445 1957 "Skrotbilen"

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 » Tue 22 Apr 2014 15:12

Så bra :-). Nå er jo tiden for å kjøre også :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Wed 23 Apr 2014 08:21

Håper å se deg på veien i sommer. Kanskje du kommer på lørdagens smøretreff i O&A?
Ja, ser frem til mye rulling i sommer! Dessverre kan jeg ikke komme på lørdag, men håper på å få med meg et treff eller to i løpet av sesongen.
Volvo 445 Skåpvagn 1957

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Mon 20 Oct 2014 08:27

Jeg har hengende dørhåndtak og tenkte jeg skulle fikse på det. Jeg kom ikke lenger enn at det stoppet da jeg skulle slå ut splinten i vindussveiva. Er splinten kon eller kan den slåes gjennom begge veier?
Volvo 445 Skåpvagn 1957

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 » Mon 20 Oct 2014 09:03

Min splint er en gammel spiker, altså ikke kon.
Tror du kan gå ut fra at den kan presses begge veier.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 » Mon 20 Oct 2014 09:51

Her er noe mer forklaring:
Vindussveiv.JPG
Dørlås 1.JPG
Dørlås 2.JPG
Dørlås 3.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

pv-mannen
Posts: 63
Joined: Fri 22 Jul 2011 19:27

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by pv-mannen » Mon 20 Oct 2014 12:00

Den orig. splinten er kon

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Mon 20 Oct 2014 13:00

pv-mannen wrote:Den orig. splinten er kon
OK, mest sannsynlig at jeg skal banke den oppover da for å løsne antar jeg. ?
Volvo 445 Skåpvagn 1957

pv-mannen
Posts: 63
Joined: Fri 22 Jul 2011 19:27

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by pv-mannen » Tue 21 Oct 2014 09:35

Jeg tror det, men har ikke gjort det de siste 2 arene. Men det ser du direkte, kan ogsa sjekke i verkstedet idag. Detsamme er det med de fremre ventilasjonsviduene, splinten til handtaket er kon, om jeg ikke husker feil, bankes den "tilbaks"

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 » Tue 21 Oct 2014 10:39

Mine er sylindriske og dyttes lett ut begge veier når det ikke er press på håndtaket. Det er brikka mellom håndtaket og trekket som holder splinten på plass.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 » Tue 21 Oct 2014 11:11

Mine er også sylindriske. Men jeg skal se litt på en annen bil i kveld, og der var splintene vonde å få ut. Kanskje de er koniske på den? Det skulle jo ikke være nødvendig, da de ikke kan komme ut etter montering.

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Tue 28 Oct 2014 13:27

Har fått ut splintene nå. Det var ikke noe problem da jeg fant ut hvor jeg skulle banke... Splintene var forøvrig sylindriske.
Nå gjenstår å få løs låskassa for videre bearbeiding.
Volvo 445 Skåpvagn 1957

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 » Tue 28 Oct 2014 22:56

Gjorde det samme nylig, og så ikke splinten, så jeg lurte litt. Men så prøvde jeg å slå i 90 grader. Det var det splinten var, selv om det kunne se ut som den stod der hvor jeg prøvd først.

User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 » Tue 17 Feb 2015 10:04

Er i gang med vårens prosjekt.. Har skaffet til veie en amazon-aksel med utveksling 4.1 som skal byttes ut med dagens 5.13. Håper 20% reduksjon vil gi en mer komfortabel kjøreopplevelse.
Planen er å fabrikere nye fjærfester. Det jeg lurer på er pinjongvinkel.. Ville dere kopiert vinkel fra original aksel eller satt vinkel ut i fra dagens situasjon med slitte bladfjærer etc.?

Image

Image
Volvo 445 Skåpvagn 1957

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 » Tue 17 Feb 2015 12:06

Behold dagens vinkel. Den blir uansett mest riktig.
Lykke til med prosjektet :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 » Tue 17 Feb 2015 22:28

Amazonakslingen er helt annerledes i festene, og alt må kuttes vekk. Men du må måle på den du har.
Vinkellinjal har de på Biltema. Resten er opp til din oppfinnsomhet.
Forslag:
Legge den gamle på noen Europaller med de originale festene mot pallene med dode klosser imellom.
På pinnjongflensen mot mellomaklsingen kan du lage et vinkelfeste som skrus lett til mens den vender framover.
Ved å sikte fra klosser som ligger vnnrett mot pallene og måle ut vinkelen mot vinkelfestet på pinjongflensen.

Jeg husler ikke vinkelen på min, men tror det ble mllom 5 og 8 grader?
- jeg var mest opptatt av å få det likt med originalen.

Her er mer:
viewtopic.php?f=28&t=1062&start=840

Post Reply