Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 » Sat 02 Nov 2019 20:41

Suverent arbeid! Jeg måtte opp i større dyse da jeg lakket Duetten. Der var det bare 10% tynner i lakken, slik at jeg måtte legge på mer for å få det til å flyte. Samtidig var det varmt i lokalet. For å redusere støv mest mulig kan en også dusje gulvet med en sprøytekanne med vann. Er jo ofte på gulvet støvet legger seg. Tipset jeg fikk av lakkereren var å legge på et veldig tynt lag først, la det tørke i 5 min, og så legge på så tykt en turde i andre omgang. Uansett er jeg helt 100% trygg på at jeg ikke vil være i nærheten av samme finish som deg når jeg er ferdig med min PV, men jeg har det veldig morsomt når jeg holder på allikevel :-). Greit å vite hvordan det skal gjøres også!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 » Sun 03 Nov 2019 10:53

Jeg tror ikke det går an å gjøre bedre jobb enn dette!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Siffen
Posts: 101
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Fri 08 Nov 2019 01:09

Da begynner "lakkboksen" å ta form, lager et telt i passe størrelse rundt PV-en. Lekter skrudd fast i taket og på gulvet og platfolie som vegger.

IMG_0407.JPG

Jeg måtte ha en hjelpende hånd til å holde plastfolien mens jeg stiftet den fast i taket :D

IMG_0409_1.JPG

Plastfolien nesten ferdig festet

IMG_0410.JPG

Filter for innluft fester jeg på døren på samme måte som for den lille lakkbosen som jeg lagde tidligere. Dette fungerer ganske greit ser det ut til. Prøver å få telte så tett som mulig slik at stort sett all innluft går gjennom filteret.

IMG_0411.JPG

Jeg er jo litt spent på hvordan lakkeringen på karosseriet går, det er viktig å ha god tid, først et tynt lag og så dekkstrøk. Er lett å gi litt for mye i første strøk. Har øvd litt på det så jeg håper det går bra :|.

Det blir ikke lakkering denne uken, men antagelig en dag i neste uke, må kjøpe inn noen ekstra lamper og sette inn en vifte til. Jeg hadde ett vifte-uttak i taket i den lille lakkboksen, men så at det var gunstigere å ha dette nede ved gulvet. Har derfor brukt en 5" kanal og flytte uttaket ned. Har en 5" vifte til som jeg installerer midlertidig mens jeg holder på med lakkeringen.

IMG_0401_1.jpg
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 » Mon 11 Nov 2019 14:15

Det kan være greit å ha et filter på avtrekket også når du lakker så store flater. Det er for ikke å lakkere hele nabolaget utenfor garasjen..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Siffen
Posts: 101
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Mon 11 Nov 2019 17:10

Ja det blir filter på avtrekket også, tenkte at begge avsug skulle være inne i den lille lakkboksen slik at de suger gjennom filteret på døren som går inn der. Da blir det filter både på luften som kommer inn og luften som går ut :D. Og filter på gassmasken, ser at den blir ganske blå også..
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 » Wed 13 Nov 2019 11:04

Dette er spennende! Gleder meg til å lese rapport om første lakkering.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Siffen
Posts: 101
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Sat 16 Nov 2019 21:54

Da var det gjort. Lakken er kommet på.

Har hatt viftene og varme stående på i 3-4 dager og har vasket tak og gulv slik at luften er mest mulig av støvfri. Plasserte varmeviften (5 KW) utenfor døren inn til teltet slik at det ble sugd inn varm filtrert luft. Gulvet ble dusjet med vann før lakkeringen startet. Det ble selvfølgelig noen støvkorn, men jeg er godt fornøyd med resultatet :D

Her er det klart for sprøyting
IMG_0432.JPG

Resultatet ble ganske bra
IMG_20191116_163353849.jpg

IMG_20191116_170152664.jpg

Taket ble strøkent
IMG_20191116_171149222.jpg

Dashbordet ble tatt i samme slengen
IMG_20191116_170926001.jpg

Filteret for utluften ble ganske blått
IMG_20191116_171000589.jpg

Da kan jeg senke skuldrene litt. Hadde egentlig tenkt at jeg skulle vente litt med lakkering av skjermer, panser, dører og bakluke, men tenker at jeg tar dette nå i samme slengen. Må bare vente litt til lakken har herdet slik at jeg kan dekke til før videre lakkering i samme rom. Har et eksternt lager der jeg kan lagre de ferdig lakerte delene til det er klart for montering.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

Ove Hamre
Posts: 11
Joined: Sun 13 Jan 2019 12:26
Location: Bøvågen, Radøy

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Ove Hamre » Sat 16 Nov 2019 23:06

Fantastisk. Gleder meg til fortsettelsen😊

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2899
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 » Tue 19 Nov 2019 12:32

Dette er jo et eksempel til etterfølgelse! Mer strøkent blir det ikke. Filterne sier jo også litt om hvor mye lakkstøv det blir. Hvordan unngikk du lakk på gulvet? Hadde absorbsjonsmatter der nå du lakket?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Siffen
Posts: 101
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Tue 19 Nov 2019 13:31

Før sprøyting dusjet jeg gulvet med vann slik at det ble en vannhinne stort sett overalt, Dette gjorde at lakkstøvet la seg oppå vannet og tørket slik at jeg kunne bruke nal til å skrape det sammen etterpå. Gulvet ble da like "rent" som før bortsett fra noen små felt der vannet hadde dunstet vekk, dette får jeg ta med tynner siden.

volvo pv_300.jpg

Ser ut til at 2K gulvmaling fra Biltema tåler litt tynner, iallefall hvis en er rask å tørke av.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

Siffen
Posts: 101
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Sun 24 Nov 2019 00:16

Har hatt noen økter med oppdatering av bildene i tråden slik at stort sett alle tinypic linkene er fjernet og nye tilsvarende bilder lagt inn.

Ellers går det i klargjøring for lakkering av panser, bakluke og dører i første omgang. Ser at skjermene ikke har hull for pyntelister slik at det må jeg ta nøyaktige mål av på de gamle skjermene.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 » Fri 29 Nov 2019 13:14

Jeg bøyer meg i (lakk)støvet! Dette blir helt nydelig!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4629
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Torbo2 » Sun 01 Dec 2019 00:44

Bra jobba!

Post Reply