Page 4 of 15

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Sun 07 Apr 2013 08:20
by Ansgar445
Jeg brukte Biltemas utbedringslakk til 60.- Den dekket ganske dårlig så det ble utrolig mange strøk. Dessuten ble lakken litt ru. Nå skal det sies at jeg lakket ute i solskinn (sto på boksen at jeg ikke var lurt), men usikker på om dette påvirket resultatet.

Alle deler er nå av bærebrua, vasket og lakket. Ikveld skal jeg bryne meg på kingboltene. Jeg blir nødt til å ta ut bærebrua for å få gjenget opp gjengene til øvre bærearm på venstre side. Jeg prøvde å henge motoren opp i stativet jeg har lånt av 445, men det gikk ikke helt etter planen. Jeg prøver meg heller på en kombinasjon av trebjelke under vannpumpa og talje i taket tror jeg.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Sun 07 Apr 2013 08:56
by 445
445 wrote:Jeg har forøvrig bare 2-bladet vifte i min bil.
Trodde 4-bladet kom med B18, men den kjøler jo bedre.
Fikk en hyggelig epost i går fra et medlem som leser, men foreløpig ikke skriver, på forumet.
Han påpekte at 4-bladet vifte fantes som tilbehør i Volvos delekatalog til B16.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Sun 07 Apr 2013 08:58
by 445
Ansgar445 wrote:Jeg brukte Biltemas utbedringslakk til 60.- Den dekket ganske dårlig så det ble utrolig mange strøk. Dessuten ble lakken litt ru. Nå skal det sies at jeg lakket ute i solskinn (sto på boksen at jeg ikke var lurt), men usikker på om dette påvirket resultatet.
Jeg brukte også Biltemalakken på min vifte. Tror jeg brukte den som heter hobbylakk. Opplevde den som tykkere. Kan sjekke artikkelnummeret når jeg kommer hjem.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Sun 07 Apr 2013 09:02
by 445
Ansgar445 wrote:Jeg prøvde å henge motoren opp i stativet jeg har lånt av 445, men det gikk ikke helt etter planen.
Så dumt! Det fungerte bra for meg. Hadde den ene enden av jekkestroppen festet bak "bukken" (i manifolden) og den andre enden foran "bukken" (rundt vannpumpa). På den måten ble ikke "bukken" dratt fremover, men sto stabilt.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Thu 18 Apr 2013 20:30
by Ansgar445
Fikk hjelp av kompis med å bytte kingbolter. Uten hans hydrauliske presse, hadde jobben vært umulig.. Utfordringen lå altså i å få ut gammel kingbolt og foringer. Bærebrua kom av til slutt og har vært i syrevasken i flere omganger. Bærearmer, demper, spindel etc er montert sammen og er klare for montering på bærebru. Fikk heldigvis sett på et bilde i prosjekttråden til 445 der han viste hvordan alt ble montert på benken før det ble hektet på bærebrua. Jeg hadde planer om å ta all montering av foringer osv med bærebru på bilen... Det hadde ikke gått så greit. Sleit no inni granskauen med å få montert polyforingene på demperene.. Et par av M10 boltene som holder bærebrua knakk under demontering. Det er kveldens utfordring!

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Fri 19 Apr 2013 06:22
by Ansgar445
Ansgar445 wrote: Et par av M10 boltene som holder bærebrua knakk under demontering. Det er kveldens utfordring!
Jeg fikk løsnet den ene av boltene men det gjenstår en. Jeg prøvde å borre i bolten, men den var veldig hard. Da jeg skal bytte bolter, må disse være like harde? Hva gjør dem harde, er de rustfri? Uansett må jeg ha vekk den gamle bolten og da tenkte jeg å skjære vekk festet for mutteren som ligger på ramma og rett og slett erstatte dette med en passende mutter (som jeg kan sveise fast om det gjør det bedre). Hva hadde dere gjort?

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Fri 19 Apr 2013 08:50
by 445
Jeg vred også av et par bolter. Fikk dem ut med sveis og tålmodighet. Alternativet er nok som du sier å ta bort den fastsveisede mutteren på ramma.
Jeg kjøpte nye skruer på Biltema.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Fri 19 Apr 2013 08:53
by 445
Ansgar445 wrote:Fikk hjelp av kompis med å bytte kingbolter. Uten hans hydrauliske presse, hadde jobben vært umulig..
Hvordan gikk det med brotsjingen? For meg var det denne som tok mest tid. En tålmodighetsprøve å ta et par 100-deler ad gangen...
Ville jo ikke ta for mye heller.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Fri 19 Apr 2013 08:55
by 445
Ansgar445 wrote:Fikk heldigvis sett på et bilde i prosjekttråden til 445 der han viste hvordan alt ble montert på benken før det ble hektet på bærebrua. Jeg hadde planer om å ta all montering av foringer osv med bærebru på bilen... Det hadde ikke gått så greit.


Hyggelig at tråden kunne være til nytte.
Jeg var veldig glad for alt som kunne gjøres på benken. Tungvint å jobbe på gulvet.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Fri 19 Apr 2013 12:17
by Ansgar445
445 wrote:Hvordan gikk det med brotsjingen?
Det gikk greit, vi tok litt av gangen helt til kingbolten kunne dyttes inn. Vi hadde også i bakhodet bildene fra verkstedhåndboken, der en ser en svenske med fast brotsj i skrustikka og spesifikasjonen "løpende pasning" e.l. Vi ble ihverfall enige om at det nå er mer nøyaktig tilpasset en da det var nytt. Jeg skal ihverfall følge opp med hyppig smøring :D

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Fri 19 Apr 2013 20:09
by Torbo2
Dette er trolig bilens viktigste smørepunkt(er). Jeg smører før hver langtur. Sikkert mer enn fem ganger i året?
Det er så mye jobb å skifte at jeg smører heller mer enn anbefalt for å øke holdbarheten. Men her må man som nevnt bruke litt tid og la hjulene henge. Stress kan medføre at tettelokkene i hver ende av kinboltene kan sprette ut....!
Veldig greit å ha nye bolter og foringer både på Duetten, PV-er og Dauphinen.
Camperen fikk akkurat to nye kuler på venstre side, selv om de var innenfor mål, og ble godkjent på EU-kontroll. Det fikk til og med ekstra MOS2-fett i de små mansjettene.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Wed 08 May 2013 06:59
by Ansgar445
Monterte krengningsstaget igår. I forbindelse med det lurer jeg på hvor mye en skal stramme bolten (med foringer osv) som går ned mot nedre bærearm... Mener å huske det var litt slakk i de gamle, men er ikke sikker på om det skal være sånn? De nye har foringer i polyuretan.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Wed 08 May 2013 08:42
by Torbo2
Om du har uoriginale foringen kan du dra til foringene buler litt ut, ikke for hardt. Med de originale synes jeg å huske at mutteren stopper av seg selv, da det ikke er gjenger hele veien. Det skal ikke være slakk, men når foringen buler litt så står det jo i spenn, uten slakk.
Styrekulene skal dras til med ca 2,5 kgm (25 Nm) og spindelmutteren med o kgm/Nm, altså fingerkraft eller la tyngden en 10 tommers skiftesnøkkel utgjøre momentet på mutteren. Så er det å finne nærmeste hull for splinten, ved å skru litt utover. Stemmer det ikke, kan du bruke et tynt shim bak mutteren. men det litt pirk.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Thu 09 May 2013 18:35
by 445
Har du mye igjen før bilen er kjørbar for sesongen?

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Thu 09 May 2013 18:54
by Ansgar445
445 wrote:Har du mye igjen før bilen er kjørbar for sesongen?
Jeg har ikke mye igjen nå.. Lufte bremser, justere ventiler, fylle kjølevæske/vann. Har hatt noen harde økter i garasjen med montering av forstilling de siste dagene :D
Legger ved et stemingsbilde fra i ettermiddag.. Propellen er på plass og nye radiatorslanger :)
motor oversikt red 2.jpg
motor oversikt red 2.jpg (43.02 KiB) Viewed 14766 times