544

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

544

Post by jangu1@hotmail.com »

Hei. Denne bilen er det heldigvis ikke rust på annet enn i overflaten. Ikke noen hull som jeg har sett hvertfall.
Men det er ganske mye jobb på denne også for den er ikke pent sparklet. Så det må jeg slipe ned og gjøre på nytt.
Tror kanskje jeg skal pusse denne også nesten helt ned også grunne den. En dags arbeid så er den sånn som jeg vil ha den tenker jeg.
Det er altså 58 modellen jeg snakker om nå. :D
Så da er det ut i solen da og jobbe.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com »

I morgen skal jeg ringe til lakkereren og spørre hva jeg kan ha på den rusta jeg ikke for pusset helt blank. Og så skal jeg ha tak i det. Og så skal jeg til særp en tur. Så skal jeg på det stoffet etterpå det igjen. Så kan jeg snart grunne når jeg har hatt på det og pusset det ned igjen. Og da må jeg ha tak i oransje lakk.
Hva tror dere om og sparkle igjen hulla til alle listene langs siden på bilen. Jeg hadde ikke tenkt og støtfangere heller på denne bilen.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: 544

Post by Håvard E Johansen »

Sendte deg en pm melding. om du skulle til særp i morgen.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Hei. Jeg har svart deg på melding. Jeg må jo bare komme når du kanskje har noe jeg trenger. :D
Neida jeg hadde kommet uansett jeg altså. Jeg vil veldig gjerne se på bilen din også selv om den ikke er ferdig enda.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: 544

Post by Håvard E Johansen »

Hei. har ikke mye deler. men kan være noe en trenger alikevel. bruker ferrobet rustfjerner på deler som blir sånn sorte etter sliping. vet ikke hvor bra det er men. sikkert mange meninger om det. vet ikke om jeg ville brukt det på karosseri deler. det har jeg ikke prøvd eller. etter som det ikke var mye rust på min når jeg fikk min.(karosseri messig).
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 544

Post by Torbo2 »

jeg hr god erfring med Ferrobet, men er usikker på hvor mye jeg skal vaske bort etterpå. Slipte på noen flekker på frontplata i dag, og de prikkene som satt igjen brukte jeg Ferrobet på kombiner t med stålbørte og de fleste rustprikkene gikk i oppløsning! Det så jeg ved at den røde rustfargen gkk bort med litt børst..
ET par dypere fjernet jeg med en sliten slipesteil på drillen. Har sluttet med sandblåsing, da det blir så mye støv og hoste eterpå og så tar det også tid...

Jeg har valgt å spe ut Ferrobet med vann, akkurat nok til at det ligger igjen et mikroskikt på ståloverflaten til at stålet er stabliliert. Kan ikek gi noen oppskrift her, da jeg ikke har referanser fra fagfolk her... Men under bilen hvor det ikke er krav til superfin overflate, har jeg guffa på med Ferrobet og rusten hodler seg borte.
Innholdet i Ferrobet er så vidt jeg vet forsafat, som bilfabrikker har brukt i alle år for å stablisere stålplater. Men som sagt gjentatte ganger, handler overflatebehandling om kjemi.
Og ved reataurering av min første vetranbil fikk jeg råd fra en faglærer at man kunne bruker Ferrobet på de misnte rustprikkene. Hvor mye osv. jusker jeg ikek nå. Det er lenge siden.
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 544

Post by 445 »

Tar meg friheten å legge inn info om ferrobet rustfjerner og "spørsmål og svar" fra ferrobets hjemmeside:

FERRO-BET RUSTFJERNER
Ferro-Bet Rustfjerner fjerner rust og preparerer ståloverflaten før maling. Den forandrer også aktiv rust til passiv jernfosfat og hindrer videre rustutvikling under det nye malingslaget. Rustfjerneren kan påføres f.eks ved neddypping, med sprøyte eller med kost. Løs rust børstes vekk først. Når man oppnår en gråhvit hinne har Ferro-Bet Rustfjerner arbeidet seg inn i rusten. Denne hinnen kan da børstes eller spyles vekk.(Hvis overflaten er mørk og klebrig er prosessen ikke ferdig). Ved kraftig rustangrep må prosessen gjentas. Overflaten må ikke viderebehandles før den er helt tørr.

Generelle tips for bruk og påføring.
Om vi tar utgangspunkt i en bileier som ønsker å fjerne et lite rustangrep fra døra på bilen sin, er dette en gjennomgang i bruk.
1. Puss ned lakken i området rundt rustangrepet. Trolig vil du finne at det er rust under lakken, selv om lakken ser bra ut.

2. Er du redd for å få flekker på lakk i området rundt så maskèr. Rustfjerner kommer på sprayflaske, men pensle gjerne på Rustfjerneren for å ha større kontroll med avrenning. Er du uheldig å tilgrise lakken, er det bare å ta en våt klut å tørke bort (MED EN GANG!). Ser du i etterkant at du har fått Rustfjerner på lakken kan dette poleres bort.

3. Bruk hansker, Rustfjerneren svir litt om du får den på huden.

4. Er det mye løs rust, puss dette bort for å spare tørketiden til Rustfjerneren.

5. Ønsker du å spare enda litt mer tid, kan du spraye Rustfjerneren på og jobbe den inn med pussepapir/pussemaskin på LAV hastighet. Du vil få en mekanisk reaksjon samtidig som du får den kjemiske reaksjonen som gjør at Rustfjerneren kommer raskere til sakens kjerne.

6. Etter at du har pusset inn Rustfjerneren, kan du spraye på en ekstra dose med Rustfjerner slik at den dekker godt. Velger du å bare spraye Rustfjerneren på metallet uten å pusse det inn, vil prosessen frem til rent metall kunne ta litt lengre tid.

7. Er metallet meget rustbefengt kan det være nødvendig med 2-3 påføringer. Eksempel på tilfeller der man trenger 3 påføringer er det vi kaller veteranbilrust (store åpne groper med rust). Rustfjerneren virker helt ned i porene på metallet.

8. Tørketiden kan variere noe med temperatur og luftfuktighet. Ved 20 grader er det 40-45 minutter som er virketiden som regel. Er det veldig varmt der du jobber (solveggen en julidag) vil Rustfjerneren tørke fort ut, og man vil kunne trenge flere påføringer av den grunn.

9. Rustfjerneren er ferdig med jobben sin når den er støvtørr, dvs. når du ser at metallet er tørt og trolig dekket med hvitt pulver (sink) og en del sort støv (jernfosfat). Er overflaten klissete som Cola på spisebordet, er prosessen ikke ferdig. Om du synes Rustfjerneren har gjort en god nok jobb, kan du vaske den bort med en våt klut (vær nøye, er det syre igjen vil lakk kunne koke). Man trenger ikke nødvendigvis vaske bort det støvlaget som inneholder sink og jernfosfat om det du jobber med ikke må ha en jevn og pen overflate ( panser på bil for eksempel må være 100% rent). Jobber du med hjulbuer eller lignende kan du godt la støvet ligge igjen, da det er en god rusthindring i det. Men for en perfekt finish, vask bort støvet. Rustfjerneren er overmalbar med alt. Når den er tørket bort er metallet helt ubeskyttet og må etterbehandles raskt for å unngå et nytt rustangrep.

HUSK!
Metall har to sider. Man vil aldri klare å stoppe rust om man ikke tar begge sider av metallet, og forsegler etterpå for fuktighet og oksygen! Se derfor på hva vi kan tilby av etterbehandling.


SPØRSMÅL:
Hvor lenge kan metallet stå ubeskyttet etter behandling med Ferro-Bet Rustfjerner?
SVAR:
Dette kommer an på luftfuktighet og temperatur. Som en regel bør man etterbehandle med en gang. Men om du lar det ”støvlaget” som blir igjen etter Rustfjerneren ligge på metallet, vil det kunne stå seg 1-2 uker (om det står tørt og med LAV luftfuktighet).

SPØRSMÅL:
Kan jeg bruke Rustvask på kromfelger?
SVAR:
Nei, bruk heller produkter som er beregnet til krom. Har du prøvd alt og du står mellom å kaste felgene eller prøve Rustvask kan du gjerne gjøre et forsøk. Vi kan ikke garantere for resultatet.

SPØRSMÅL:
Kan jeg etterbehandle med hva det skal være etter jeg har brukt Rustfjerneren deres?
SVAR:
Ja, når den er tørket inn, og syren er helt borte kan du etterbehandle med hva det skal være.

SPØRSMÅL:
Kan jeg legge billakk over Sealeren deres? Jeg ønsker å ha Ferro-Bet Sealer som grunning.
SVAR: Ja det kan du, men legg sink i mellom og la Sealeren herde 1-2 uker. Lag deg en testplate for å se om koking kan forekomme. Les på Sealer-siden for grundigere svar.

SPØRSMÅL: Kan jeg vaske bort kalk i dusjen med Rustvask.
SVAR: Ja, men IKKE få Rustvasken i fugene. Om så skjer skyll MED EN GANG med store mengder vann.

SPØRSMÅL: Må jeg bruke pustevern når jeg jobber med Aceton?
SVAR: Ja, Aceton er skadelig å puste inn.

SPØRSMÅL: Kan jeg bruke Ferro-Bet Wirefett under bilen?
SVAR: Ja, den fungerer meget godt som en understellsbeskyttelse. Men den varer ikke evig.

SPØRSMÅL: Hvorfor koker lakken/malingen etter at jeg har brukt Rustfjerner?
SVAR: Du har ikke latt Rustfjerneren tørke ferdig.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Takk for tipset. Jeg hørte at Ferrobet skulle smøres på der rusta er. Også slipe vekk det overflødige sånn at det bare lå nedi der rustporene. Men vet dnoen hvor man får kjøpt Ferrobet hen da? Jeg har vært rundt og spørt jeg men det var ingen som hadde. Så er jeg ikke så veldig kjent i Moss heller. For jeg er jo fra Tønsberg og har bodd der 43 år. Men det har vel skjedd forandringer der også på de 4 åra jeg ikke har bodd der.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 544

Post by 445 »

Her finner du utsalgssteder i hele landet:
http://www.ferro-bet.no/kart.asp
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg skal kjøpe ferrobet tror jeg. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Takk og takk. Da fant jeg ut hvor det ble solgt også. Hva skulle jeg gjort uten så snille og hjelpsomme mennesker som er her inne. Jeg kunne jo kjørt rundt i timesvis og lett etter noen som solgte det. Men det slipper jeg nå takket være dere. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 544

Post by Torbo2 »

Dette var svært utfyllende og en fanstastisk oppskrift.
Men bare litt obs! Om det ikke blir misforstått....
Når det gjelder grunning og lakk er disse beregnet til mest mulig rent underlag. Men til det meste andre er oppskriften og forklaingene meget bra.
Grunnen til at jeg henger meg på dette videre er at jeg var borte i et veteranprosjekt en gang hvor eieren hadde brukt Ferrobet som underdlag uten å fjerne slipe etter på av at prosesseing (kjemien) ikke hadde jobbet ferdig i porene og det medførte bobler i lakken. Og Ferrobet ville ikke ta ansvar!
Hele bilen måte slipes ned igjen og for ny grunning og lakkering.
Sier ikke at det er noen feil med oppskriften, men det er så utrolig mange felelr å gå i her, så for sikkerhets skyld har jeg kun brukt det som rustfjrening og deretter slipt matt med plansliper eller for hånd med pussepapir etter stålbørsting.
Men det kan tenkes at et mikroskikt kan være noe å tenke på, men dette er nok i grenseland for hva som gir fordeler og ulemper/fare....

Dette var ikke for å rakke ned på Ferrobet! Produktet er gamelt, godt og anerkjent, også av tidligere opprettere som jeg kjenner.
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: 544

Post by Håvard E Johansen »

ja. det var en bra oppskrift. bruker det på deler som jeg har pusset helt blankt å. for å være sikker.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Ja nå har jeg vært ute og hatt på litt ferrobet på rusta. Så venter jeg til i morgen med og gjøre noe mere med det. Men jeg tenkte jeg skulle pusse ned igjen der jeg har hatt det på for det er jo ikke npe grunning heller. Jeg tok bare på litt altså jeg har ikke gjort ferdig begge bilene med ferrobet. Bare noen forsøk altså.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Takk for tipset og oppskriften 445. Veldig snilt, men alle her er veldig snille synes jeg. Nå skal jeg snart ut og jobbe litt på bilene.
Så får vi se hvor langt jeg kommer i dag og hva jeg får gjort. Men først er det kaffe sammen med madamen.
Hvis jeg for på ferrobet nå på morran kanskje jeg kan grunne ut på ettermiddagen. Jeg har en box med grunning fra mekonomen.
Kan jo bruke den til jeg får den fra hagmans. Nei fae....... det regner ute jo. Jeg kan stå inne og jobbe jeg.
Håvard takk for titten. Veldig hyggelig og bli kjent med deg. Bilen din er fin på bilder men enda finere i real life.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Post Reply