Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Siffen
Posts: 119
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Wed 12 Feb 2020 00:31

Denne blir nok definitivt ikke brukt på lakken nei :D

Ellers er det ny milepæl i og med at lakkeringen er ferdig. Skjermene er også hengt på veggen og er klar for montering når den tid kommer. Jeg ser at jeg har mer kontroll på lakkeringen etterhvert og kunne igrunn tatt et par biler til med det samme :D


Skjermene ferdig lakkert
IMG_20200201_161757892.jpg

Er nå stort sett klar for å begynne montering, men skal sprøyte tynnstoff i kanaler og hulrom først. Har stående Hagmanns tynnstoff som jeg tenkte å bruke, men har også tenkt på Lanolin, noen som har erfaring med det?

Hagmanns tynnstoff
IMG_20200211_222145889.jpg

Det var kjekt å kunne pakke PV-en ut igjen og se ferdig resultat både innvendig og utvendig.

IMG_20200211_221130334.jpg

Har forresten utfordret en etablert sannhet ved å lakkere over Bengalakk med billakk. Hadde lakkert motorrommet med Benga og var forsåvidt fornøyd med resultatet, men så etterhvert at Bengalakken ble matt og det var en del slipemerker og div som viste ganske godt. Slipte derfor ned med 400 papir slik at det ble jevnt og deretter lakkering. Jeg hadde testet det ut litt tidligere og var ganske sikker på at det skulle gå, men det er jo alltid litt spennende med slikt. Det som er viktig er at det har tørket leenge. Det er vel kanskje et halvt år siden motorrommet ble sprøytet med Benga. Resultatet ble mye bedre og jeg slipper å ergre meg over matt motorrom :D

IMG_20200211_221313335.jpg

Det blir spennende å plukke fram igjen alle delene som er overhalt og overmalt underveis i prosessen og alle delene som er kjøpt inn fra fjern og nær. Har igrunn ikke tenkt å slå i sammen alle småbeløpene, budsjett er viktig til å begynne med, etterhvert er det ikke så nøye :D


Deler på garasjeloftet
IMG_0320.JPG
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2946
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 » Wed 12 Feb 2020 11:16

Bedre enn nytt er vel konklusjonen her. Det med budsjett er utrolig riktig observert! :-D. Blir som oftes slik, men om en har budsjett på det viktigste så kommer en ofte greit i mål også. Lykke til med monteringen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5849
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 » Wed 12 Feb 2020 12:52

"Har stående Hagmanns tynnstoff som jeg tenkte å bruke, men har også tenkt på Lanolin, noen som har erfaring med det?"

Hvis overflaten er rustfri, så ville jeg gått for tynnstoff. I kanaler og på rustne flater bruker jeg bare Lanolin.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2946
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 » Wed 12 Feb 2020 15:03

Lanolin er noe klin. Selv bruker jeg bare linolje da denne danner en tørr hinne som ikke smitter av ved berøring. Samtidig så kryper den videre når det blir varmt og fortrenger vann og oksygen. Tok å fylte godt inn i kanalene på ramma på duetten, og har benyttet tykk sprayversjon på utsiden. Ser nytt ut :-). Tok det på en moderne bil også som var "litt" rusten i understellet før en vinter (De har jo bare grunning på disse komponentene fra fabrikk). Ikke rust å se på våren, og når det er tid for dekkskift sprayer jeg på litt til. Stoffet kryper inn i rusten/porene. En får selv bestemme om en hører til i vegetarianer eller kjøtteter kategorien da den ene er vegetabilsk og den andre et animalsk produkt :lol: . Ellers er jeg tilhenger av oljeprodukter som f.eks Owatrol som kan blandes i det meste og gir god rusthindring. På understell har jeg også brukt zinkspray med Tektyl liknende produkt fra Biltema oppå. Det er like fint etter 15 år nå. Vi kjører jo ikke på vinteren så hvorfor behandle bilen som vi skulle kjøre den i den værste saltlaken.
Regntett er praktisk, så det går med en del tetting på klips på sidelister osv. Også på skjermene slik at en slipper sørgerenner fra veien på grunn av at listene er fylt med sand.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Siffen
Posts: 119
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Wed 12 Feb 2020 18:07

Takk for tips og tilbakemeldinger.

Er litt enig med Reodor57 angående dette med at bilen ikke bllir vinterkjørt, men jeg bor nå engang på vestlandet slik at litt regn må den tåle :D. Ellers er det jo forhåpentligvis ingen rust på denne nå, men inni tverrbjelken forran bensintanken har jeg ikke vært, men jeg har sprøytet den innvendig med rein Owatrol til det rente ut alle steder, samme med rammevangene bak under bagasjerommet. Slik at jeg satser på Hagmans tynnstoff innvendig i hulrom. Alle påsveiste deler som kanaler og bjelker under bunnen er smurt med Arcanol og Owatrol før påsveising og 3M sveisegrunning i skjøtene. Slik at antagelig vil bilen vare mye lenger nå enn den allerede har vart :D. Det er også hulrom inn fra støtdemperfestene bak og der har jeg også sprøytet Owatroll inn og snudd på karosseriet slik at det skulle renne inn alle kroker.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2946
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 » Wed 12 Feb 2020 18:27

Da er det bare å bruke litt tykk masse under skjermene, spesiellt i skjøten mot karosseriet. Er som regel der det ruster først. Tror noe av meningen med kederlistene er at det ikke skal gnisse metall mot metall og gi plass for litt guffe imellom.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Siffen
Posts: 119
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Sat 15 Feb 2020 22:34

Da er alle hulrom ful av gugge. Det ble litt grisete siden jeg snudde bilen rund noen ganger for å få det inni alle spalter, men da burde det
bli godt nok :D

IMG_20200212_213134795.jpg

Så da er det bare å komme igang med monteringen. Begynte med vindusvisker, defroster, varmeapparatdetaljer og ellers det som er lurt å ta før dashbordet monteres. Dette er kjekt arbeid :D

IMG_20200215_175355820.jpg

Filtmatten på torpedoveggen passet ikke veldig godt, denne er egentlig til en senere årsmodell, men kunne ikke skaffes tiil 59 modellen.
Litt tilpasning så blir det bra.

IMG_20200215_183223450.jpg

Så da er dashbordet kommet på. Selve instrumentet er nesten helt strøkent, det grå er helt inntakt og ellers veldig bra.
Tenker å installere radio også og fant en en omformer fra 6 til 12 volt i en kasse på loftet, denne har nok vært i bilen tidligere.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

Siffen
Posts: 119
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Sat 22 Feb 2020 22:35

Det har gått litt tid med å klargjøre alle skruer som jeg hadde i forskjellige bokser. En bakdel med dette prosjektet er at det ikke er jeg som har demontert bilen og dermed ikke har et forhold til hvor alle skruene skal stå. Når er de litt sortert slik at det sier seg litt selv hvor de skal stå. Alle skruene på en slik gammel bil er nødvendigvis full i skitt og rust slik at det er en litt stor prosess å få disse tilbake til nogenlunde akseptabel tilstand. Jeg har lurt litt på hvordan jeg skulle gjøre dette og var litt fasinert av gulcromatisering, men fant fort ut at dette ikke var noe som enkelt kunne gjøres selv. Kunne selvfølgelig sendt alt til en eller annen som gjør slikt, men fant ingen lokalt her i Bergen. Løsningen ble å kjøpe et bruneringssett fra Gasolin.

IMG_20200123_213737663.jpg

Før skruene kunne behandles med dette måtte de være helt rene og dette hadde jeg kjemikalier for slik at først ble det rens med biltema sitt rengjøringsmiddel for smådelevask. Når dette ble brukt i ultralydvaskeren ble de helt ren. Så var det rusten og den ble borte ved bruk av forforsyre i ultrlydvaskeren, da ble det ganske bra.

IMG_20200222_121426549.jpg


Etter behandling med bruneringssettet ble skruene ganske fine.

IMG_20200220_220637096.jpg

Nå er det jo delte meninger om hvor godt dette er i forhold til korrosjon på sikt, men de blir iallefall rustfri til de er kommet på bilen. Og så ser det jo ganske bra ut også. Når de er montert vil de ofte bli dekket av understellsmasse eller lignende der de er utsatt for fuktighet.


Nå når skruene begynner å bli klar kan jeg komme jeg litt videre med monteringsarbeidet og i dag har jeg skrudd på traversen og litt annet.

IMG_20200222_182009873.jpg

Det er nå det kjekkeste arbeidet begynner :D
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
445
Posts: 5849
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 » Sun 23 Feb 2020 22:47

Du verden så fint det blir!
Kan du si mer om fosforsyre i ul-vasker og brunering?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Siffen
Posts: 119
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Mon 24 Feb 2020 16:28

Fosforsyren er i noe som kalles for systemrens og var brukt i kjølesystem på båtmotorer. Jeg overtok et lite parti av dette for lenge siden og har ikke brukt det til noe særlig før jeg så at dette løste opp rust på samme måte som sitronsyre, blandes ca 1:10. Aberet er som med de fleste slike kjemikalier er at det kommer et tynt rustbelegg etter kort tid hvis det ikke skylles godt og sprøytes med en eller annen tynn olje. Jeg bruker også kaustisk soda for å fjerne maling, her er det mulig at StripAll gjør samme jobben på like god eller bedre måte. For aluminiumdeler og plastdetaljer (bl. annet sikringsboksene) har jeg brukt Tickopur R33. Alle disse kjemikaliene brukes i ultralydvaskeren i ca 30-40 min.

IMG_20200224_144921603.jpg

Bruneringssettet kjøpte jeg hos Gasolin og dette fungere faktisk slik som beskrevet, men det er jo som i alle slike prosesser at alt er helt rent og bruksavisningen følges til punkt og prikke. Det er tre væsker og tre bokser med i settet + bruksanvisning, selvfølgelig altfor dyrt, men ok, det koster å sende det bort for behandling også. Først i rensevæsken i minst 10 min, deretter skylle i vann og tørke. Så er det 3-4 min i bruneringsvæsken (max 5 min), så skylle i vann igjen, tørke og deretter i siste væske som er tynn konserveringsolje, her skal det ligge i minst 10 min.

Rengjort
IMG_20200219_185843451.jpg

Ferdig
IMG_20200219_193154331.jpg

Ble ganske bra, men det gjenstår å se hvor slitesterkt det er og hvor lenge det holder seg rustfritt. Har også behandlet bladfjæren som løfter pansereret litt når det åpnes, tenkte å la denne være slik uten noe mer behandling så får vi se.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

Post Reply