DanVans 1958 mod 444.

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
DanVan
Posts: 82
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Forskningsprosjektet ny forgasser har også fortsatt. Image

I dag fikk jeg bilen til i gå helt jevnt ved bruk av choken. Kjørte den da til den var varm og gikk som den skulle, og kjørte hjem og tok av luftfilterkolben for å se spjeldets posisjon:

Image

Der går den helt ålreit. Spjeldet beveger seg jo fra jeg drar i chokekabelen, så choken står jo noe på her.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
445
Posts: 5949
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by 445 »

Det virker som den får litt for mager blanding. Har du sjekket om den suger falsk luft et sted? Enten ved forgasserfoten eller pakning innsugsmanifold?
Den raskeste måten å sjekke på er å kjøpe en sprayboks med startgass og spraye der du mistenker falsk luft. Øker turtallet har du funnet kilden....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
DanVan
Posts: 82
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Jeg mistenker falsk luft ja. Har ikke kommer så langt enda. Dag to med pappaperm er ikke til å spøke med. Jeg har også måttet flytte bilen til mine svigerforeldre et stykke unna, pga renovering av garasjene der den stod, så nå er det en halvtimes tid å kjøre for å komme til den sammenliknet med før, så da blir det å forske litt på det en av dagene.

Forøvrig må det nok til med ny radiator på nyåret. Den gamle er reparert på toppen, men reparasjonen har begynt å sprekke, så jeg tror nok den blir kassert. Er litt i tvil om jeg skal kjøpe en ny eller en brukt, da gamle radiatorer som har stått ubrukt lenge fort kan være både tette og med dårlig sirkulasjon, og samtidig være ømfientlige for oppvarming og avkjøling.

Hos Jørgenrud koster jo en B16 radiator 6000,- så det utgår. Den er noe rimeligere i Sverige. Kommer på ca 4 000 ferdig på Post restante. Tenker da å koste på meg en langhelg i Göteborg med familien, så kan vi ta med alt lovlig inn til Norge.



- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3030
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by Reodor57 »

Er litt undrende til dette. Dette er slik forgasseren oppfører seg dersom det er for lite motstand i luftfilteret. Se inn i luftfilteret der det festes til forgasseren. Er det et rør der med mange små hull i? Mangler dette vil forgasseren oppføre seg som vist. Det skal heller ikke være hull i veggen mellom stålfilteret og det store kammeret annet enn det som skal være inn til røret.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Siffen
Posts: 162
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by Siffen »

Har hatt litt lignende symptomer i sommer og har testet med startgass uten å finne noe lekkasje. Har eksperimentert litt med lavere og høyere flottørnivå ved å endre tykkeelse på aluminiumspakningen på flottørventilen. Ved lavt flottørnivå må choken være på ganske lenge etter start og fuskingen er verre. Ved litt høyere nivå enn normalt er fuskingen stort sett borte og motoren starter uten choke. Mulig at dette kan komme av unøyaktig flottør. Pluggene er ganske lyse, muligens fortsatt for lyse.

IMG_20200831_190726880.jpg

Dette er Biltema plugger, men har sene byttet til NGK uten at noe endret seg. Slik at min erfaring er at litt høyere flottørnivå gir bedre gange, må selvfølgelig ikke bli for høyt slik at det flommer over ved stans og varm motor.

En annen ting jeg opplevde i sommer var at jeg flere ganger fikk motorfusk på et spesielt sted i et kryss (rundkjøring). Når jeg sjekker dette ser det ut til at det kan være en stor trafo for bybanen i Bergen. Motoren gik ikke på tomgang og måtte holdes i gang med choke, litt oppi veien var alt ok igjen. Innbiller meg at det var kraftig elektrisk felt som gjorde det
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3030
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by Reodor57 »

Ser ut til at du også kan slite litt med en slitt fordeler. Du har ikke likt tenningstidspunkt på alle sylinderne. Den til venstre er alt for tidlig og den nest borterst til høyre er for sen. Ellers er den ikke alt for mager. Jeg har hatt god erfaring med Denso-U plugger uten motstand til mager blanding. Mulig en bør gå opp til 102 dyse på hoveddysa, da etanol i bensinen gir den mindre energi enn før. Dagens blyfrie bensin gir ikke det brune belegget en hadde før..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
DanVan
Posts: 82
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

Skal forske på luftfilterboksen i morgen, og dertilhørende lekkasjesøking.

Her forleden hentet jeg en brukt radiator som måtte til fordi den gamle har sprekt i en gammel reparasjon i toppen.

Mattet den ned og ga den et lite strøk med radiatorlakk fra Gasolin. Ble ganske bra. Klinte til med et nytt lokk fra Jørgenrud, da jeg måtte dit allikevel for å hente nye avstandsstykket til panseret.

Image

Så har jeg holdt på med et lite sideprosjekt i sommer. Kjøpte en 2000 modell Honda VFR800 Interceptor som trengte litt kjærleik. Nå er den ferdig og ser ut som den er (nesten) ny! Image

Image

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
User avatar
445
Posts: 5949
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by 445 »

Radiatoren ble pen. Hvis den også er tett (altså ikke lekker) så er det jo bare tut og kjør!

Sykkelen ser fin ut. Disse Hondaene er vel nesten like slitesterke som PV?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
DanVan
Posts: 82
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444.

Post by DanVan »

445 wrote: Mon 14 Sep 2020 07:46 Radiatoren ble pen. Hvis den også er tett (altså ikke lekker) så er det jo bare tut og kjør!

Sykkelen ser fin ut. Disse Hondaene er vel nesten like slitesterke som PV?
Det stemmer bra det. Honda hadde litt motorproblemer med sistegenerasjon VFR750, så de overdimmensjonerte motoren på førstegenerasjon VFR800(98-01) noe helt vannvittig. Denne motoren er kåret til den mest pålitelige motorsykkelmotoren som noensinne er laget. De tåler vannvittig med kilometer. Denne har bare gått 40 000, så den har mye igjen. Herlig lyd i disse V4 motorene.
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Post Reply