444

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444

Post by jangu1@hotmail.com »

Tusen takk for det 445. Ja det ser ikke så værst ut det der. Ja vi sees i kveld ved 18 tiden. Jeg må snart ned og rydde litt i bilene så det går an og se noe hvis det er noen som blir med hit etter Jørgenrud.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: 444

Post by Røber'n »

Litt i seineste laget, men uansett, GRATULERER MED DAGEN!
Alder er bare et tall! Det er hvordan du føler deg som betyr noe!
Bursdagsfest på Jørgenrud med likesinnede må jo være lag for store gutter!
Jaggu godt jeg slapp å dra dit, for det tror jeg ikke lommeboka hadde tålt akkurat nå... :lol:
Last edited by Røber'n on Wed 09 May 2012 23:31, edited 1 time in total.
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444

Post by jangu1@hotmail.com »

Tusen takk for hilsnen alltid hyggelig det da. Du skulle nok ha vært der det hadde vært koselig det. Men du får ta det igjen en annen gang. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 5987
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 444

Post by 445 »

Hei, og takk for at vi fikk komme innom i går!

Skikkelig morsomt å se prosjektene i virkeligheten.
Det tar mer enn et kvarter før du er ferdig med disse, men med ditt pågangsmot er det ikke noe problem.
Innen du er ferdig med 444, så har du blitt riktig flink til å sveise også! Det er mange steder du der kan øve deg uten at det kommer til å synes i etterkant.

Hvordan spise en elefant?
Bit for bit!

Og sånn er det vel med 444'en også. Klipp til bit for bit og sveis på plass.
Biltema har nå begynt å selge stålplater. Disse er fine til sveising. Klipp og punktsveis i vei.

Håper å få komme igjen om en stund å se hvordan det går.
Nå vet jeg hvor du bor!
:D
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444

Post by jangu1@hotmail.com »

Det er veldig hyggelig med besøk. Så kom når det passer deg du. Du er hjertlig velkommen. Ja du vet jo det nå så da er det bare og komme. Veldig hyggelig om du kommer og ser åssen det går med prosjektene mine. Alltid velkommen hit. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg har skrudd av svinghjulet på motoren i dag. Og skrudde opp girkassa og tittet. Det så helt greit ut inni der. Så har jeg vært hos Jørgenrud og fått tak i noen skruer og bestilt noen muttere. Så spurte jeg om pris på kanalen og innsiden av skjermen i platedeler og de kostet til sammen 8-900 kr. Det var ikke ille synes jeg. Så når jeg får noe penger inn på kontoen min igjen så skal jeg kjøpe de delene der. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 5987
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 444

Post by 445 »

jangu1@hotmail.com wrote:Så spurte jeg om pris på kanalen og innsiden av skjermen i platedeler og de kostet til sammen 8-900 kr. Det var ikke ille synes jeg. Så når jeg får noe penger inn på kontoen min igjen så skal jeg kjøpe de delene der. :D
Bra! Da har du en plan for videre fremdrift.
Start med å sveise alt som ikke synes. Da kan du få erfaring der.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444

Post by jangu1@hotmail.com »

Det rådet tror jeg at jeg skal følge. For det kan jo hende jeg for mere erfaring når jeg er ferdig med det enn jeg har nå :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444

Post by jangu1@hotmail.com »

Men hvis jeg spør en med erfaring om han vil hjelpe meg så jeg får startet med kanalen og sånn etterhvert. Bare så jeg kommer i gang og får satt bilen så ikke det blir skjevt og sånn når jeg begynner og sveise.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444

Post by jangu1@hotmail.com »

Da har jeg montert styresnekka og noen styrestag. Men så klarte jeg og surre bort en mutter til parallelstaget og finner den ikke igjen. Har letet i flere timer etter den jævla mutteren. Men borte er den. Så jeg må nok til Jørgenrud til mandag og høre om jeg kan få kjøpt en mutter av han. Det som skal kjøpes først nå er fjærer foran. :D Også nye fjærer og sånt til innmaten i bremsetrommelene.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444

Post by jangu1@hotmail.com »

I morgen blir det nok en tur til Jørgenrud og kjøpe nye fjærer foran tenker jeg. Hadde min gamle mor og tante på besøk i går i forbindelse med bursdagen min. Og det ble litt inntekter på det. Det var lønnsom for og si det sånn. For da kan jeg snart få gjort forstillinga helt ferdig. Da er det bare og få dreid trommlene og kjøpt inn innmaten i trommelene og satt det sammen. Nye hjullager har jeg kjøpt så det er klart til og sette på. Da er det bare bremsebelegg og litt småtteri igjen før det er helt komplett foran. Og etterhvert når jeg får sveisa det som er av rust på slutten av innerskjermen så kan jeg jo begynne og sette sammen fronten igjen. Men det er ett godt stykke dit da. Men det gjelder og se framover med sånne prosjekter som dette. Jeg har troa på at jeg blir ferdig en gang men vet ikke helt når enda. For det er nok en god stund til enda ja. Men den som lever for se.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 5987
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 444

Post by 445 »

Alltid hyggelig med gavmilde slektninger!

Her kommer et velment råd:
Utsett handleturen litt!
Hvorfor det? Jo, jeg mener det vil være best om du legger en nøye plan for hva du skal gjøre først.
Som du selv sier er det minst arbeid å få 544'en på veien.
Selv DET tar nok en del hundre timer, og en god slump penger.
Hvis du MÅTTE velge, hvilken bil ville du da prioritere?
(En liten liknelse på en søndag: I krig blir de friskeste soldatene behandlet først av legen! Hvorfor? Jo, de kommer fortest ut i krigen igjen!)

Så er det det økonomiske aspektet:
Når det gjelder 444 så mener i alle fall jeg at rustsveisingen har høyere prioritet enn det tekniske. Hvorfor? Jo, hvis det skulle vise seg at du ikke klarer å sveise, eller ikke får noen til å sveise for deg, så er alle de tekniske delene "bortkastet".

For noen dager siden var Torbo2, hlyshaug, Reodor57 og jeg på besøk hos deg. Det var veldig hyggelig og interessant!
Til sammen har vi en del erfaring fra både bil, økonomi og planlegging.
Kan jeg foreslå at du bruker oss, og andre på forumet til videre planlegging?
Du må sette deg mål for hva du vil oppnå, og så kan vi komme med innspill til en relativt detaljert fremdriftsplan for å oppnå målene.

Håper du tar dette innspillet positivt, for det er skrevet i beste mening!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 444

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg tar innspillet ditt velment og er ikke Værken sint eller sur. Da tror jeg at jeg skal høre på dine gode råd. Hva synes du jeg skal gjøre med 544 nå først da?
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 5987
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 444

Post by 445 »

jangu1@hotmail.com wrote:Hva synes du jeg skal gjøre med 544 nå først da?
Svarer på dette i 544-tråden, for å "holde tråden" så og si.
Men kort sagt er vel svaret: Start med "alt som koster lite penger, men er mye slit".
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4632
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 444

Post by Torbo2 »

En erfaring:
Karrosseri først!

Erfaringen bygger på at jeg mekka og slipte på ting mens en nylakkert skjerm lå til tørk fem meter unna. Så skjedde det at det oppstod noen prikker i lakken på skjermen. Hva i svarte....., og den skjermen som ble så fin! Skikelig nedtur!
Det var som silikonflekker og jeg måtte bare vente til lakken var tørr dagen etter, og gå på med silikonfjerner, slipe ned og lakke på nytt...
Forklaringen var at den at fett og div. annet fra slipingen fløy opp i lufta og tok seg en tur bort for å sjekke ut lakkeringen...
Så karosseri, lakk og tekniske detaljer for seg, i alle fall ikke samme dag - i det minste! Og ikke drive med noen som virvler opp støv.
Så man lærer av tabber, men andre trenger jo ikke gjøre de samme tabbene..
Men skjermen ble fin og fikk seg et ekstra lag med kvalitetslakk!
Sånn ble den:
Image
Post Reply