445 1957 "Skrotbilen"

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Post Reply
User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 » Thu 09 May 2013 19:50

Ser veldig bra ut. Håper vi kan ha et 445-møte i løpet av sommeren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Thu 09 May 2013 21:26

445 wrote:Ser veldig bra ut. Håper vi kan ha et 445-møte i løpet av sommeren.
Det må vi få til! Så for meg en overlevering av motorstativet ditt i Stokke, på tide å få bilen min over Kanalbrua i Tønsberg igjen.. 2 år siden sist... :D
Volvo 445 Skåpvagn 1957

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Mon 13 May 2013 09:27

Det har alltid vært plundrete å få start på bilen og etter en kikk på det svenske forumet, var det en som fikk bøtet på dette problemet ved å bytte ut starteren. En teori var at overledning i starteren førte til at for mye av strømmen gikk dit og ikke til coilen. I tillegg blir starteren "slapp". Jeg har 6V starter og disse er ikke til å få tak i nye. Hva kan gjøres med den jeg har? Ser at VP Autoparts har Kolsats startmotor B16/B18 og Borstfjäder startmotor B16/B18.
6v starter red.jpg
6v starter red.jpg (37.69 KiB) Viewed 10062 times
Volvo 445 Skåpvagn 1957

User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 » Mon 13 May 2013 10:47

Et treff i Stokke hadde vært fint!

Kan du beskrive hva som gjør start plundrete?

Jeg mistenker irring i kontakter.
Hvis du ikke allerede har gjort det, så ta hver kontakt fra batteri til starter og demonter, rens og monter. Ikke glem minussiden.
Jeg har byttet ut jordings-"lissen" som går mellom karrosseri og motor med Biltemas tykkeste kabel.
Det går MYE strøm i et 6V anlegg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Mon 13 May 2013 13:37

Virker som om starteren går sakte rundt. Jeg har ingen point-of-reference, men det virker tregt. Resultatet er at jeg må kinne endel før jeg får start. Skal prøve å få filmet et startforsøk :D Jeg har da på forhånd pumpet frem bensin til ekstrafilteret før forgasseren. Ellers har jeg byttet stifter, plugger, pluggledninger, coil, renset forgasser og overhalt bensinpumpa. Jeg har renset ledningsfestene tidligere, men det skader ikke å prøve igjen.
Volvo 445 Skåpvagn 1957

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 » Mon 13 May 2013 14:42

Nye foringer og børster er ikke av veien, men rådene over er jo viktigst først og fremst. Oljefiltret må ut for å få ut starteren om du ikke vil slite deg i hel.
Foringene bør ligge et døgn o olje eller kokes forsiktig i olje, eller sette den på pekefingeren, fylle i olje og klemme til med tommelen, så vil du se at olja tyter ut av porene i foringene.
Bare nevner det, om du ikke har vært borti det før?
Fett på Bendixen er også greit. Litt på tennene også om du tør.....
Men dette er jo startere som krever mye strøm, og batteriet bør være mer enn bra.

Vær også klar over at strømmen går feil vei, utlader når motoren ikke har turtall over 1200 - 1500 o/min.
Med lys må turtallet opp i nærmere 1500 o/min for at batteriet skal få litt overskudd.
Ladenspenningen med litt turtall, og med litt varmkjørt motor skal ligge på minst 7,2 volt. Helst 7,5 volt.

User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 » Tue 14 May 2013 07:28

Ansgar445 wrote:Jeg har da på forhånd pumpet frem bensin til ekstrafilteret før forgasseren.
Kanskje du skal pumpe litt til? Jeg pumper til det surkler godt i flottørkammeret i forgasseren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 » Tue 14 May 2013 07:34

Ansgar445 wrote:Jeg har renset ledningsfestene tidligere, men det skader ikke å prøve igjen.
Har du jordingsflette eller jordingskabel? Jeg byttet til en grov kabel fra batteri til torpedoveggen. Det samme gjorde jeg med den jordingsfletta som er dypt nede i motorrommet på høyre side. I tillegg ble anleggsflatene pusset og satt inn med vaselinolje.

Starteren er ikke super-rask, men den drar greit rundt.

Da jeg kjøpte nytt batteri sist, så valgte jeg en med høy CCA. Tror det var 600A.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Tue 14 May 2013 11:21

Jeg har jordingsflette. Den ser jo OK ut, men jeg er villig til å prøve en tykkere kabel for å se om det hjelper. Merket du noen forskjell da du fikk byttet ut flettene?
Volvo 445 Skåpvagn 1957

User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 » Tue 14 May 2013 11:31

Jeg gjorde mange ting på en gang, og totalt ble resultatet bra.
Du kan jo teste med en startkabel fra batteriets minuspol til der "fletta" ender.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Wed 15 May 2013 11:20

Noen her som har hatt problemer med å få løsnet dreneringspluggen til kjølevæske på motorblokka ? Jeg prøvde å løsne den med moderat kraft, men den rikket seg ikke. Jeg er redd den ryker dersom jeg tar i... Litt vanskelig å se på bildet på nettsiden til CVI om dreneringspluggen er av massiv messing eller kun et rør. Kunne tenkt meg å få drenert bort all gammel kjølevæske før jeg fyller på ny.
Volvo 445 Skåpvagn 1957

User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 » Wed 15 May 2013 11:49

Ansgar445 wrote:Noen her som har hatt problemer med å få løsnet dreneringspluggen til kjølevæske på motorblokka ?
Er det noen som IKKE har hatt problemer med dette? :wink:
Jeg bruker ikke vingemutteren, men setter en fastnøkkel på selve dreneringspluggen.
Selv om jeg skrur løs hele pluggen hender det at det ikke kommer ut en dråpe. Staker da med en strips.

Skal gjøre samme jobb selv etter helgen. Må kjøre gjennom kjølesystemrens, troligvis i flere omganger.

Du har en avtapping nederst på radiatoren også. Mye grums som kommer ut der.
Du har ytterligere en avtapping på varmeapparatregisteret. Denne bør behandles ekstra varsomt!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by guntor » Wed 15 May 2013 12:22

Jeg byttet kjølevæske på min her om dagen og trodde at den tappepluggen sitter sikkert godt, men den løsnet
veldig enkelt med håndkraft og glad var jeg.
Den er hul nesten helt inn hvor det er drenshull i siden på pluggen !
-60 544A Special 2

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Wed 15 May 2013 14:34

guntor wrote:Den er hul nesten helt inn hvor det er drenshull i siden på pluggen !
Takk for info! Da får jeg ta det litt easy når jeg gir meg ikast med denne pluggen på ny :)
Volvo 445 Skåpvagn 1957

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Thu 16 May 2013 15:43

Pluggen løsna til slutt og jeg fikk tappet ut endel med kjølevæske. Fant ut at jeg fikk ut ca 6 liter. Da gjenstår det vel 2,5 liter som jeg ikke får ut... Tenkte å fylle på med vann og kjøre litt og gjenta noen ganger til det er rent vann i systemet og så fylle opp med kjølevæske + vann. Jeg har kjøpt inn den billigste kjølevæska fra Biltema og på den står det at den ikke kan blandes med propylenglykol. Nå vet ikke jeg hva den gamle kjølevæska inneholder men den er grønn. Dersom jeg kjører noen runder med vann igjennom systemet (med varmeapparat på), er vel sjansen for komplikasjoner minimal?
Volvo 445 Skåpvagn 1957

Post Reply