Treff ved Høyjord kirke Andebu

Innlegg om turer og arrangement som har vært
Post Reply
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Treff ved Høyjord kirke Andebu

Post by Torbo2 »

Så fikk jeg meg en tur til Høyjord stavkirke og møte med Horten Veteranvognklubb.
Det var oppmøte på Høyjord og kjøring på fine langdeveier til Horten og Borre, ved den gamle jernbanestasjonen som klubben disponerer.
Det ble først en tur til Stavern og Nevlunghavn i går, og så til Verdens Ende og så Horten i går.
På veien ut mot Tjøme og Verdens ende kom vi over en fin BP-stasjon, som vi har vurdert å besøke da det er folk der.
”BP-stasjon på Stangeby Nøtterøy. Bensinstasjon, smie/lagerbygg og bilverksted er restaurert og drives av Interessegruppen Brødrene Hanssen`s Auto.
Anlegget er i funkisstil og tegningene er signert Asbjørn Langås 16.02.1946.
Bensinstasjonen ble først oppført i 1954.”
Gjenåpnet i 2004 og verksted offisielt ”gjenåpnet” av Riksantikvar Marstein.
Image
med rikitg bil:
Image
Verdens ende:
Image
Og en god start i Andebu med både Volvo lastebil og Duett
Den lastebilen fikk jeg lyst på gitt.... Fargen og fargekombinasjon og ellers strøøøøken...
Image
Og Duetten stod rett bak med fornøyde barn i bilen.
Image
Ved Høyjord kirke ble det en velsingnelse med biler:
Image
Noen PV-er men altfor få... men de som stilte prydet tilværelsen
Image
En Duett til
Image
Standard Oil:
Image
VW har vel ikke så mye her å gjøre, men den stod i veien for mitt objektiv, så den kom med:
Image
ET par PV-er til:
Image
Flere....
Image
Det var en gang en T-Ford og nå også:
Image
Hva betyr dette fugl, høne, eller hva der er, på Ford?
Image
En russer også:
Image
Så til Borre - folk venter på at biler skal komme på løpende bånd:
Image
På rekke:
Image
Denne var ikke verst.... Og så Amazon da gitt, dem kan gå rett inn i dette forumet uten problemer tror jeg?
Image
Denne folkevogna kom viss ikke lengre, da taklasten medførte at forstilingen gikk i bakken...? Eller er de bare frekk senking?
Ikke godkjent i alle fall! Det kan skille mot det originale, men ikke mot det ekstreme, synes jeg...?!
Image
Visste det var noen som manglet, men dette er i nærheten av et nytt ønske...:
Image
Volvo og Renault er fortsatt venner - i alle fall de gamle:
Image
Last edited by Torbo2 on Wed 02 May 2012 11:46, edited 10 times in total.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Treff ved Høyjord kirke Andebu

Post by 445 »

Nydelige bilder (og biler). Legg gjerne ut flere!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Treff ved Høyjord kirke Andebu

Post by Torbo2 »

Takk for det!
Ok, noen til, men nå får det holde for i dag...
Det var ellers mye der, Brannbil, Rat-cars og et stort antall merker...
Og du verden for nepon fine lokaler de har der nede!
Må nok melde meg inn.... :D
De har møte hver tirsdag kl 1800, synes jeg de sa!?
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Treff ved Høyjord kirke Andebu

Post by Torbo2 »

En god historie fra Borre:
En mekaniker sto ved en chevi-sekser og mimret og fortalte om en gang på 50-tallet de hadde overhalt motoren på en Chevrolet med sekser.
"Du vet de ble litt "trangborra" den gangen, da de ikke ville har oljeforbruk, men det krevde at motoren skulle gå lenge på tomgang før man begynte å belaste den, for at den ikke skulle "skjære seg". Mens mekanikeren satte bilen fra seg i en krok og begynte på en annen jobb, ble klokka fire og alle fortet seg med å gå hjem.
"Neste dag kom jeg tidlig på jobben, fortalte mekanikeren videre, og da hørte jeg en rar suselyd på verkstedet? Kikket meg rundt og det var mye eksos,? Så så jeg bilen som sto og gikk på tomgang! Og det hadde den gjort siden klokka fire dagen før! Og gutta på verkstedet fikk seg en god latter.
Da kunden kom og skulle hente bilen, spurte han hvordan det var med innkjøringen?
"Det kan du ta med glimrende ro, den er ferdig innkjørt", kunne mekanikeren fortelle, men ikke mer enn det ble fortalt til kunden.
Da han kom tilbake til ettertrekking og ventiljustering, hadde han bare lovord å si om motoren!
Den ga bare en suselyd fra seg og ikke en raklelyd..! Og oljerøyk eller forbruk var det heller ikke snakk om så lenge han hadde bilen, ble det sagt videre ...
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Treff ved Høyjord kirke Andebu

Post by 445 »

Der kom det flere bilder i det første innlegget.
Kjempefint!
Neste år SKAL jeg være med igjen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Treff ved Høyjord kirke Andebu

Post by Torbo2 »

Det høres bra ut! Og hvis du bestiller samme type vær, blir det garantert vellykket...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Treff ved Høyjord kirke Andebu

Post by Reodor57 »

Snakket med Sverre Lyngaas om den turen også. Han hadde talt til ca 130 biler i utgangspunktet (40 mer enn i fjor) Pluss lastebiler som kjører egen rute. Han kjørte i bakre rekke og ringte til en av de som lå foran. Da var køen drøyt 7 km lang! Og ikke nok med det. Det kom flere til underveis, så de var oppe i ca 160-170 biler på det meste i følge han. Trivelig tur og sted for oss litt urbane :-). Vi forsøker også å være med neste år. Kanskje med en lokal bil... (Dvs "låvefunnet" mitt fra Tønsberg) Men, vi får se hva tiden bringer..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Treff ved Høyjord kirke Andebu

Post by 445 »

Neste år er jo 1.mai en onsdag, og da "krasjer" det jo ikke med helgeaktiviteter.
Gleder meg allerede!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Treff ved Høyjord kirke Andebu

Post by jangu1@hotmail.com »

1 mai neste år bør til og jeg ha en bil ferdig. Så da skal jeg hvertfall være med. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Post Reply