Ny pv eier

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
volvopeve
Posts: 34
Joined: Tue 04 Nov 2014 23:24
Location: Vestby,Akershus

Re: Ny pv eier

Post by volvopeve »

Må si jeg blir overveldet av hjelpsomheten her.Nå har jeg ikke kjøpt foringer og motorfester enda,skal se hva jeg får til før helga :D Har en følelse av at bilen reiser på henger.Må få tak i henger også.
65 544 F
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Ny pv eier

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg bor inn ved Bærøe jeg da. Som sagt er jeg ingen bilmekaniker men jeg har lært meg det jeg kan uten og på skoler.
Så om du vil kan du komme innom en tur så kan jeg vise deg hva jeg har gjort med mine biler og så kan vi jo sikkert dele litt erfaringer.
Så det er bare og komme. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny pv eier

Post by 445 »

volvopeve wrote:Har en følelse av at bilen reiser på henger.
Som sagt, velkommen skal du være!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
volvopeve
Posts: 34
Joined: Tue 04 Nov 2014 23:24
Location: Vestby,Akershus

Re: Ny pv eier

Post by volvopeve »

Takk for det,kommer nok tauende med elendigheta :wink: Skal bli artig å se flere pv og duetter.

Skal ta en tur til bærøe også,bare bilen blir til å stole på.
65 544 F
volvopeve
Posts: 34
Joined: Tue 04 Nov 2014 23:24
Location: Vestby,Akershus

Re: Ny pv eier

Post by volvopeve »

Nytt spørsmål.
Har valgt å ikke ta opp forgasseren ettersom det er mulig å få hjelp til dette på lørdag.Som tidligere nevnt har jeg fått låne en annen gasser,men bilen stopper med den også.Har lurt på om feilen ligger et annet sted.
Har sett litt på tenninga.Plugger,kabler,fordelerlokk ser bra ut.Har pusset stiftene lett med smergelpapir,åpningen er 0,5mm målt med enkel bladsøker.Byttet kondensator da den så litt gammel ut.Det eneste jeg ikke vet noe om er coilen.
I kveld tok jeg en liten prøvetur,bilen stoppet som vanlig etter 2-3km.Vanligvis har det vært bensin i filteret,men i kveld var det ikke helt fullt.Da jeg fikk start på motoren igjen ser jeg at filteret nesten tømmes helt før det fylles igjen,det kommer også endel luftbobler.når tomgangen er normal igjen kommer det fortsatt luftbobler av og til i filteret,hvor kommer denne lufta fra tro?Pumpa var ny i høst,men kan jo ha en feil.Ser bensinslangen går over til kobber rør ca 30 cm etter pumpa.Er det kobber helt til tanken eller er det gummislanger under bilen,disse kan jo også slippe inn luft.
Fikk en ide om å prøve ei elektrisk pumpe for å se om det da kommer luft i filteret,men hvordan går det med originalpumpa om jeg kobbler av slangene,tar den skade av å gå litt uten bensin?

uff,dette ble mange spørsmål.
65 544 F
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny pv eier

Post by 445 »

Kjapt innpå fra sengekanten. Mitt bensinfilter "bobler" også. Det er greit. Jeg har et par ting vi skal teste på lørdag. Kan du ta med en flaske startspray?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Ny pv eier

Post by Reodor57 »

Hei
Feilen kan ligge i flottøren. Dvs at denne henger seg opp. Evt flottørventilen. At det kommer en boble i ny og ne er ikke unormalt. Ikke unormalt at filteret er tilnærmet tomt heller faktisk. Jeg vil tro at feilen ligger i forgasseren, selv om du har byttet til en annen forgasser. Flottørventilen er en sart liten sak selv om den ser grei ut. Det kan også være den armerte bensinslangen som går forbi clutcharmen. De blir ofte morkne under metallstrømpa, men den vil normalt svette litt bensin når bilen står om dette er tilfellet. Ta med forgasseren som du har demontert også, om vi ser deg på lørdag. Da fikser vi den beste av dem. Det at den originale forgasseren er litt treg når en gir gass kan skyldes at akselerasjonsdysa er tett. Den er utrolig trang. Om vi mangler noen deler så skal jeg ha på lager. Sitter en membran i forgasseren også som pleier å stivne, og lager da krøll. Har denne på lager også.
Pris på deler er lik Jørgenrud sine, men du sparer frakt.
Ultralydvask av forgasser koster kr 100,- denne dagen, som går rett til klubben. Normalpris er 350,- Jobben tar faktisk en drøy time om en er litt nøye og plukker forgasseren helt ned som jeg pleier å gjøre. Samtidig lærer du hvordan du fikser å rense forgassereen som kan være nyttig om bilen stopper opp under kjøring senere med rusk i forgasseren.
Startspray som 445 sier har jeg her om du ikke har.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Ny pv eier

Post by jangu1@hotmail.com »

Ja velkommen skal du være. Jeg har noen forgassere til overs. Noen av dem er hele og andre er bare huset. Jeg har hvertfall hatt det.
Men du kan jo komme og se hva jeg har. Om det er inntressant. Du kunne jo sikkert prøvd en av de jeg har om du vil. Jeg vet om en danske i Vestby som har ganske mye pv (duettt) deler liggenes.
Jeg har somlet bort tlfnummeret hans men jeg vet hvor han bor.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
volvopeve
Posts: 34
Joined: Tue 04 Nov 2014 23:24
Location: Vestby,Akershus

Re: Ny pv eier

Post by volvopeve »

Dansken er nesten nabo med meg,det er han som har vært så grei å låne meg en forgasser.Han har flere biler og gasseren tok vi av en av hans biler slik at jeg kunne prøve om bilen min gikk bedre da,det var hyggelig av han.
Bilen vi tok den av er ikke kjørt siden 80 tallet,men han har planer om å sette den istand så gasseren vil han nok beholde,jeg har derfor bare den som satt på bilen min og ta med til lørdag,håper det kan bli greie på den.
Kan tenkes han blir med på lørdag,han har en pv med dobble su gassere som ikke går helt bra,tror han setter pris på om det er noen som kunne hjelpe han litt.

Jeg tar gjerne en tur til hobøl og besøker deg.
65 544 F
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Ny pv eier

Post by Reodor57 »

Med litt flaks så skal vi få til dette. Betinger at det kommer noen som kan bistå litt med smøring av andres biler eller som kan smøre selv da det erfaringsmessig tar litt tid å rense forgassere. Ikke minst doble SU.
Disse må tas fra bunnen av for å bli bra. Kjører selv doble SU på min B16 Duett, som jeg synes går veldig bra når motoren er driftsvarm. Men det skyldes nok at de er grunnjustert helt fra bunnen av. De var ikke like overhodet i utgangspunktet selv om de var et sett som hadde blitt tatt av en bil som fungerte "greit". Selv "klokkene" var byttet om, som ofte skjer over så lang tid.
Men selvsagt, velkommen skal dere være :-). Jeg klargjør verktøy og ultralydvasker, og smører opp løftebukken. Dette blir gøy!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
volvopeve
Posts: 34
Joined: Tue 04 Nov 2014 23:24
Location: Vestby,Akershus

Re: Ny pv eier

Post by volvopeve »

Ja,jeg gleder meg litt.
Jeg kunne gjerne tenkt meg smøring av min bil samt en liten gjennomgang slik at jeg kan se litt hva som bør gjøres ,det tror jeg den trenger.Den andre bilen/eieren er mest opptatt av forgasserne,men han var litt usikker sist jeg snakket med han om det passet nå til lørdag,vi får se.
65 544 F
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Ny pv eier

Post by 445 »

Dette løser seg sikkert. Jeg tar smøringen sammen med deg, mens Reodor ser på din forgasser. Sammen er vi huntonit (eller hva det nå var)....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Ny pv eier

Post by jangu1@hotmail.com »

Ja det er bare og komme. Det hadde vært kjempe hyggelig det.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
volvopeve
Posts: 34
Joined: Tue 04 Nov 2014 23:24
Location: Vestby,Akershus

Re: Ny pv eier

Post by volvopeve »

Har blitt eier av 5,5" felger til PV`n.Er nok mye jeg burde prioritert før "nye" hjul på bilen,men dere vet jo hvordan det er. :lol:

Felgene trenger litt ny lakk,tenkte de skulle bli sølv met. Når jeg tenker etter har jeg sett at mange volvoer har slike felger som er lakkert grå.Hvilken farge var disse felgene opprinnelig? noen som vet fargekode?
65 544 F
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Ny pv eier

Post by Reodor57 »

De er nok ikke grå, men sølvgrå. Felglakken til Biltema er grei i så måte. Husk å grunne først. Bredere felger belaster også kingboltene ekstra, så hyppigere smøring av disse er ikke ueffent :-). Når det gjelder farge på original felgene hadde disse normalt samme farge som bilen til "hullfelgene" kom ca 1965. PV og duett ble forøvrig aldri levert med 5,5" felger. Det bredeste var 4,5". Amazon ble levert med 5,5" men den har en helt annen forstilling.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply