PV 444-04 57 mod. chassinr. 181952 Farge rød 46 int. 16-138

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

PV 444-04 57 mod. chassinr. 181952 Farge rød 46 int. 16-138

Post by ståle »

Hei! Ble nylig den stolte eier nevnte PV, har derfo og meldt meg inn i klubben deres!
Har lyst å skrive noen ord her om bilen.
Kan starte med litt historie ang bilen. PV en har gått det meste av tiden i sverige, ble tatt inn til norge i 2002 av Edgar Haugen, Oslo. Bilen ble kjøpt 20/8-58 av Inger Nordin, Lidkøping, reg. nr. R 33563. I deler av 1957 og 58 var den etter det jeg ble fortalt av selger, i bruk eller utstilling på volvo, har et papir her som heter interimslicens, viser interimskilt nr. R 1539 datert 12/ 4-58, veit ikkje heilt ka det betyr! Inger Nordin Solgte bilen 9/9-71 tilKarl Erik Eriksson,Lerdal, Solgt videre til Sven-Olof Jonsson, Axvall 30/8-1985. Kjøpt av Kjell Håkan Hidestrøm, Axvall 15/8-92. Hidestrøm har sannsynlig lagt ned en god del jobb på bilen, veit ikkje hvor mye, har ikkje hatt kontakt med han. Ihvertfall solgte han PV n videre til Edgar Haugen, Oslo i aug 2002 Haugen har nesten ikkje kjørt med bilen på disse 6 årene som har gått, ca. 500 km. Har nå fått egen hjemmeside på bilen www.volvopv.no

Har papir på bilen tilbake fra den var ny, og fremover 10 åtene som har gått, kan av de sjå at f.eks i feb. 1977 var bilen kjørt 74299 km, mai 2000 91839, og nå i mai 2008 92775.

Bilen er i relativ god stand, tror eg hehe, noe småfiks er det her og der men men, gleder meg til å ta fatt i tingene framover, så det skal nok bli bra til slutt håpe eg. Til sist, her kommer noken foto eg har tatt av bilen

MVH. Ståle Sulen
Last edited by ståle on Tue 25 Nov 2008 21:43, edited 1 time in total.
User avatar
Mr PV
Posts: 35
Joined: Wed 10 Jan 2007 15:19
Location: Longva
Contact:

Bilder av PV'en

Post by Mr PV »

Heisann!!
Legger som avtalt ut bilda av pv'en din.... det ville vore ei skam om ikkje
fleire medlemmar av pv-klubben ikkje skulle få nyte av disse fine bilda av
dette flotte eksemplaret av ein pv. Håpar fleire kan legge ut litt tekst og
foto av sine bilar! Elles må du ha lykke til med den nye inreinga i pv'en...
ka med nokre før og etter bilder?? :wink:

Image
Image
Image
Image
olaf
Posts: 12
Joined: Tue 18 Mar 2008 00:18
Location: porsgrunn

pv 57

Post by olaf »

Heisann

den bilen så fin ut! bra at det er noen som viser frem bilene sine her,
det gir inspirasjon til å stå på i garasjen med min egen 57 mod som har vært under arbeid i litt for mange år.
hilsen olaf
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Kjempefin bil!
Du nevner "noe småfiks"....
Hvilke prosjekter er du skal i gang med i løpet av vinteren?
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei! Småfiks ja, har nå i høst skiftet alt på bremsene, kjøpte bilen i mai 08 i oslo, forrige eier hadde ikke kjørt bilen mer enn 500 km på 6 år, alt for lite, viste seg at mye var ødelagt på bremser p.g.a. det, på bakhjulene stod alt fast med resultat, defekte hjulsylindre + div.annet, valgte derfor å skifte alt på bremser, så nå er det nytt.
Holder nå på med en liten renovering i motorrom, har ute motor for å bytte pakninger, samt litt lakkering i nedre del av motorrom+div. Har lagt ut endel bilder på hjemmesiden min av det som er gjort hittil i vinter, er ikke så god kvalite på bildene, men men. www.volvopv.no
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Godt nytt PV-år!

Småfiks og småfiks....
Synes du gjør en imponerende grundig jobb!

Etter hva jeg kan se så har du fortsatt bremsenes selvjusteringsmekanisme intakt. Har du fått den til å fungere bra?

Jeg var medhjelper når en kamerat gjorde en bremse-jobb i høst. Der valgte vi å ikke bruke denne selvjusteringsmekanismen, men heller justere bremsene manuelt.

Er derfor interessert i å høre dine erfaringer på hvordan dette fungerer.
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei! Nei, selvjusteringen er ute av drift, men alt er rengjort og montert på igjen. Jeg kappet av den såkalte kontaktpluggen så den ligger plant med bremsesko (ikke bremsebånd) når mekanismen er justert helt ut, dette er gjort for å kunne beholde den såkalte kilen som den eksentriske justeringsbolten ligger imot. Har ikke kjørt mye med bilen etter dette, kun prøvekjøring. Ble nok litt innviklet dette, men men det får så være!


Skulle gjerne hatt noen foto av bilen din her på forumet da! hadde vært artig det!

MVH Ståle
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Post by 445 »

Foto kommer.
Noen av dem er av den gode gamle sorten, så jeg må frem med scanneren.
olaf
Posts: 12
Joined: Tue 18 Mar 2008 00:18
Location: porsgrunn

Gratulerer

Post by olaf »

Heisann

gratulerer med flott bil og fantastiske hjemmeside!! og ikke minst å få litt liv på pv klubbens side,
Jeg har ikke meldt meg inn pga at ut i fra hjemmesiden til klubben ser det ut til å være en sovende klubb, selv ikke styret har noe å fortelle om.

Så kansje du er med på å få litt liv her det er bra. skal se om jeg får lagt ut noen bilder av bilen min, som er et langtidsprosjekt, siste 5 år ...
status i dag er at all rust er borte og oppbyggingen er i gang, bakaksel er ferdig med bremser, motorrom er lakket forstilling montert, målet er å få den på hjul i løpet av våren, og så begynne med motoren.

takk igjen for innspirasjon og fine siden fortsett å dele bilen din med oss andre

hilsen olaf skjævestad
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei! Mange Takk for kjekt svar. Ja virker litt dødt her på sidene ja, håper det kan ta seg litt opp fremover!!
Gleder meg til å se bilder av bilen din her på sidene, har forstått at det er en 57 mod, skjønner og at du har gått grundig til verks, men nå nærmer det seg jo ferdigstillelse, ihvertfall, stå på videre så treffes vi kanske på et PV treff i fremtiden. Skulle som sagt gjerne hatt noen bilder av bilen her, syns det er kjempeartig å se andre sine biler :D

MVH Ståle
PV-Sport
Posts: 256
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Post by PV-Sport »

Hei!
Fin bil!
Ser den har samme fargen som min!
Er din bil opplakkert? Evt når?
Lurer på om man får tak i denne lakken i dag..?
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei Igjen! Mange Takk! JA, den er lakket opp igjen i 1992, jeg har lakket litt i motorrommet nå i høst, kjøpte lakk hos Lakkspesialisten a/s i bergen, fikk ikke samme kode der, men jeg syntest det stemte greit

MVH Ståle :D
User avatar
Mr PV
Posts: 35
Joined: Wed 10 Jan 2007 15:19
Location: Longva
Contact:

Post by Mr PV »

Hår og sjegg for eit vakkert motorrom, for ikkje og snakke om ein strøken motor!! Har vore inne på sida di http://www.volvopv.no og kjika og du og du detta blir fjongt!!

Kom til og lure på nokre ting... dei raudbrune slangane du brukar til
kjølevatne, er dette den typen slange som var orginalt på B-16 motorane?
Eg har ein B-18 og her går det i svarte slangar.
Og så lurte eg på kva stoff du har smurt inn grenrøra med?
Ja og så ein ting til, er forgassaren heilt ny, lakka eller berre rensa på eit slags vis?? Såg utruleg fin ut!!
User avatar
Mr PV
Posts: 35
Joined: Wed 10 Jan 2007 15:19
Location: Longva
Contact:

Post by Mr PV »

Eit lite ønske frå meg på tampen...
Kan ikkje du legge in adressa til heimesida di på din profil her i forumet.
Så får ein mykje lettare tilgang til denne. Då får også du ein knapp under
alle innlegga dine som står www på, slik som med meg.

Det gjeld og spre det glade budskap veit du :D
User avatar
ståle
Posts: 189
Joined: Fri 23 May 2008 22:42
Location: sotra
Contact:

Post by ståle »

Hei!

Mange Takk for da, eg er no fornøyd med resultatet eg, blei no bedre enn da var :D

Dei raudbrune slangane var orginalt på B 16 motoren ja, men veit ikkje nårtid dei gjekk øve til svarte. Manifolden er først sandblåst og så lakka med svart lakk som skal tåle 650 gr. veit ikkje om detta er godt nok, vil visa seg! Forgasser er polert med med ei såkalt dremel maskin, liten maskin for små børster, brukte ca. 1,5 time på jobben og da blei ganske fint etterpå syns eg!

Skal sjå om eg får lagt ut heimasida mi på profilen, må ha litt hjelp av konemor til da, er heilt grønn på data sjølv, hehe! :D


Ha ein fin kveld vidare, så snakkast me!

MVH Ståle
Post Reply