Har du B18 skal du ha 22 (23) grader på veiva uten vakum ved 1500 o/min.
Skal du følge boka slavisk blir det sånn:
Det skulle gi ca. 10 grader statisk på reimskiva uten at motoren går eller 10 grader ved lav tomgang uten vakum. Er det ikke samsvar her, mot de 22-23, kan det være feil med vektene i fordeleren.
På B16 leser man av på tomgang uten vakum og justerer til ca. 6 grader. Jeg bruker 7-8, men jeg har ikke trimkompresjon....
Det står vel 5 grader i boka på tomgang uten vakum eller statisk (uten at motoren går)-
Ved 1500 o/min skal verdien være 19-22 grader uten vakum.
Dette er under forutsetning av at kompresjonen ikke er endret særlig. Ved høyere kompresjon, må man ta noen fobehold, og i det minste lytte til motoren, at det ikke oppstår tenningsbank ved belastning.
Er komprsjoene for stor, kan det hende at motoren må stoppes med litt sluring på kløtsjen, men da snakekr vi om komp over 9,5-10, og i alle fall 10,5:1, som er maks. på B18/20...
9,5 er nok det idelle i komp på disse motorene når det er snakk om nye deler. Med gamle "gode" stempler og ringer er det risikabelt å øke kompen for mye...
Under 9:1 er mer på den sikre siden...