esk1ld's AKF Kambo pickup
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Det ble en del fotografering mot slutten, og litt "visningskjøring" i denne forbindelse. Det er vel heller ikke umulig at det kan komme en reportasje om bilen i et eller annet magasin om en stund, det får vi heller komme tilbake til
Det ble en lang dag, og kursen ble satt rett fra treffet mot arbeid og et lite ekstra møte der. Er også grunder, daglig leder og medeier i "eget" selskap på "fritiden", så et møte på helg er ikke uvanlig... Vår mann "ansvarlig for design", er også ivrig fotograf og har stor interesser for eldre kjøretøy, fartøy etc. Han ønsket derfor også litt bilder av bilen, vi kjørte derfor etter møtet til Innlandet i Kristiansund hvor det er mulig å få litt eldre bebyggelse som bakgrunn. Under er en smakebit på et av bildene han tok.
(Foto: Terje Holm, Kristiansund)
Etter dette dro vi hjem hvor bil og eier parkerte henholdsvis i garasjen og sofaen, litt etterlengtet hvile utover kvelden. De neste dagene vil bli brukt til litt generelt stell og vedlikehold, en liten smørerunde etc. (så smøretips mottas med takk).
Det er heller ikke mange dagene igjen til neste arrangement, nemlig Norsk Volvo Amazon Klubb sitt landstreff på Bud til helgen. Der blir det blant annet kortesje over Atlanterhavsveien, og jeg har klargjort speilrefleksen og GoPro-kameraet i denne forbindelse Jeg og pickup'n blir der hele helgen, ilag med mitt opphav og hans -64 Amazon. Håper vi ser mange andre der også!
Det ble en lang dag, og kursen ble satt rett fra treffet mot arbeid og et lite ekstra møte der. Er også grunder, daglig leder og medeier i "eget" selskap på "fritiden", så et møte på helg er ikke uvanlig... Vår mann "ansvarlig for design", er også ivrig fotograf og har stor interesser for eldre kjøretøy, fartøy etc. Han ønsket derfor også litt bilder av bilen, vi kjørte derfor etter møtet til Innlandet i Kristiansund hvor det er mulig å få litt eldre bebyggelse som bakgrunn. Under er en smakebit på et av bildene han tok.
(Foto: Terje Holm, Kristiansund)
Etter dette dro vi hjem hvor bil og eier parkerte henholdsvis i garasjen og sofaen, litt etterlengtet hvile utover kvelden. De neste dagene vil bli brukt til litt generelt stell og vedlikehold, en liten smørerunde etc. (så smøretips mottas med takk).
Det er heller ikke mange dagene igjen til neste arrangement, nemlig Norsk Volvo Amazon Klubb sitt landstreff på Bud til helgen. Der blir det blant annet kortesje over Atlanterhavsveien, og jeg har klargjort speilrefleksen og GoPro-kameraet i denne forbindelse Jeg og pickup'n blir der hele helgen, ilag med mitt opphav og hans -64 Amazon. Håper vi ser mange andre der også!
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:22, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Så to Amazoner fra Nederland som dro forbi Ryen i dag. Om de skal på treff vites ikke, men det var fint å se .
Smøretips: Ikke la bilen stå på hjulene når du smører. Jekk den opp på ramma og vri gjerne på forhulene når du smører Kingboltene. Øvre bærearmen kan være litt vrien å få fett inn i, men det hjelper å løfte litt på hjulet. Her går fettet i gjengene mellom festet på toppen og mutteren på bærearmen. Får du ikke noe inn kan du løsne den store mutteren ett par omdreininger, press inn fett og dra mutteren til igjen. Det pleier å hjelpe. Duetten skal forøvrig ha 23 smørepunkter. Den siste er på vannpumpa, men ikke ha for mye fett i denne. Skal ligge en egen smøremanual på hjemmesidene til pvklubben.no Trenger at du registrerer deg uavhengig av registreringen her på forumet. (Forumet er et eget separat nettsted under pvklubben.no)
Gratulerer som dagens vinner forresten! Hyggelig og vel fortjent. Frister "nesten" å kjøre Duetten min oppover for å besøke min bror som bor like ved der du tok bildet om jeg ikke tar feil.. (Dalegata ved gamle Sterkoder Verft)
Smøretips: Ikke la bilen stå på hjulene når du smører. Jekk den opp på ramma og vri gjerne på forhulene når du smører Kingboltene. Øvre bærearmen kan være litt vrien å få fett inn i, men det hjelper å løfte litt på hjulet. Her går fettet i gjengene mellom festet på toppen og mutteren på bærearmen. Får du ikke noe inn kan du løsne den store mutteren ett par omdreininger, press inn fett og dra mutteren til igjen. Det pleier å hjelpe. Duetten skal forøvrig ha 23 smørepunkter. Den siste er på vannpumpa, men ikke ha for mye fett i denne. Skal ligge en egen smøremanual på hjemmesidene til pvklubben.no Trenger at du registrerer deg uavhengig av registreringen her på forumet. (Forumet er et eget separat nettsted under pvklubben.no)
Gratulerer som dagens vinner forresten! Hyggelig og vel fortjent. Frister "nesten" å kjøre Duetten min oppover for å besøke min bror som bor like ved der du tok bildet om jeg ikke tar feil.. (Dalegata ved gamle Sterkoder Verft)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Spennende. Hadde vært artig om noen helt fra Nederland hadde tatt turen, vi får satse på det!Reodor57 wrote:Så to Amazoner fra Nederland som dro forbi Ryen i dag. Om de skal på treff vites ikke, men det var fint å se .
Takk for gode tips. Det ble tatt en liten smørerunde i kveld, tror jeg skal ha fått med meg det meste som er aktuelt i denne omgang.Reodor57 wrote:Smøretips: Ikke la bilen stå på hjulene når du smører. Jekk den opp på ramma og vri gjerne på forhulene når du smører Kingboltene. Øvre bærearmen kan være litt vrien å få fett inn i, men det hjelper å løfte litt på hjulet. Her går fettet i gjengene mellom festet på toppen og mutteren på bærearmen. Får du ikke noe inn kan du løsne den store mutteren ett par omdreininger, press inn fett og dra mutteren til igjen. Det pleier å hjelpe. Duetten skal forøvrig ha 23 smørepunkter. Den siste er på vannpumpa, men ikke ha for mye fett i denne. Skal ligge en egen smøremanual på hjemmesidene til pvklubben.no Trenger at du registrerer deg uavhengig av registreringen her på forumet. (Forumet er et eget separat nettsted under pvklubben.no)
Oppdaget også ved smøring av koblingsaksel at det samme som skjedde på PV'n er i ferd med å skje også på denne bilen. Bestilling av ny foring etc. og til dels samme jobb som ble utført på PV'n må vel påberegnes her også. Får bare krysse fingrene for at det holder over kommende helg...*bank i bordet!
Utover dette så det stort sett ganske greit ut på undersiden av bilen.
Takk for det. Du bommer nok litt på stedet hvor bildet ble tatt, det er tatt i "andre enden" av byen, ved Dødeladen og den gamle trebebyggelsen på Innlandet (ref. også denne artikkelen). Antar du allikevel er velkommen til å besøke din bror, enten med eller uten Duett (helst med)Reodor57 wrote:Gratulerer som dagens vinner forresten! Hyggelig og vel fortjent. Frister "nesten" å kjøre Duetten min oppover for å besøke min bror som bor like ved der du tok bildet om jeg ikke tar feil.. (Dalegata ved gamle Sterkoder Verft)
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:24, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Ok. På Dødeladen har jeg vært på fest faktisk. Går litt i surr med alle "landene" i Kr.Sund. Goma, Inn og Nord og hva de heter alle sammen. Artig by og omland. Har også Vært et par turer med hurtigbåten til Ringholmen. Utrolig artig sted. . Men, vi får se om det blir tur. Langt å kjøre med gammel bil om en bare skal opp for en helg.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Etter smørerunden ble bilen rygget opp på ett par bilramper for å kunne få bedre tilgang til å sjekke opp diverse akterut, blant annet bensintanken og smådryppingen fra bakaksel/differensial.
Rampene laget jeg forøvrig tilbake i den tiden jeg var lærling i matrosfaget i Kystverket, de er fremdeles kjekke å ha snart 15 år senere
Tror forøvrig man kan fastslå den lille oljedryppingen til å stamme fra fremre sim.ring, så greit ut ellers.
Fikk også sett litt på bensintanken med bakgrunn i tankmåler som ikke virker. Usikker på hvordan det skal være koblet bak her, men går kun en ledning inn på tanken, er dette normalt? Det var ganske løs kabelsko på denne ledningen (grønn ring), så der ble det klemt på en ny kabelsko. Det er også en svart ledning som er skjøtet med en sukkerbit (blå ring), hvor begge ender forsvinner inn i kabelrør langs rammen. Oppå bensintanken lå det en svart ledningsstump med kabelsko som tydelig var avklipt med avbiter. Mulig det skal være koblet slik, eller kan det ligge en sammenheng her?
Nå husker jeg dessverre ikke hvordan det var tidligere, men hvordan skal tankmåler på instrumentet oppføre seg når tenning slås av/på? Nå faller den ned til venstre/tom når tenning slås av. Den spretter opp på full når tenning slås på (jeg har også ganske full tank nå, så det vil eventuelt stemme).
En annen ting jeg også lurer på i denne forbindelse, hvordan bør/skal luftingen til bensintanken være? Hvis dere ser på den røde ringen så går den framover og ned slik som det er p.d.d. Dette medfører at det renner bra med bensin ut her når jeg fyller opp tanken lenge før jeg får indikasjon ved påfyllingsrøret at det nærmer seg fullt (jeg merker at tanken er full først når det renner over fra luftingen). Jeg mener selv at luftingen bør være noe høyere enn selve tanken, men ble litt usikker m.t.p. vakuum/overtrykk i tanken etc. Er det mulig å endre vinklingen på gummistussen på luftingen slik at den vinkler oppover (bensin vil da renne ut ved eventuell velt, men da har jeg også andre bekymringer vil jeg tro)?
Rampene laget jeg forøvrig tilbake i den tiden jeg var lærling i matrosfaget i Kystverket, de er fremdeles kjekke å ha snart 15 år senere
Tror forøvrig man kan fastslå den lille oljedryppingen til å stamme fra fremre sim.ring, så greit ut ellers.
Fikk også sett litt på bensintanken med bakgrunn i tankmåler som ikke virker. Usikker på hvordan det skal være koblet bak her, men går kun en ledning inn på tanken, er dette normalt? Det var ganske løs kabelsko på denne ledningen (grønn ring), så der ble det klemt på en ny kabelsko. Det er også en svart ledning som er skjøtet med en sukkerbit (blå ring), hvor begge ender forsvinner inn i kabelrør langs rammen. Oppå bensintanken lå det en svart ledningsstump med kabelsko som tydelig var avklipt med avbiter. Mulig det skal være koblet slik, eller kan det ligge en sammenheng her?
Nå husker jeg dessverre ikke hvordan det var tidligere, men hvordan skal tankmåler på instrumentet oppføre seg når tenning slås av/på? Nå faller den ned til venstre/tom når tenning slås av. Den spretter opp på full når tenning slås på (jeg har også ganske full tank nå, så det vil eventuelt stemme).
En annen ting jeg også lurer på i denne forbindelse, hvordan bør/skal luftingen til bensintanken være? Hvis dere ser på den røde ringen så går den framover og ned slik som det er p.d.d. Dette medfører at det renner bra med bensin ut her når jeg fyller opp tanken lenge før jeg får indikasjon ved påfyllingsrøret at det nærmer seg fullt (jeg merker at tanken er full først når det renner over fra luftingen). Jeg mener selv at luftingen bør være noe høyere enn selve tanken, men ble litt usikker m.t.p. vakuum/overtrykk i tanken etc. Er det mulig å endre vinklingen på gummistussen på luftingen slik at den vinkler oppover (bensin vil da renne ut ved eventuell velt, men da har jeg også andre bekymringer vil jeg tro)?
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:25, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Forståelig det, blir et stykke både for folk og gammel bil.Reodor57 wrote:Ok. På Dødeladen har jeg vært på fest faktisk. Går litt i surr med alle "landene" i Kr.Sund. Goma, Inn og Nord og hva de heter alle sammen. Artig by og omland. Har også Vært et par turer med hurtigbåten til Ringholmen. Utrolig artig sted. . Men, vi får se om det blir tur. Langt å kjøre med gammel bil om en bare skal opp for en helg.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Flotte bukker du har laget .
Når det gjelder lufting av tanken så går den opp til et påsveiset rør like under tanklokket i påfyllingsstussen på PV og Duett. Om det ikke er det på din kan den jo bringes til oppunder lasteplanet. Ville nok ha satt på et bensinfilter her om den ventileres til friluft.
Når det gjelder tankmåleren, så mener jeg ledningen går fra instrumentet inne i bilen, via giveren på tanken og til gods. Det vil vel i praksis si at den ledningen som er klippet av skal gå fra huset på måleren til jord. Ramma er her et godt jordingspunkt. Dvs at måleren inne i bilen gir utslag på jordingspotensialet slik at det ikke oppstår gnist ved å koble på plussledningen. (Min teori )
Når det gjelder lufting av tanken så går den opp til et påsveiset rør like under tanklokket i påfyllingsstussen på PV og Duett. Om det ikke er det på din kan den jo bringes til oppunder lasteplanet. Ville nok ha satt på et bensinfilter her om den ventileres til friluft.
Når det gjelder tankmåleren, så mener jeg ledningen går fra instrumentet inne i bilen, via giveren på tanken og til gods. Det vil vel i praksis si at den ledningen som er klippet av skal gå fra huset på måleren til jord. Ramma er her et godt jordingspunkt. Dvs at måleren inne i bilen gir utslag på jordingspotensialet slik at det ikke oppstår gnist ved å koble på plussledningen. (Min teori )
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Gratulerer så mye med en velfortjent premie til en unik bil!esk1ld wrote:......
Men jaggu tror dere ikke vi ble oppropt som "Dagens Vinner" helt til slutt da, hvem hadde trodd det Vel, det var ikke ventet, men det må jo sies at det er hyggelig at det settes pris på en gammel sliten Volvo også. Det viser litt bredden av hva bil og bilinteresse kan være
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Flotte ramper!esk1ld wrote:Etter smørerunden ble bilen rygget opp på ett par bilramper for å kunne få bedre tilgang til å sjekke opp diverse akterut, blant annet bensintanken og smådryppingen fra bakaksel/differensial.
Rampene laget jeg forøvrig tilbake i den tiden jeg var lærling i matrosfaget i Kystverket, de er fremdeles kjekke å ha snart 15 år senere
Dette virker helt likt som på min.esk1ld wrote:Nå husker jeg dessverre ikke hvordan det var tidligere, men hvordan skal tankmåler på instrumentet oppføre seg når tenning slås av/på? Nå faller den ned til venstre/tom når tenning slås av. Den spretter opp på full når tenning slås på (jeg har også ganske full tank nå, så det vil eventuelt stemme).
Jeg har lagt luftingen i en høy svanehals så høyt oppunder vareromsgulvet som mulig, og klemt den fast mellom gulv og ramme.esk1ld wrote:En annen ting jeg også lurer på i denne forbindelse, hvordan bør/skal luftingen til bensintanken være? Hvis dere ser på den røde ringen så går den framover og ned slik som det er p.d.d. Dette medfører at det renner bra med bensin ut her når jeg fyller opp tanken lenge før jeg får indikasjon ved påfyllingsrøret at det nærmer seg fullt (jeg merker at tanken er full først når det renner over fra luftingen). Jeg mener selv at luftingen bør være noe høyere enn selve tanken
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
445 wrote:Gratulerer så mye med en velfortjent premie til en unik bil!
Takk for det445 wrote:Flotte ramper!
Reodor57 wrote:Når det gjelder tankmåleren, så mener jeg ledningen går fra instrumentet inne i bilen, via giveren på tanken og til gods. Det vil vel i praksis si at den ledningen som er klippet av skal gå fra huset på måleren til jord. Ramma er her et godt jordingspunkt. Dvs at måleren inne i bilen gir utslag på jordingspotensialet slik at det ikke oppstår gnist ved å koble på plussledningen. (Min teori )
Skal sikkert være slik da gjerne, og det kan vel tyde på at det er koblet riktig (?).445 wrote:Dette virker helt likt som på min.
Tok i dag og demonterte tankarmaturet, i tilfelle flotøren hadde hengt seg opp eller noe, men det så forsåvidt greit ut der. Flotøren beveget seg som normalt. Dog begynte hele tankarmaturet å se noe "slitent" ut, og har vel stått stille over en tid, det kan kanskje være en ide at det er dette som ikke gir fra seg signal (kun en tanke fra min side)?
Reodor57 wrote:Når det gjelder lufting av tanken så går den opp til et påsveiset rør like under tanklokket i påfyllingsstussen på PV og Duett. Om det ikke er det på din kan den jo bringes til oppunder lasteplanet. Ville nok ha satt på et bensinfilter her om den ventileres til friluft.
Har i dag vinklet luftingen opp og helt oppunder lasteplanet. Satte også på et lite filter opprinnelig beregnet for veivhusventilasjon e.l., vil tro dette gjør nytten på bensintanken også. Skal toppe tanken igjen i morgen formiddag, så da får vi se hvordan det går til445 wrote:Jeg har lagt luftingen i en høy svanehals så høyt oppunder vareromsgulvet som mulig, og klemt den fast mellom gulv og ramme.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Ellers ble det montert hanskeromsinnsats i dag da dette har manglet tidligere. Det har også vært savnet, en ok plass til vognkort etc. er tross alt greit å ha. Sliter litt med låsemekanismen på "hanskeromsluken", og luken har vært holdt lukket med en ekstra fjær tidligere, men det går inntil videre hvis man er forsiktig og ikke minst klar over problematikken. Mulig man skulle prøvd å fått tak på "ny" luke med fungerende låsemekanisme på sikt.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Kan det være disse to røde du observerte? Også observert ved Atlanterhavsveien i dag, men så de ikke på treffet ute ved Bud. Synd hvis de ikke var klar over det og kom til distriktet først i dag, så nært men allikevel så langt unna...Reodor57 wrote:Så to Amazoner fra Nederland som dro forbi Ryen i dag. Om de skal på treff vites ikke, men det var fint å se .
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Som nevnt så har helgen vært tilbrakt ute ved Bud og på Bud Camping ilag med mange hyggelige og likesinnede personer fra Norsk Volvo Amazon Klubb under deres landstreff 2016. Til tross for at vi fikk oppleve et par forskjellige årstider så var det alt i alt et vellykket arrangement vil jeg påstå. En og annen PV var også tilstede
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:26, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Lørdagen var det kortesje over Atlanterhavsveien og tilbake, tror det var nærmere 70 biler totalt som deltok. Et staselig følge og et vakkert syn på landeveien
Og sist men ikke minst, stor stor stas var det også for de små bilinteresserte når man fikk være med onkel og "besse" å kjøre i kortesje med mange "gammelbiler". Tidlig krøkes som god krok skal bli
Og sist men ikke minst, stor stor stas var det også for de små bilinteresserte når man fikk være med onkel og "besse" å kjøre i kortesje med mange "gammelbiler". Tidlig krøkes som god krok skal bli
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:26, edited 1 time in total.
Re: esk1ld's AKF Kambo pickup
Helgen ble avsluttet med utstilling og premiering på søndag. Og jaggu ble det ikke premie denne helgen også... fikk pris for "Fineste annen Volvo Veteran" og en flott plakett i stein med Amazon herregårdsvogn inngravert, alt for meget! Det er ikke jeg som skal ha æren for at bilen er så fin og spesiell som den er, jeg har kun æren av å holde det vedlike
En annen stolt kar, vel fortjent, var gamle far som også fikk pris. Han tok 1. plass i "original Amazon" med sin -64 Amazon 121 i tilnærmet urørt stand (forskjermer og panser er opplakkert en gang i tiden)
Alt i alt en vellykket helg på alle måter, med mange flotte kjøretøy og ikke minst like mange hyggelige folk bak alle de flotte kjøretøyene! Nå får vi bare krysse fingrene for at det kan klaffe med et treff i PV-klubben også en gang i tiden
En annen stolt kar, vel fortjent, var gamle far som også fikk pris. Han tok 1. plass i "original Amazon" med sin -64 Amazon 121 i tilnærmet urørt stand (forskjermer og panser er opplakkert en gang i tiden)
Alt i alt en vellykket helg på alle måter, med mange flotte kjøretøy og ikke minst like mange hyggelige folk bak alle de flotte kjøretøyene! Nå får vi bare krysse fingrene for at det kan klaffe med et treff i PV-klubben også en gang i tiden
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:27, edited 1 time in total.