Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Siffen
Posts: 133
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Sat 21 Mar 2020 00:01

Litt nedtur i dag, ser at den ene trommelen som jeg har dreiet (bakhjul) har en sprekk i navet på innsiden :(. Har oppstått ved at kilen har vært for langt inne mens trommelen har blitt presset innpå.

IMG_20200320_211642624.jpg

Denne blir kassert og jeg har heldigvis en til som kan dreies litt slik at den blir bra :)
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

Siffen
Posts: 133
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Sat 28 Mar 2020 23:42

I dag har jeg eksperimentert litt på hvordan jeg kan få blanke detaljer blanke igjen. Blant annet er det de blanke listene rundt frontruten og bakruten. Disse ser er laget i aluminium og ser ut til å være polert og lakkert med klarlakk, eller muligens en eller annen form for eloksering, i allefall var de full i striper. Jeg slipte av belegget mens den fortsatt sto i den gamle gummilisten og finslipte til slutt med slipepad med korning 3000 på eksentersliperen. Etter lett polering var den helt blank og jeg tenker å avslutte med klarlakk. Er jo litt usikker på hvor godt lakken sitter på slike blanke flater, men jeg vil iallefal prøve. Det koster noen tusen for nye så så vi får se hvordan dette blir.

IMG_20200328_100143929.jpg

Neste test er frontlistene på panseret, disse er skikkelig stygge og krommen er delvis flasset og veldig stygg. Det virker som at dette er en støpt aluminiumslegering. Jeg slipte av krommen og finslipte med pad på minirondell. Ble ikke helt glatt i første omgang, men lot seg lett polere til høyglans og jeg har testet med klarlakk på. Her er det jo også usikkert hvor godt lakken sitter. Kan muligens lakkere disse med pulverlakk slik Reodor gjorde med påfyllingslokket, men enn så lenge har jeg ikke utstyr for det.

IMG_20200328_114957995.jpg

Den andre slipte jeg helt ned og polerte lett, blir egentlig fantastisk fint så langt.

IMG_20200328_132801477.jpg

Er det noen som har erfaring med dette og eventuelt har noen tips? Kan selvfølgelig kjøpe pent brukt eller få de rekrommet, men det koster jo en hel del mer enn denne enkle løsningen. Hvis det varer en stund kan jeg jo kjøpe nye når budsjettsprekken er kommet noe på avstand :D
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2964
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 » Sun 29 Mar 2020 00:26

Jeg vil tro at tokomponent klarlakk vil være vel så bra som pulverlakken. Ikke like slitesterk kanskje, men den er tett, og det er det viktigste her.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Post Reply