Page 7 of 9

Re: PV544

Posted: Mon 11 Aug 2014 11:00
by Frydenbø
Å da har vi problem med bilen :o
Kjørte i oppoverbakke i forrige uke med den. Så stopper den. Tar den på reversen og den starter igjen. Kjører litt lengre oppover og den stopper igjen. Dette gjør den 3 ganger.
Så når medeiger av bilen var ute for å se om problemet var vekk så gjorde den akkuratt det samme.
Men denne gangen stoppet den på flaten en gang og.

Så noen ideer? Demonterte bensinpumpa og gjorde den rein under overhaling av motoren. Kan det ha kommet sprekk i membranen her da den låg tør?

I mellomtiden står bilen i "garasjen" sin her.
Image

Re: PV544

Posted: Mon 11 Aug 2014 11:43
by Reodor57
Vanskelig å si. Får den bensin? Får den gnist. Problemer blir ikke borte av seg selv, det er ønsketenkning.. En må derfor sjekke disse tingene når de skjer. Kan være så enkelt som flottørventilen i forgsseren.

Re: PV544

Posted: Mon 11 Aug 2014 12:03
by 445
Har ikke noen bedre forslag enn det både du og Reodor er inne på.
Det høres jo ut som om den ikke får nok bensin. Hvis pumpen leverer det den skal, så er neste moment å sjekke eventuelt bensinfilter, og forgasser.
En gjennomblåsing av alle dysene i forgasser er sikkert ikke av veien uansett.

Re: PV544

Posted: Mon 11 Aug 2014 13:58
by Torbo2
"Så noen ideer? Demonterte bensinpumpa og gjorde den rein under overhaling av motoren. Kan det ha kommet sprekk i membranen her da den låg tør?"

Lite trolig.

Et par ting som har skjedde meg: Flottøren i forgasseren hengte seg opp. Måtte file lit på kanten av plastskjøten, så gik den og går ennå.

En annen gang var symptomene som fra feil med bensinsystemet. Byttet coil, d jeg ikke hadde så mye verktøy meg meg til å utforske bensinsystemt. Og da gikk bilen!

Et er mange feilmuligheter, at peilepinnen kommer borti strøminntaket på coilen, ledningen/skruen hvor strømmen kommer inn i fordeleren har overslag, knekt rotor, sprekk i fordelerlokk osv...

Noe å starte med....

Re: PV544

Posted: Mon 11 Aug 2014 14:59
by Reodor57
At peilepinnen kommer borti fordeleren har jeg også opplevd. Da fusket den værre til tider, men den stanset ikke heldigvis. Hvorfor jeg nevnte flottørdysen er fordi vi etter overhaling av en motor opplevde at det hadde sneket seg noe grums fra bensinpumpen til forgasseren og nesten tettet tilførselen. Forgasseren gikk da tom ved pådrag men fungerte greit ved tomgang og lav fart..

Re: PV544

Posted: Mon 11 Aug 2014 15:04
by 445
Frydenbø wrote:Å da har vi problem med bilen :o
Kjørte i oppoverbakke i forrige uke med den. Så stopper den. Tar den på reversen og den starter igjen. Kjører litt lengre oppover og den stopper igjen. Dette gjør den 3 ganger.
Stopper den helt plutselig, eller begynner den å fuske først?

Re: PV544

Posted: Tue 12 Aug 2014 08:43
by Frydenbø
Den bare gir seg. Akkuratt som den ikke får bensin.
Går helt fint. Så bare dør den. Ingen hosting, nykking eller noe.

Re: PV544

Posted: Tue 12 Aug 2014 08:55
by Reodor57
Da gjelder det å åpne panseret med en gang.sjekk om det er bensin i pumpa. Samtidig ser en om peilepinnen ligger an mot fordeleren. Er begge disse tingene i orden? Hvis ja, sjekk ledningen mellom coilen og fordeleren.Dvs både den tynne og tykke. Er de i orden og sitter skikkelig fast i begge ender, så gå videre til forgasseren og skru av flottørhuset. Er det tomt for bensin eller har lavt nivå så ligger nok feilen i flottørdysa som sitter i huset over flottøren. God jakt :-).

Re: PV544

Posted: Tue 19 Aug 2014 08:06
by Frydenbø
Kabelen mellom fordeler og coil ble laget ny og byttet. Ikke tennkabel. Den var i orden.
Så og at det var en liten tvinn på bensinslangen mellom bensinrøret og bensinpumpe. Fikset dette.

Skal komme med noen bilder etter hvert. Har prøvekjørt bilen 10mil nå. Uten noen problemer. Så friskmelder denne da :)

Re: PV544

Posted: Tue 19 Aug 2014 08:20
by 445
Flott med friskmeldt bil.
Da er det bare å kjøre! Fortsatt noen uker igjen før sesongen er over.

Re: PV544

Posted: Tue 19 Aug 2014 08:38
by Frydenbø
445 wrote:Flott med friskmeldt bil.
Da er det bare å kjøre! Fortsatt noen uker igjen før sesongen er over.
Ja det er det. Blir å bruke PV`en en del fremover.
Drar den med på henger til Ål med denne.

V70R AWD chippa, effektanlegg fra turbo. Kurant bil å dra henger med.
Image

Re: PV544

Posted: Tue 19 Aug 2014 08:49
by 445
V70R AWD er en drømmebil!
God tur til Ål-treffet.

Re: PV544

Posted: Tue 19 Aug 2014 08:49
by Reodor57
Trenger vel ikke trekkvogn til PVn. Den er laget for å gå hele veien selv, minst.Helt uten hjelp av trekkvogn hehe. Kjørte 100 mil på en langhelg til Røros og var mindre støl enn om jeg skulle kjørt hverdagsbilen hehe. Du får mye mer positiv tilbakemelding fra folk på veien om du kjører PV uten henger. Dvs PV med henger går greit, men på henger er ikke samme opplevelsen.. God tur uansett :-)

Re: PV544

Posted: Tue 19 Aug 2014 08:55
by Frydenbø
445 wrote:V70R AWD er en drømmebil!
God tur til Ål-treffet.
Det er det. Meget fornøyd med den!
Takk! :)
Reodor57 wrote:Trenger vel ikke trekkvogn til PVn. Den er laget for å gå hele veien selv, minst.Helt uten hjelp av trekkvogn hehe. Kjørte 100 mil på en langhelg til Røros og var mindre støl enn om jeg skulle kjørt hverdagsbilen hehe. Du får mye mer positiv tilbakemelding fra folk på veien om du kjører PV uten henger. Dvs PV med henger går greit, men på henger er ikke samme opplevelsen.. God tur uansett :-)
Blir litt vanskelig da dama ikke kan være med oppover. Så da har eg to biler eg må forflytte til Ål. Og en mann. Så det regnestykket går ikke opp dessverre.
Har meget lyst å kjøre den opp. Så det er ikke det det står på.

Er enig med at det hadde vert bedre å kjørt den uten henger. :)
Takk for det :)


Dere skal ikke oppover altså?

Re: PV544

Posted: Tue 19 Aug 2014 11:03
by Frydenbø
Har en meget dårlig telefon for tiden. Men får muligens bildet til å se "gammelt" ut.
Ligger ut ett på vei til jobb i dag.

Image