esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Det ble en del fotografering mot slutten, og litt "visningskjøring" i denne forbindelse. Det er vel heller ikke umulig at det kan komme en reportasje om bilen i et eller annet magasin om en stund, det får vi heller komme tilbake til :wink:

Det ble en lang dag, og kursen ble satt rett fra treffet mot arbeid og et lite ekstra møte der. Er også grunder, daglig leder og medeier i "eget" selskap på "fritiden", så et møte på helg er ikke uvanlig... Vår mann "ansvarlig for design", er også ivrig fotograf og har stor interesser for eldre kjøretøy, fartøy etc. Han ønsket derfor også litt bilder av bilen, vi kjørte derfor etter møtet til Innlandet i Kristiansund hvor det er mulig å få litt eldre bebyggelse som bakgrunn. Under er en smakebit på et av bildene han tok.

Image
(Foto: Terje Holm, Kristiansund)


Etter dette dro vi hjem hvor bil og eier parkerte henholdsvis i garasjen og sofaen, litt etterlengtet hvile utover kvelden. De neste dagene vil bli brukt til litt generelt stell og vedlikehold, en liten smørerunde etc. (så smøretips mottas med takk).

Det er heller ikke mange dagene igjen til neste arrangement, nemlig Norsk Volvo Amazon Klubb sitt landstreff på Bud til helgen. Der blir det blant annet kortesje over Atlanterhavsveien, og jeg har klargjort speilrefleksen og GoPro-kameraet i denne forbindelse :) Jeg og pickup'n blir der hele helgen, ilag med mitt opphav og hans -64 Amazon. Håper vi ser mange andre der også! :wink:
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:22, edited 1 time in total.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Så to Amazoner fra Nederland som dro forbi Ryen i dag. Om de skal på treff vites ikke, men det var fint å se :-).

Smøretips: Ikke la bilen stå på hjulene når du smører. Jekk den opp på ramma og vri gjerne på forhulene når du smører Kingboltene. Øvre bærearmen kan være litt vrien å få fett inn i, men det hjelper å løfte litt på hjulet. Her går fettet i gjengene mellom festet på toppen og mutteren på bærearmen. Får du ikke noe inn kan du løsne den store mutteren ett par omdreininger, press inn fett og dra mutteren til igjen. Det pleier å hjelpe. Duetten skal forøvrig ha 23 smørepunkter. Den siste er på vannpumpa, men ikke ha for mye fett i denne. Skal ligge en egen smøremanual på hjemmesidene til pvklubben.no Trenger at du registrerer deg uavhengig av registreringen her på forumet. (Forumet er et eget separat nettsted under pvklubben.no)

Gratulerer som dagens vinner forresten! Hyggelig og vel fortjent. Frister "nesten" å kjøre Duetten min oppover for å besøke min bror som bor like ved der du tok bildet om jeg ikke tar feil.. (Dalegata ved gamle Sterkoder Verft)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Reodor57 wrote:Så to Amazoner fra Nederland som dro forbi Ryen i dag. Om de skal på treff vites ikke, men det var fint å se :-).
Spennende. Hadde vært artig om noen helt fra Nederland hadde tatt turen, vi får satse på det!

Reodor57 wrote:Smøretips: Ikke la bilen stå på hjulene når du smører. Jekk den opp på ramma og vri gjerne på forhulene når du smører Kingboltene. Øvre bærearmen kan være litt vrien å få fett inn i, men det hjelper å løfte litt på hjulet. Her går fettet i gjengene mellom festet på toppen og mutteren på bærearmen. Får du ikke noe inn kan du løsne den store mutteren ett par omdreininger, press inn fett og dra mutteren til igjen. Det pleier å hjelpe. Duetten skal forøvrig ha 23 smørepunkter. Den siste er på vannpumpa, men ikke ha for mye fett i denne. Skal ligge en egen smøremanual på hjemmesidene til pvklubben.no Trenger at du registrerer deg uavhengig av registreringen her på forumet. (Forumet er et eget separat nettsted under pvklubben.no)
Takk for gode tips. Det ble tatt en liten smørerunde i kveld, tror jeg skal ha fått med meg det meste som er aktuelt i denne omgang.

Image


Oppdaget også ved smøring av koblingsaksel at det samme som skjedde på PV'n er i ferd med å skje også på denne bilen. Bestilling av ny foring etc. og til dels samme jobb som ble utført på PV'n må vel påberegnes her også. Får bare krysse fingrene for at det holder over kommende helg...*bank i bordet! :?

Image


Utover dette så det stort sett ganske greit ut på undersiden av bilen.

Image

Reodor57 wrote:Gratulerer som dagens vinner forresten! Hyggelig og vel fortjent. Frister "nesten" å kjøre Duetten min oppover for å besøke min bror som bor like ved der du tok bildet om jeg ikke tar feil.. (Dalegata ved gamle Sterkoder Verft)
Takk for det. Du bommer nok litt på stedet hvor bildet ble tatt, det er tatt i "andre enden" av byen, ved Dødeladen og den gamle trebebyggelsen på Innlandet (ref. også denne artikkelen). Antar du allikevel er velkommen til å besøke din bror, enten med eller uten Duett (helst med) :wink:
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:24, edited 1 time in total.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Ok. På Dødeladen har jeg vært på fest faktisk. Går litt i surr med alle "landene" i Kr.Sund. Goma, Inn og Nord og hva de heter alle sammen. Artig by og omland. Har også Vært et par turer med hurtigbåten til Ringholmen. Utrolig artig sted. :-). Men, vi får se om det blir tur. Langt å kjøre med gammel bil om en bare skal opp for en helg.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Etter smørerunden ble bilen rygget opp på ett par bilramper for å kunne få bedre tilgang til å sjekke opp diverse akterut, blant annet bensintanken og smådryppingen fra bakaksel/differensial.
Rampene laget jeg forøvrig tilbake i den tiden jeg var lærling i matrosfaget i Kystverket, de er fremdeles kjekke å ha snart 15 år senere :)

Image


Tror forøvrig man kan fastslå den lille oljedryppingen til å stamme fra fremre sim.ring, så greit ut ellers.

Image


Fikk også sett litt på bensintanken med bakgrunn i tankmåler som ikke virker. Usikker på hvordan det skal være koblet bak her, men går kun en ledning inn på tanken, er dette normalt? Det var ganske løs kabelsko på denne ledningen (grønn ring), så der ble det klemt på en ny kabelsko. Det er også en svart ledning som er skjøtet med en sukkerbit (blå ring), hvor begge ender forsvinner inn i kabelrør langs rammen. Oppå bensintanken lå det en svart ledningsstump med kabelsko som tydelig var avklipt med avbiter. Mulig det skal være koblet slik, eller kan det ligge en sammenheng her?
Nå husker jeg dessverre ikke hvordan det var tidligere, men hvordan skal tankmåler på instrumentet oppføre seg når tenning slås av/på? Nå faller den ned til venstre/tom når tenning slås av. Den spretter opp på full når tenning slås på (jeg har også ganske full tank nå, så det vil eventuelt stemme).

Image

En annen ting jeg også lurer på i denne forbindelse, hvordan bør/skal luftingen til bensintanken være? Hvis dere ser på den røde ringen så går den framover og ned slik som det er p.d.d. Dette medfører at det renner bra med bensin ut her når jeg fyller opp tanken lenge før jeg får indikasjon ved påfyllingsrøret at det nærmer seg fullt (jeg merker at tanken er full først når det renner over fra luftingen). Jeg mener selv at luftingen bør være noe høyere enn selve tanken, men ble litt usikker m.t.p. vakuum/overtrykk i tanken etc. Er det mulig å endre vinklingen på gummistussen på luftingen slik at den vinkler oppover (bensin vil da renne ut ved eventuell velt, men da har jeg også andre bekymringer vil jeg tro)?
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:25, edited 1 time in total.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Reodor57 wrote:Ok. På Dødeladen har jeg vært på fest faktisk. Går litt i surr med alle "landene" i Kr.Sund. Goma, Inn og Nord og hva de heter alle sammen. Artig by og omland. Har også Vært et par turer med hurtigbåten til Ringholmen. Utrolig artig sted. :-). Men, vi får se om det blir tur. Langt å kjøre med gammel bil om en bare skal opp for en helg.
Forståelig det, blir et stykke både for folk og gammel bil.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3143
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by Reodor57 »

Flotte bukker du har laget :-).
Når det gjelder lufting av tanken så går den opp til et påsveiset rør like under tanklokket i påfyllingsstussen på PV og Duett. Om det ikke er det på din kan den jo bringes til oppunder lasteplanet. Ville nok ha satt på et bensinfilter her om den ventileres til friluft.
Når det gjelder tankmåleren, så mener jeg ledningen går fra instrumentet inne i bilen, via giveren på tanken og til gods. Det vil vel i praksis si at den ledningen som er klippet av skal gå fra huset på måleren til jord. Ramma er her et godt jordingspunkt. Dvs at måleren inne i bilen gir utslag på jordingspotensialet slik at det ikke oppstår gnist ved å koble på plussledningen. (Min teori :-))
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

esk1ld wrote:......
Men jaggu tror dere ikke vi ble oppropt som "Dagens Vinner" helt til slutt da, hvem hadde trodd det :shock: Vel, det var ikke ventet, men det må jo sies at det er hyggelig at det settes pris på en gammel sliten Volvo også. Det viser litt bredden av hva bil og bilinteresse kan være :)

Image
Gratulerer så mye med en velfortjent premie til en unik bil!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by 445 »

esk1ld wrote:Etter smørerunden ble bilen rygget opp på ett par bilramper for å kunne få bedre tilgang til å sjekke opp diverse akterut, blant annet bensintanken og smådryppingen fra bakaksel/differensial.
Rampene laget jeg forøvrig tilbake i den tiden jeg var lærling i matrosfaget i Kystverket, de er fremdeles kjekke å ha snart 15 år senere :)
Flotte ramper!

esk1ld wrote:Nå husker jeg dessverre ikke hvordan det var tidligere, men hvordan skal tankmåler på instrumentet oppføre seg når tenning slås av/på? Nå faller den ned til venstre/tom når tenning slås av. Den spretter opp på full når tenning slås på (jeg har også ganske full tank nå, så det vil eventuelt stemme).
Dette virker helt likt som på min.

esk1ld wrote:En annen ting jeg også lurer på i denne forbindelse, hvordan bør/skal luftingen til bensintanken være? Hvis dere ser på den røde ringen så går den framover og ned slik som det er p.d.d. Dette medfører at det renner bra med bensin ut her når jeg fyller opp tanken lenge før jeg får indikasjon ved påfyllingsrøret at det nærmer seg fullt (jeg merker at tanken er full først når det renner over fra luftingen). Jeg mener selv at luftingen bør være noe høyere enn selve tanken
Jeg har lagt luftingen i en høy svanehals så høyt oppunder vareromsgulvet som mulig, og klemt den fast mellom gulv og ramme.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

445 wrote:Gratulerer så mye med en velfortjent premie til en unik bil!
445 wrote:Flotte ramper!
Takk for det :)

Reodor57 wrote:Når det gjelder tankmåleren, så mener jeg ledningen går fra instrumentet inne i bilen, via giveren på tanken og til gods. Det vil vel i praksis si at den ledningen som er klippet av skal gå fra huset på måleren til jord. Ramma er her et godt jordingspunkt. Dvs at måleren inne i bilen gir utslag på jordingspotensialet slik at det ikke oppstår gnist ved å koble på plussledningen. (Min teori :-))
445 wrote:Dette virker helt likt som på min.
Skal sikkert være slik da gjerne, og det kan vel tyde på at det er koblet riktig (?).
Tok i dag og demonterte tankarmaturet, i tilfelle flotøren hadde hengt seg opp eller noe, men det så forsåvidt greit ut der. Flotøren beveget seg som normalt. Dog begynte hele tankarmaturet å se noe "slitent" ut, og har vel stått stille over en tid, det kan kanskje være en ide at det er dette som ikke gir fra seg signal (kun en tanke fra min side)?

Reodor57 wrote:Når det gjelder lufting av tanken så går den opp til et påsveiset rør like under tanklokket i påfyllingsstussen på PV og Duett. Om det ikke er det på din kan den jo bringes til oppunder lasteplanet. Ville nok ha satt på et bensinfilter her om den ventileres til friluft.
445 wrote:Jeg har lagt luftingen i en høy svanehals så høyt oppunder vareromsgulvet som mulig, og klemt den fast mellom gulv og ramme.
Har i dag vinklet luftingen opp og helt oppunder lasteplanet. Satte også på et lite filter opprinnelig beregnet for veivhusventilasjon e.l., vil tro dette gjør nytten på bensintanken også. Skal toppe tanken igjen i morgen formiddag, så da får vi se hvordan det går til :wink:
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Ellers ble det montert hanskeromsinnsats i dag da dette har manglet tidligere. Det har også vært savnet, en ok plass til vognkort etc. er tross alt greit å ha. Sliter litt med låsemekanismen på "hanskeromsluken", og luken har vært holdt lukket med en ekstra fjær tidligere, men det går inntil videre hvis man er forsiktig og ikke minst klar over problematikken. Mulig man skulle prøvd å fått tak på "ny" luke med fungerende låsemekanisme på sikt.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Reodor57 wrote:Så to Amazoner fra Nederland som dro forbi Ryen i dag. Om de skal på treff vites ikke, men det var fint å se :-).
Kan det være disse to røde du observerte? Også observert ved Atlanterhavsveien i dag, men så de ikke på treffet ute ved Bud. Synd hvis de ikke var klar over det og kom til distriktet først i dag, så nært men allikevel så langt unna...
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Som nevnt så har helgen vært tilbrakt ute ved Bud og på Bud Camping ilag med mange hyggelige og likesinnede personer fra Norsk Volvo Amazon Klubb under deres landstreff 2016. Til tross for at vi fikk oppleve et par forskjellige årstider så var det alt i alt et vellykket arrangement vil jeg påstå. En og annen PV var også tilstede :)

Image

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:26, edited 1 time in total.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Lørdagen var det kortesje over Atlanterhavsveien og tilbake, tror det var nærmere 70 biler totalt som deltok. Et staselig følge og et vakkert syn på landeveien :)

Image


Og sist men ikke minst, stor stor stas var det også for de små bilinteresserte når man fikk være med onkel og "besse" å kjøre i kortesje med mange "gammelbiler". Tidlig krøkes som god krok skal bli 8)

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:26, edited 1 time in total.
esk1ld
Posts: 344
Joined: Sun 31 Jan 2016 02:05
Location: Kristiansund

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Helgen ble avsluttet med utstilling og premiering på søndag. Og jaggu ble det ikke premie denne helgen også... fikk pris for "Fineste annen Volvo Veteran" og en flott plakett i stein med Amazon herregårdsvogn inngravert, alt for meget! Det er ikke jeg som skal ha æren for at bilen er så fin og spesiell som den er, jeg har kun æren av å holde det vedlike :oops:

Image


En annen stolt kar, vel fortjent, var gamle far som også fikk pris. Han tok 1. plass i "original Amazon" med sin -64 Amazon 121 i tilnærmet urørt stand (forskjermer og panser er opplakkert en gang i tiden) :)

Image


Alt i alt en vellykket helg på alle måter, med mange flotte kjøretøy og ikke minst like mange hyggelige folk bak alle de flotte kjøretøyene! Nå får vi bare krysse fingrene for at det kan klaffe med et treff i PV-klubben også en gang i tiden :wink:
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:27, edited 1 time in total.
Post Reply