Min volvo PV544

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 5801
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Min volvo PV544

Post by 445 » Mon 06 May 2013 15:23

xthomas20056 wrote:Jeg har min i en fly hangar, så gikk det et snøras akkurat der bilen min står da selvsagt :(
Men det gikk heldig vis fint med den så vidt jeg så, men skal ta den fram om ikke så alt for lenge til nå :)
Har du fått sjekket om alt står bra til med din PV?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

xthomas20056
Posts: 74
Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
Location: Grøa

Re: Min volvo PV544

Post by xthomas20056 » Tue 07 May 2013 16:03

445 wrote:
xthomas20056 wrote:Jeg har min i en fly hangar, så gikk det et snøras akkurat der bilen min står da selvsagt :(
Men det gikk heldig vis fint med den så vidt jeg så, men skal ta den fram om ikke så alt for lenge til nå :)
Har du fått sjekket om alt står bra til med din PV?
Jeg har sjekket og alt står bra til med min kjære bil :)
Skal kanskje prøve å ta den fram i helgen som kommer :)

xthomas20056
Posts: 74
Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
Location: Grøa

Re: Min volvo PV544

Post by xthomas20056 » Sat 13 Jul 2013 15:40

Da ar bilen mitt fått en "ny" brukt dynamo, så nå lader den helt fint slik som den skal :)
Mangler bare lakkering utvendig nå så blir den bra.
PS: Er det noen som har en pussermotor og 5 nye bolter som holder chrome rammen på grillen??

xthomas20056
Posts: 74
Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
Location: Grøa

Re: Min volvo PV544

Post by xthomas20056 » Fri 19 Jul 2013 14:47

trenger hjelp. Hvordan skal spenningsregulatoren ( den som er skrudd fast i framsjermen på innsiden ) kobles til dynanoen? Image

Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Min volvo PV544

Post by Torbo2 » Fri 19 Jul 2013 16:28

Bruker du original kabel er det bare å sette på den med riktige stikk. Ellers blir det som bildet sier:
Image
Last edited by Torbo2 on Fri 19 Jul 2013 16:48, edited 1 time in total.

xthomas20056
Posts: 74
Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
Location: Grøa

Re: Min volvo PV544

Post by xthomas20056 » Fri 19 Jul 2013 16:45

Takker for svar...etter jeg byttet dynamo på bilen min så har den begynt å stjele strøm en eller annen plass som jeg ikke finner ut. Skal pusse alle ledninger som går til dynamo og starter i morgen. Kan det være lurt å ha på litt vaselin eller greas på noe av delene??

Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Min volvo PV544

Post by Torbo2 » Sat 20 Jul 2013 10:52

Beskyttelse på lendinger er bra, olje fett eller liknende.
Hva slags dynamo har du?
På dynamoen er det trolig et stikk til ladelampa, merket med D+/61. Hovedledningen er den skrudd eller har den et kraftig stikk B+? Skrue på Bosch som regel.
Volvo har brukt andre dynamoer også, f.eks. Motorola, så det er ikke lett å gi gode svar her...
Det er vel best å få målt utladingen, f.eks. med et voltmeter. Er det mye vil en liten lyspære lyse om du måler mellom batteripol og polsko.

xthomas20056
Posts: 74
Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
Location: Grøa

Re: Min volvo PV544

Post by xthomas20056 » Sat 20 Jul 2013 12:50

Jeg har en bosch dynamo som har stått i en volvo 740

xthomas20056
Posts: 74
Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
Location: Grøa

Re: Min volvo PV544

Post by xthomas20056 » Sun 21 Jul 2013 15:46

Igår så ladet jeg opp batteriet på bilen til 12v. Når jeg starten den så ladet den 14.2v å det er ganske bra. Så skulle jeg prøve å starte idag nå, da var batteriet helt flatt. Batteriet var helt nytt ifjor. Noen som har forslag hvor jeg kan begynne å lete etter der stømmen drar sin vei?

Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Min volvo PV544

Post by Torbo2 » Tue 23 Jul 2013 23:27

koble på voltmeter og plukk ut en og en sikring for å se hvilken krets som stjeler strøm. Så er det lettere å koble fra de enhetene enkeltvis til voltmetert går til null. Da har du svaret.
Om ikke kan det være noe med tenning-/starterkretsen, som ikke har sikringer...

Noe å starte med?

User avatar
445
Posts: 5801
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Min volvo PV544

Post by 445 » Tue 23 Jul 2013 23:58

Torbo2: tror faktisk det hadde vært fint om du beskrev hvordan bruke voltmeteret i "serie" og ikke "på tvers" for å måle spenningstap.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Min volvo PV544

Post by Torbo2 » Wed 24 Jul 2013 10:02

Man løsner f.eks. minuspolen på batteriet og setter voktmeter imellom i serie. Plussledningen for voltmeteret til gods/polskoen og voltmeterets minusledning minuspolskoen på bateriet.
Er det spenningssfall i bilen, vil voltmetert nå vise 12 volt. Viser det rundt 1 volt med et moderne instrument, er det ubetydelig problem, grunnet svært liten krypstrøm.

Kobles instrumentet mellom pluspol og plusspolsko, må plussledningen for instrumentet kobles til plusspolen til batteriet, og minusedningen til plusspolskoen, for å sjekke om det kryper strøm når alt er slått av.

Man kan også bruke en prøvelampe med liten wattstyrke til formålet, og da er det vilkårlig hvor man kobler i serie, da den vi lyse uansett om bilen "stjeler" strøm. Men en prøvelampe vil ikke finne minimale feil, som "backupspenning" til radio og liknende. Men det er vanligvis ikke noe problem.

User avatar
445
Posts: 5801
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Min volvo PV544

Post by 445 » Wed 24 Jul 2013 10:40

Flott beskrivelse.
Det var først på elektrokurset du holdt i vår lokalavdeling jeg ble klar over denne måten å bruke et voltmeter på.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Min volvo PV544

Post by Torbo2 » Wed 24 Jul 2013 19:01

Jeg kan vel i tillegg legge til en feilmulighet, og annet finnes av feil.
Regulatorens "vippe", eller innslagsreleet. Om det henger seg opp på grunn av f.eks. slitte kontakter, kan det går mye returstøm til dynamoen.
Såpass mye at den virker som elektromotor i noen tilfelle.
Hybridbil blir det vel da?

Et lite sidesprang her...: (kan strykes)..
En jeg kjenner som heter det samme som meg brukte en kraftig VW-dynamo for å drive Olabiler. Viskermotor fra Saab ble også brukt i tillegg.
Da gikk bilene ca. 10-12 km/t på flatmark og gangfart opp småbakker.... Et vanlig bilbatteri gjorde jobben med ca. 20 min brukstid.
Det er noen historier rundt dette, som kan fotelles en sen kveld...

xthomas20056
Posts: 74
Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
Location: Grøa

Re: Min volvo PV544

Post by xthomas20056 » Fri 08 Aug 2014 16:22

Ja, nå vurderer jeg å selge god bilen. Da jeg lenger ikke bruker den noe mere.
Trenger noe lakk her og der.
Motor rommet er nylakkert og motor er så å si "ny overhalt " med nye pakkninger og ventiltettninger.
Ikke noe Rust som jeg kan se.
Hbo 30.000kr
Bilder kommer i løpet av kvelden

Post Reply