"Ny" Favoritt på gang..

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Torbo2 » Sun 01 Dec 2019 13:22

Jeg hadde 8-boltet veiv i B20/B22 til Amazonen. Det som ble dyrt var veivstakene. Lagrene kostet omtrent det samme, via Larsen i klubben. I senere tid fikk jeg greie på at svenskene bygger om de gamle til tykkere stemelboltforinger, og påstår at de er vel så bra. Om man har standard borring i sylindrene slipper man å bytte stempler og staker og da blir det ikke noe økonomisk problem. Måtte bytte svinghjul, men det har du vel på motoren. Men jeg byttet til et lett svinghjul for å få bedre respons i aks. Men vær oppmerksom på at veivlagrene ikke går om hverandre. Akslingen med 8 bolter har en smule mindre diameter. Ikke spør meg hvorfor?

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 » Mon 02 Dec 2019 13:46

Nå ser jeg at KG trimning i Sverige har overhalingssett til B20 nyere enn 1974 til samme pris som de eldre. De har også rene stempler uten bolt og ringer til ca halve prisen. Spørsmålet er hva det koster å få slipt opp veiva. Tror rådene er ok med litt polering, men bærelagerne er fullstendig utslitt, og det er spor i veiva. Har regnet ut at med snill pris på sliping havner jeg på 6-9000 avhengig om jeg bytter kam eller ikke. Spørsmåler er da hva den vil være verd som shortmotor.
Fikk vite av Jørgenrud i dag at standard stempler er 88,25 på toppen og 88,96 i bunnen. Klaring er oppgitt i boka til 0,02-0,05mm, men det rimer ikke med at standard boring er 88,90, så forstå det den som vil. Jeg har derfor også spurt KG trimning i Sverige hva som er tilfelle med deres stempler. Stempelringene mine gikk ikke lett annet enn de tre toppringene som hadde knukket på midten, så det kan forklare noe av slakken. Stemplene gikk veldig lett i sylinderne. Trenger jeg ikke nye stempler sparer jeg noen tusen på det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by 445 » Mon 02 Dec 2019 20:35

Standard boring er 88,9. Da kan ikke standard stempel være 88,96.
Stempelklaring 0,02-0,04mm
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: "Ny" Favoritt på gang..

Post by Reodor57 » Tue 03 Dec 2019 11:08

Skulle ikke være 88,25 heller med den klaringen, men et varmt og et kaldt stempel har forskjellig størrelse. Det utvider seg også forskjellig hvor mye gods som blir varmet opp har jeg lest meg til. Luftkjølte totaktere er en versting her. 88.96 kan være en feilmargin på Biltema skyvelæret som ble brukt. Uansett indikerer det at stemplene ikke er 88.90 mm hele veien.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Post Reply