445 1957 "Skrotbilen"

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Wed 13 Feb 2013 23:06

445 wrote:Jeg har akkurat gjort denne jobben på min bil. Kjøpte to nye skåler og sveiset fast på den ene siden. Mine skåler hadde sprekk og var tynne i godset.
OK, så det gikk greit å få skjært det fra hverandre og montert det uten at det vred seg etc? Høres ut som om det er veien å gå. Må bare finne noen som kan sveise for meg.. :D
Volvo 445 Skåpvagn 1957

User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 » Mon 18 Mar 2013 09:33

Hvordan går det med forstillingen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Mon 18 Mar 2013 10:20

Nedre bærearmer med nye skåler (sveiset på plass av 445 :), takk for hjelpen! :) ) er malt og klare for montering. Fikk en liten setback i går kveld da jeg skulle ta ut øvre bærearm på venstre side. De fine gjengene i traversen som bærearmen er festet i, er ikke helt hva de var... Jeg må derfor få tak i halvtom UNF 20 snitt og tapp... Ser at de inngår i settet til Biltema. Så da gjenstår gjenging + syrebad og maling av gjenstående deler. Siden 1 mai er rett rundt hjørnet, utsetter jeg kingboltbytte og behandling av travers til høsten. Må få tid til rens av radiator, nye slanger, nye pakninger i forgasser etc før sesongen starter også.
Volvo 445 Skåpvagn 1957

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 » Mon 18 Mar 2013 11:20

Var det ikke 11 mm gjenger der tro? Mulig at det er praktiskt talt likt?
445 har gjort dette nylig så han kan vel si mer om det?
Ellers er det viktig at dette blir riktig, da avstanden mellom boltene er liten og at det derfor kan bli stort moment ved f.eks. en kraftig oppbremsing.
Mellom den store festebolten på langs og brua må det være rent uten maling/lakk slik at den ikke løsner ettter en del kjøring.

User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 » Mon 18 Mar 2013 12:47

Jeg hadde M11-gjenger, sjekk om du også har det. Jeg kjøpte en gjengetapp til formålet. Den var vanskelig å få tak i.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Mon 18 Mar 2013 13:21

Jeg målte bolten til 12,6mm og gjengesøkeren for tommegjenger passet på 20/tomme. Det er vel ikke blandet tommer og mm? 1/2 tom bolt med metriske gjenger?
Takk for tips ang. maling, jeg får slipe vekk malingen i kontaktflaten før montering.
Jeg så forresten på boltene på høyre side, og de var i en helt annen dimensjon....
Volvo 445 Skåpvagn 1957

User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 » Mon 18 Mar 2013 15:27

Ansgar445 wrote:Må få tid til rens av radiator...
Til radiatorrens hadde jeg god nytte av en våtstøvsuger.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 » Mon 18 Mar 2013 18:57

Bare du er nøye nok, så finner du rikitge gjenger. Så langt jeg har registrert er det to størrelse på bolthullene på de øvre bruene.
Da har du trolog større bolter og en nyere utgave?
Som du er inne på er det nok ikke blandet tommer og mm på samme bolt, men noen ganger er det svært nært...

User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 » Tue 19 Mar 2013 12:22

Her er svaret fra Jørgenrud da jeg spurte om skruer til øvre bærearm:
Når det gjelder de skruene så finnes det 2 forskjellige typer gjenger på disse: Enten ½” – 20 UNC eller M11 x 1,5 x 53

Jeg hadde M11, du har tydeligvis 1/2''.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 » Tue 19 Mar 2013 15:31

1/2 - 20. Tallet 20 står for antall gjenger per tomme, om noen skulle lure på det?

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Wed 20 Mar 2013 07:29

Mystisk.. Det viser seg at i mitt tilfelle er M11 på høyre side og 1/2" på venstre.... :D
Volvo 445 Skåpvagn 1957

Torbo2
Posts: 4631
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 » Wed 20 Mar 2013 10:41

Det kan jo hende at gjengene har røket på et tidspunkt og så er det blitt gjenget opp på ny på den ene siden. Tror neppe fabrikken har "blandet kortene". Men det er mye som kan skje på 50 år, så man gjør stadig oppdagelser på våre biler...

User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 » Wed 20 Mar 2013 12:55

Ansgar445 wrote:Mystisk.. Det viser seg at i mitt tilfelle er M11 på høyre side og 1/2" på venstre.... :D
Sjekk også diameteren på hullene i de øvre bære-"bruene". Hos meg var det små hull på den ene siden av bilen og store på den andre.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Sat 06 Apr 2013 18:00

Vifta gikk i syrevaskeren. Jeg fikk nesten lyst til henge den på veggen istedenfor å montere den... :D
Image
Volvo 445 Skåpvagn 1957

User avatar
445
Posts: 5911
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 » Sat 06 Apr 2013 21:08

Den ble jo riktig fin!
Jeg har forøvrig bare 2-bladet vifte i min bil.
Trodde 4-bladet kom med B18, men den kjøler jo bedre.
Hvordan går det med forstillingen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Post Reply