette dem vekk, da det ikke rimte med virkeligheten..

Den samme testeren (jyplingen) mente det var slakk i de opphengsboltene! Noe som er fjernt fra det sikkerhetsmessige, da de aldri kan falle av. I motsetning til kuler. Tror ikke han/mange forstår seg på slikt. Og som Reodor også var inne på, så er det slakk i den nye også.
Jeg skal ha med meg ny bolt og mutter som jeg lånte av ham for å vise, hvis de bryr seg?
De boltene er velsmurt, og de har hatt en anelse slakk i alle år. Og de som har litt erfaring i ryggen har aldri bemerket dette.
Så hvis ikke bilen går igjennom i morgen, så vil jeg gå videre med denne saken, og "beordre" bedre opplæring av testerne.
Beklager langt innlegg, men jeg håper ikke det er bortkastet?
Føler bare en viss urettferdighet i at man får mangler eller bemerkninger på ting som er normalt på gamle biler.
Blir det mangler i morgen, blir det mangelrapport også til det testapparatert jeg bruker!
"Man lurer ikke pus med en tremus!" - Og jeg er mer katt enn mus....
Last edited by Torbo2 on Thu 22 Sep 2016 18:57, edited 1 time in total.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Reodor57 »

For ordens skyld er den foringen med tilhørende bolt en original gammel Volvo del og ikke en reprodusert. Har ligget i uåpnet forseglet pakke til jeg åpnet den i sommer for å sjekke mot noen jeg hadde plukket av noen hjulspindler. Det var faktisk større toleranser på det settet enn det jeg kunne sette sammen av flere løse bolter og foringer jeg hadde som var brukt. Men, uansett det må være plass til fett.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Torbo2 »

Jeg ville nok foretrukket trangere foringer, men nå dem er konstruert slik, så må da noen forstå at man ikek kan legge dagens målestokk inn for toleranser.
Snakket med en en annen gammel kollega i dag om hvordan jeg skulel takle dette, en som har reparert slike ting for mange år siden. Han sa følgende - at jeg skulle høre hva de siere først og hvis de begynner å "bræke", så måtte jeg slå i bordet med medbringene bolt og bli forbanna!
Nå fiokk jeg riktig nok ikke 2-er-feil på mine, men det ligger an til at de vil ta meg på disse neste gang, og da vil de trolig si at dette har vi påpekt før! nesten som gamle biltilsynsfolk..
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: Roger sin PV Sport!

Post by guntor »

Kom til å tenke på noe når dere snakker om bremser. På wheeler dealer hadde de jo en PV og da mener jeg de byttet bremsebåndene til
en utgave med større areal enn de originale. Vet dere om vi får tak i disse her i landet også (har ikke sjekket med Jørgenrud ennå)
Det kan jo kanskje gjøre bremsene en aning bedre ?
Forøvrig må jeg si at jeg har vært heldig med PKK'n på bilen min. Det viste seg at testeren også var eier av veteranbil. Det hjelper jo på
Var dagen før vi dro til Lista, så det var jo litt spennende.
-60 544A Special 2
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Torbo2 »

Tidligere har jeg brukt belegg med full lengde på båndene både framme og bak. Det ga mer stabilitet, men det blir dobbelt så dyrt, da man blir sittende igjen med "korte"bånd. Så sist jeg skiftet gjorde jeg ting etter reglene.
Etter det skiftet jeg bare de korte, da de slites mest uansett og de som er på nå er etter oppskriften. Og en anelse ustabile!
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by 445 »

PV-Sport wrote:På kassen til høyre på bildet står det Part nr 254250, og på den til venstre står det 208000. Litt vanskelig å se skiltet pga festet som er skrudd på i bakkant. Mulig det er et ett-tall først i delenummeret... i såfall er det 1208000. Men det kan være ei ripe i skiltet.
Har du tilfeldigvis girkassen med delenummer 1208000 fortsatt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Post by PV-Sport »

Har du tilfeldigvis girkassen med delenummer 1208000 fortsatt?
Det har jeg :-)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by 445 »

PV-Sport wrote:
Har du tilfeldigvis girkassen med delenummer 1208000 fortsatt?
Det har jeg :-)
Torbo2 og jeg gjennomgår noen girkasser. Har en slik 1208000 med ødelagt reversdrev (det som står på egen aksel).
Har sjekket litt rundt og ser at disse M40 kassene finnes i litt ulike utførelser. Noe av det som skiller dem er dimensjonen på reversakselen. Den kan måles fra utsiden av kassen, helt inntil "veggen" av kassen.
På den kassen vi holder på med er akselen ca 24 mm, mens akselen på andre kasser er betydelig mindre. Reversdrevet vi trenger heter 380877.
Hvilken dimensjon har akselen på din kasse, og er den i så fall til salgs?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Post by PV-Sport »

Er det revers-akselen en ser litt av til høyre i åpningen under "hoved-akselen"?

Image

I såfall litt vanskelig å måle pga det festet som er montert på kassa.
Men den ser ut til å være mindre enn 24mm.
20 eller max 22 mm
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Torbo2 »

Det ser ut som den er tykkere innover enn ytterst, og da blir det trolig riktig akseltapp.

Må nok måle for sikkerhets skyld
Last edited by Torbo2 on Tue 21 Mar 2017 20:40, edited 1 time in total.
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Post by PV-Sport »

La et måleband over og prøvde å måle, men en ser bare ca 1/3 av akselen, så det ble litt vanskelig.
Men du har rett, ser ut til å være tykkere der den er inne i kassa enn det som stikker ut.
Så hullet i kassa kan nok være 24mm.
Uansett, har ikke bruk for girkassen, så den kan dere få kjøpe :-)
Post Reply