DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.

Post by 445 » Thu 21 May 2020 09:20

DanVan wrote:
Tue 19 May 2020 23:15
Er det noen andre enn Jørgenrud som selger hjullager her til lands?
Er Jørgenrud utsolgt?

DanVan wrote:
Tue 19 May 2020 23:15
Har også denne lekkasjen fra girkassa jeg må prøve å bli kvitt. Er ganske sikker på den kommer fra korkpakningen på lokket. Jeg har også det store skrudde lokket i girkassetunnelen, gjør det at det er mulig å skifte pakningen på kassa uten å måtte ta den ned?
Det kan være litt vrient å få av lokket på girkassen mens den står i bilen. Lokket har styre-tapper som kan kile seg, og da må du komme til fra "alle" vinkler for å forsiktig bikke det løs. En enkel variant er å starte med å etterstramme boltene på toppen og se om det hjelper.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

DanVan
Posts: 56
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.

Post by DanVan » Thu 21 May 2020 22:54

445 wrote:
Thu 21 May 2020 09:20
DanVan wrote:
Tue 19 May 2020 23:15
Er det noen andre enn Jørgenrud som selger hjullager her til lands?
Er Jørgenrud utsolgt?

DanVan wrote:
Tue 19 May 2020 23:15
Har også denne lekkasjen fra girkassa jeg må prøve å bli kvitt. Er ganske sikker på den kommer fra korkpakningen på lokket. Jeg har også det store skrudde lokket i girkassetunnelen, gjør det at det er mulig å skifte pakningen på kassa uten å måtte ta den ned?
Det kan være litt vrient å få av lokket på girkassen mens den står i bilen. Lokket har styre-tapper som kan kile seg, og da må du komme til fra "alle" vinkler for å forsiktig bikke det løs. En enkel variant er å starte med å etterstramme boltene på toppen og se om det hjelper.

Jørgenrud er nok utsolgt. Skal kjøre innom i morgen på vei til jobb, så får vi se. :) Har bestilt litt ny girolje også, Castrol Transaxel 75w90 på anbefaling fra folket her inne. :)
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3004
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.

Post by Reodor57 » Fri 22 May 2020 15:06

Jørgenrud baserer seg på at folk bestiller før tirsdag. Deler kommer inn natt til onsdag.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

DanVan
Posts: 56
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.

Post by DanVan » Mon 25 May 2020 23:46

Har fått tak i både hjullager og olje, så får ordne det i morgen. Begynte på to uker ferie i dag, så dagen gikk med til bremseservice og nye skiver og klosser foran og bak på den ene bruksbilen, en Nissan Leaf fra 2014. Imponert over at skiver og klosser holdt 103 500km. Kunne kjørt dem ut sesongen, men når Thansen hadde tilbud på bremser, så var det bare å røske ut alt.

Er spent på om jeg får kassa tett på PVen. Da begynner det å nærme seg noe

Få se om jeg ikke skifter bakre tetning etter hvert også, bare for å ha gjort det.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -

DanVan
Posts: 56
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.

Post by DanVan » Tue 26 May 2020 23:28

Gikk ikke helt som planlagt i dag.

Var ikke hjullager høyre foran som jeg trodde. Slarken er her hvor de røde pilene er:

Image

Så var det overraskende greit å ta ut lokket på kassa. Satte bilen i 1. Gir før jeg tok ut spaken. Ser ut til at det er korkpakningen på lokket det kommer fra.

Image

Rengjorde lokket, og skiftet korkpakningen. Nå får jeg ikke spaken på igjen. Har prøvd alt mulig rart, men får den ikke nedi slik at jeg får skiftet gir. Jeg får den ned så jeg får skrudd på lokket som holder spaken på plass, men får ikke gira noe.

Image

Så kjente jeg en eim av bensin i bilen, og fant dette i bagasjen:

Image

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -

User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.

Post by 445 » Wed 27 May 2020 08:05

DanVan wrote:
Tue 26 May 2020 23:28
Gikk ikke helt som planlagt i dag.

Var ikke hjullager høyre foran som jeg trodde. Slarken er her hvor de røde pilene er:

Image
Dette er en velkjent svakhet; Kingbolten.
Hvis du ikke har spesialverktøy som passende brotsj, presse og annet gøy, så anbefaler jeg å kjøpe nyoverhalt kingbolt. Ser du i PV-kalenderen for mai så ser du en annonse :-)
(Vi er et par ildsjeler i Oslo&Akershus-avd som driver med dette :wink: )

Ta kontakt ved behov.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Siffen
Posts: 151
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.

Post by Siffen » Wed 27 May 2020 10:50

Rengjorde lokket, og skiftet korkpakningen. Nå får jeg ikke spaken på igjen. Har prøvd alt mulig rart, men får den ikke nedi slik at jeg får skiftet gir. Jeg får den ned så jeg får skrudd på lokket som holder spaken på plass, men får ikke gira noe.
Jeg vil tro at den må stå i fri når du skal sette i girspaken, ser at du hadde den i første gir når du tok den ut..
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

DanVan
Posts: 56
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.

Post by DanVan » Wed 27 May 2020 10:52

Siffen wrote:
Wed 27 May 2020 10:50
Rengjorde lokket, og skiftet korkpakningen. Nå får jeg ikke spaken på igjen. Har prøvd alt mulig rart, men får den ikke nedi slik at jeg får skiftet gir. Jeg får den ned så jeg får skrudd på lokket som holder spaken på plass, men får ikke gira noe.
Jeg vil tro at den må stå i fri når du skal sette i girspaken, ser at du hadde den i første gir når du tok den ut..
Det var etter tips fra "Reodor57". :) Som skrev dette i en tråd om å fjerne Hx girkasse:

"Husk å fjerne girstangen, og sett gjerne girspaken i 1.ste gir før du tar den ut. Grunnen til dette er at den er mye lettere å entre når den skal tilbake på plass."
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3004
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.

Post by Reodor57 » Wed 27 May 2020 13:16

Tipset er når girkassen er ute av bilen og drivakselen i girkassen skal på plass i lamellplata. Det er lettere å entre når den skal på plass, da en enten vrikker på kassa eller vrir på bakre flensen. Når kassa sitter på plass er det nok enklest å ha den i fri når girspaken skal på plass..
Ellers vedr kingbolter er det spesialverktøy som gjelder. Det er ikke mulig å dytte kingbolten igjennom foringene uten at disse er linjebrotsjet. Samtidig må de stå rett vei for å få god smøring. Omtrent halvfarten av de jeg har overhalt har hatt den svakheten at foringene er feilmontert. Da blir de fort slitt igjen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

DanVan
Posts: 56
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.

Post by DanVan » Wed 27 May 2020 14:20

Hmm, blir ikke klok på denne girstanga. Får den ikke nedi uansett hvordan jeg prøver. Har prøvd med bilen i 1, og N. Ikke snakk om at den går nedi så jeg får gira. Utrolig frustrerenede.

Etter hva jeg skjønner, så står den i fri når skiftegaflene står rett ovenfor hverandre, slik at sporet i dem til sammen danner et rektangel.

Blir ikke klok på det uansett hvor hardt jeg prøver.

Er denne fjæra noe ute av stilling, eller skal den være sånn?

Om noen her kan dette, og har en hjelpende hånd er dere hjertelig velkommen. Image Kjenner motivasjonen får seg en knekk, nå etter å ha holdt på i 8 timer uten å komme noe nærmere.


Sent fra min SM-G970F via Tapatalk


Image
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -

DanVan
Posts: 56
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.

Post by DanVan » Wed 27 May 2020 20:18

Da var giret på plass. Måtte få naboen til å rugge bilen frem og tilbake, da gikk det. Ellers smatt bare den ene skiftegaffelen i førstegir hele tiden.

Nuvel. Kjøpte bremsetrommelavtrekker fra Biltema. Den passet ikke. Navåpningen var for liten. Så nå må jeg finne en annen før jeg kan få skiftet hjullager foran.

Skal ikke være lett.

Ellers har jeg en metallisk lyd fra bakdemperne som kommer hver gang bilen gynger bak. Kjenner den i dempertoppene, så den bør jeg nok få gjort noe med etter hvert. Ellers er det jo Kingbolten på høyre foran som jeg må få ordnet.

Er det forøvrig noen innstilling av lysrele? Jeg har jo en stålwire fra bryteren og til lysreleet. Noen ganger når jeg drar bryteren helt ut får jeg ikke lys, noen ganger nærlys, og andre ganger bare parklys. Noen tips til justering?
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -

User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.

Post by 445 » Wed 27 May 2020 21:11

Det er bare å ta kontakt vedr. Kingbolt

Du trenger ikke trommelavdrager foran.

Bakdemperlyden kan kanskje bare være slitt foring.

Flott med nabohjelp og girstang på plass.

Ha en fin kveld!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

DanVan
Posts: 56
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.

Post by DanVan » Wed 27 May 2020 21:15

445 wrote:Det er bare å ta kontakt vedr. Kingbolt Image

Du trenger ikke trommelavdrager foran.

Bakdemperlyden kan kanskje bare være slitt foring.

Flott med nabohjelp og girstang på plass.

Ha en fin kveld!
Så du tror det vil gå bare med å legge inn bremsene litt? Image Er ikke bra å bo så nærme Jørgenrud. Det koster penger. Ny deletur i morgen, så får vi se. Heldigvis bare småtterier.


Det indre hjullageret blir vel med trommelen ut? Får ta det med på verkstedet i Oslo og presse det ut.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3004
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.

Post by Reodor57 » Fri 29 May 2020 14:45

Lagerne er koniske, så det er bare ytterringen som skal dores ut. Evt trekkes ut med en avdrager. Pressing ut er vanskelig, men en finner enkelt kanten en kan banke på for å få den ut.
Biltemas avdrager må files opp for å passe. Bruker en slik selv.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

DanVan
Posts: 56
Joined: Tue 24 Sep 2019 20:20
Location: Sarpsborg

Re: DanVans 1958 mod 444. Da er man i gang igjen.

Post by DanVan » Fri 29 May 2020 23:27

Fikk ordna alt i går. Tok meg bare turen inn på jobben og fiksa alt der.

Måtte til med ny giver til tanken. Den gamle hadde sprekt, så den var ferdig. Jørgenrud hadde, så det ble bra. :)

Image

Ellers var jeg hos Tone og Cato for å hente noen medlemseffekter. Fikk en omvisning i samlingen og kom ut med en fireblader. Image


Image

Ellers ble det en fin kveld. Fikk tatt et trivelig bilde i oppkjørselen til Tone og Cato.

Image

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -

Post Reply