PV544

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Post Reply
Frydenbø
Posts: 62
Joined: Mon 22 Jul 2013 17:40
Location: Hordaland, Bergen. Hylkje og Alversund.

Re: PV544

Post by Frydenbø »

Her kommer noen bilder.
Image
Image
Image
Image

Girkassen taes ikke da denne er pen i lakken. Må bare fylle på noen områder med lakk.
PV-544
1960
B16
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: PV544

Post by 445 »

Frydenbø wrote:Men tiltrekningsmoment til topp og diverse, hvor finner man det? :)
Det finner du i manualer som ligger på klubbens hjemmeside.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: PV544

Post by 445 »

Den rusten forsvant fort! :shock:

Her er et utdrag fra moment og rekkefølge for tiltrekking av topplokkboltene, B16:
Moment.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Frydenbø
Posts: 62
Joined: Mon 22 Jul 2013 17:40
Location: Hordaland, Bergen. Hylkje og Alversund.

Re: PV544

Post by Frydenbø »

445 wrote:
Frydenbø wrote:Men tiltrekningsmoment til topp og diverse, hvor finner man det? :)
Det finner du i manualer som ligger på klubbens hjemmeside.
Takk skal du ha! :)
445 wrote:Den rusten forsvant fort! :shock:
Ja den forsvinner ganske raskt. Er nesten som magi når du sandblåser!
Skal blåse litt til. Men dette blir på deler som blir demontert.

Er en del lettere dette enn å pusse ned for hånd :)
PV-544
1960
B16
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: PV544

Post by Reodor57 »

Bruker du sand eller soda? Sand legger seg jo over alt og kryper inn i alle åpninger. Tror jeg hadde tettet oljeeksosen også. Der går det rett inn på ventilløfterne..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Frydenbø
Posts: 62
Joined: Mon 22 Jul 2013 17:40
Location: Hordaland, Bergen. Hylkje og Alversund.

Re: PV544

Post by Frydenbø »

Reodor57 wrote:Bruker du sand eller soda? Sand legger seg jo over alt og kryper inn i alle åpninger. Tror jeg hadde tettet oljeeksosen også. Der går det rett inn på ventilløfterne..
Bruker sand. Var en liten fillebit oppi der. Så det går fint. :)
PV-544
1960
B16
Frydenbø
Posts: 62
Joined: Mon 22 Jul 2013 17:40
Location: Hordaland, Bergen. Hylkje og Alversund.

Re: PV544

Post by Frydenbø »

Sandblåst innsug/eksosmanifoil.
Image
Toppen av.
Image
Image
Image

Har ikke så mange bilder under lakkering. Men her er de eg har tatt hittil.
Image
Image
Vet fargen på viften er feil.
Kom gjerne med innspill :)
PV-544
1960
B16
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: PV544

Post by 445 »

Dette ser da riktig lekkert ut.
Flere av oss har montert et ekstra bensinfilter da det originale stort sett er best egnet til småstein.
Hvilken type lakk har du brukt på manifolden?
Jeg brukte Biltemas "hot paint", men den flasset med en gang.
Har nå kjøpt ovnssverte og skal se om det fungerer bedre.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: PV544

Post by 445 »

Jeg synes at fargen på vifta er helt bra. Den skal jo være gul.
Mener du at det er feil gulfarge?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Frydenbø
Posts: 62
Joined: Mon 22 Jul 2013 17:40
Location: Hordaland, Bergen. Hylkje og Alversund.

Re: PV544

Post by Frydenbø »

Ja er hot paint her og. Hadde den på en 940 turbo hvor den og flasset. Har nå sanblåst denne manifoilen og får se om det hjelper.

Den er for gul på en måte. Den orginale er litt mere oransjeskjær i enn denne.
Er nærmest signalgul :P
PV-544
1960
B16
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: PV544

Post by jangu1@hotmail.com »

Jeg har lakkert vifta mi signalgul. Synes det ble fint jeg. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: PV544

Post by Reodor57 »

Tror ikke det er fargekode på vifta hehe. Men om ting er litt feil farge hva spiller det for rolle?
Skal en være pirkete så er det andre ting som er mer feil her. Clutch huset f.eks. Det er ikke lakkert fra fabrikken, så det har en naturlig sandblåst aluminiumsfarge. Dette i likhet med toppen på girkassa. Boltene som fester girkassa til clutchhuset er sorte men ikke lakkert. Det er viktig at starteren har god mekanisk kontakt med jordingskabel og godset rundt for å få en god jording på motoren, Maling er da ofte en god isolator.
Men, som jeg sier, betyr maling og lakk egentlig så mye, så lenge det ser greit ut og fungerer? Ting må jo ikke bli så bra at en ikke tør ta bilen ut av garasjen fordi den kan bli møkkete eller våt heller. Biler er ment for å brukes, og ikke stå på museum er nå min mening, og da er småfeil som antatt feil nyanse av gult på kjølevifta bagateller som ikke betyr noe som helst.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Frydenbø
Posts: 62
Joined: Mon 22 Jul 2013 17:40
Location: Hordaland, Bergen. Hylkje og Alversund.

Re: PV544

Post by Frydenbø »

Motor har returnert til sin faste plass igjen.
Image
PV-544
1960
B16
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: PV544

Post by 445 »

Et smykke!

Når regner du med å være på veien igjen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: PV544

Post by Torbo2 »

Bra jobba! Litt ekstra det å sandblåse blokka, men da blir det jo som nytt.
Post Reply