Pv bilen på tur.

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Pv bilen på tur.

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Har et spm angående tenning, tenkte jeg skulle måle den med en slik som på bildet. 6v?? Hmm?
Må jeg ta av vacum slangen på fordeleren? Når jeg skal måle den. Å ved hvilket rpm (tomgang)? Skal det måles?

Image
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pv bilen på tur.

Post by Torbo2 »

Har du B18 skal du ha 22 (23) grader på veiva uten vakum ved 1500 o/min.
Skal du følge boka slavisk blir det sånn:
Image

Det skulle gi ca. 10 grader statisk på reimskiva uten at motoren går eller 10 grader ved lav tomgang uten vakum. Er det ikke samsvar her, mot de 22-23, kan det være feil med vektene i fordeleren.

På B16 leser man av på tomgang uten vakum og justerer til ca. 6 grader. Jeg bruker 7-8, men jeg har ikke trimkompresjon....
Det står vel 5 grader i boka på tomgang uten vakum eller statisk (uten at motoren går)-
Ved 1500 o/min skal verdien være 19-22 grader uten vakum.
Image

Dette er under forutsetning av at kompresjonen ikke er endret særlig. Ved høyere kompresjon, må man ta noen fobehold, og i det minste lytte til motoren, at det ikke oppstår tenningsbank ved belastning.
Er komprsjoene for stor, kan det hende at motoren må stoppes med litt sluring på kløtsjen, men da snakekr vi om komp over 9,5-10, og i alle fall 10,5:1, som er maks. på B18/20...
9,5 er nok det idelle i komp på disse motorene når det er snakk om nye deler. Med gamle "gode" stempler og ringer er det risikabelt å øke kompen for mye...
Under 9:1 er mer på den sikre siden...
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Pv bilen på tur.

Post by Håvard E Johansen »

Takk for svar! Da prøver jeg å måle den som den er først. Har en orginal b16a. Så prøver meg på 6 grader. Om måle instrumenten er ved fulle 5. Hehe
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Pv bilen på tur.

Post by Torbo2 »

Fulle fem eller seks høres bra ut!
Fint instrument!
Holdt på å kjøpe et slikt nylig, men så lå det i bakhodet at jeg har litt for mange instrumenter fra før. Så fornuften vant, og så angret jeg resten av dagen på hjemturen fra Kongssvinger...
Vanskelig dette.....
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Pv bilen på tur.

Post by Håvard E Johansen »

Har 6V på bilen så mistenker at denne måleren krever 12V, slik som blitz lampene gjør?
Den viste 50-60 grader på 400rmp uten vackum???
Men om jeg skal bruke blitz lampe, må jeg da bruke den på ett 12V batteri siden av?

Prøvde nå litt etterpå med en 12v lader på instrumentet istedet for 6v som det er i bilen, da fikk jeg en måling på 600rpm og 8 Grader. økning på turtallet, som det ikke var på øret iallefall.Hmm?
Tør ikke justere noe før jeg vet om måle metodene\utsyret er i orden. Bilen går jo og starter greit.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Pv bilen på tur.

Post by Reodor57 »

600 o/min og 8 grader høres riktig ut. At instrumentet viser 400 o/min koblet til 6 volt er trolig da dette er feil spenning for instrumentet. 400 omdreininger er lavt, så det hører du. Tomgangen skal ligge mellom 500 og 750, hvor jeg ville foretrukket mellom 600 og 750 fordi den da blir greiere å gire. (Litt mer flyt i kjøringa :-))
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: Pv bilen på tur.

Post by Håvard E Johansen »

Ja. Jeg tror det er i orden da. Når jeg brukte det på 12v så ble verdiene mer fornuftige. Takk for svar.
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Pv bilen på tur.

Post by jangu1@hotmail.com »

Hei. Jeg mener du snakket om at du hadde fornikkla noe ett sted i nærheten av der du bor. Husker du hva det firma het? Og var det vanvittig dyrt? Har du eventuelt ett tlfnummer eller noe jeg kan ringe ?
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Post Reply