Page 13 of 15

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Tue 22 Apr 2014 15:12
by Reodor57
Så bra :-). Nå er jo tiden for å kjøre også :-).

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Wed 23 Apr 2014 08:21
by Ansgar445
Håper å se deg på veien i sommer. Kanskje du kommer på lørdagens smøretreff i O&A?
Ja, ser frem til mye rulling i sommer! Dessverre kan jeg ikke komme på lørdag, men håper på å få med meg et treff eller to i løpet av sesongen.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Mon 20 Oct 2014 08:27
by Ansgar445
Jeg har hengende dørhåndtak og tenkte jeg skulle fikse på det. Jeg kom ikke lenger enn at det stoppet da jeg skulle slå ut splinten i vindussveiva. Er splinten kon eller kan den slåes gjennom begge veier?

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Mon 20 Oct 2014 09:03
by 445
Min splint er en gammel spiker, altså ikke kon.
Tror du kan gå ut fra at den kan presses begge veier.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Mon 20 Oct 2014 09:51
by 445
Her er noe mer forklaring:
Vindussveiv.JPG
Dørlås 1.JPG
Dørlås 2.JPG
Dørlås 3.JPG

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Mon 20 Oct 2014 12:00
by pv-mannen
Den orig. splinten er kon

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Mon 20 Oct 2014 13:00
by Ansgar445
pv-mannen wrote:Den orig. splinten er kon
OK, mest sannsynlig at jeg skal banke den oppover da for å løsne antar jeg. ?

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Tue 21 Oct 2014 09:35
by pv-mannen
Jeg tror det, men har ikke gjort det de siste 2 arene. Men det ser du direkte, kan ogsa sjekke i verkstedet idag. Detsamme er det med de fremre ventilasjonsviduene, splinten til handtaket er kon, om jeg ikke husker feil, bankes den "tilbaks"

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Tue 21 Oct 2014 10:39
by Reodor57
Mine er sylindriske og dyttes lett ut begge veier når det ikke er press på håndtaket. Det er brikka mellom håndtaket og trekket som holder splinten på plass.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Tue 21 Oct 2014 11:11
by Torbo2
Mine er også sylindriske. Men jeg skal se litt på en annen bil i kveld, og der var splintene vonde å få ut. Kanskje de er koniske på den? Det skulle jo ikke være nødvendig, da de ikke kan komme ut etter montering.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Tue 28 Oct 2014 13:27
by Ansgar445
Har fått ut splintene nå. Det var ikke noe problem da jeg fant ut hvor jeg skulle banke... Splintene var forøvrig sylindriske.
Nå gjenstår å få løs låskassa for videre bearbeiding.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Tue 28 Oct 2014 22:56
by Torbo2
Gjorde det samme nylig, og så ikke splinten, så jeg lurte litt. Men så prøvde jeg å slå i 90 grader. Det var det splinten var, selv om det kunne se ut som den stod der hvor jeg prøvd først.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Tue 17 Feb 2015 10:04
by Ansgar445
Er i gang med vårens prosjekt.. Har skaffet til veie en amazon-aksel med utveksling 4.1 som skal byttes ut med dagens 5.13. Håper 20% reduksjon vil gi en mer komfortabel kjøreopplevelse.
Planen er å fabrikere nye fjærfester. Det jeg lurer på er pinjongvinkel.. Ville dere kopiert vinkel fra original aksel eller satt vinkel ut i fra dagens situasjon med slitte bladfjærer etc.?

Image

Image

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Tue 17 Feb 2015 12:06
by Reodor57
Behold dagens vinkel. Den blir uansett mest riktig.
Lykke til med prosjektet :-).

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Tue 17 Feb 2015 22:28
by Torbo2
Amazonakslingen er helt annerledes i festene, og alt må kuttes vekk. Men du må måle på den du har.
Vinkellinjal har de på Biltema. Resten er opp til din oppfinnsomhet.
Forslag:
Legge den gamle på noen Europaller med de originale festene mot pallene med dode klosser imellom.
På pinnjongflensen mot mellomaklsingen kan du lage et vinkelfeste som skrus lett til mens den vender framover.
Ved å sikte fra klosser som ligger vnnrett mot pallene og måle ut vinkelen mot vinkelfestet på pinjongflensen.

Jeg husler ikke vinkelen på min, men tror det ble mllom 5 og 8 grader?
- jeg var mest opptatt av å få det likt med originalen.

Her er mer:
viewtopic.php?f=28&t=1062&start=840