Page 11 of 15

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Mon 07 Oct 2013 10:10
by Ansgar445
Torbo2 wrote:Med girkasse også. 4-trinns?
Jepp, 4-trinns.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Mon 07 Oct 2013 10:27
by 445
Gratulerer!

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Mon 07 Oct 2013 12:26
by Ansgar445
Jeg ble fortalt av han jeg kjøpte av at jeg måtte bytte trøsterlageret, da det han hadde montert var for kort. Han mente jeg kunne bytte dette ved å skru av et deksel under clutchen. Stemmer dette, eller må jeg ha av girkassa for å komme til?

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Mon 07 Oct 2013 13:11
by Torbo2
Girkassa må nok ut eller trekkes ut for å skifte.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Mon 07 Oct 2013 15:48
by Reodor57
Girkassa må av, men det er jo grei skuring når motoren ikke sitter i bilen. Bare å løsne de fire umbrakoboltene som sitter inn mot clutch huset. Bytte lageret og sette kassa tilbake på plass. Piece of cake :-). Vedr utbytting av motoren, så går det med girkassa på plass, men den må heves tilnærmet vertikalt. Bør da ha en motortilter/justerbart løfteåk festet i kroken. Har brukt elefantkran de siste gangene og det fungerer greit det også.
Lykke til med jobben! (Må vel endre navnet på den også nå vel.. "Skrotbilen" blir liksom feil når motoren er et smykke)

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Mon 07 Oct 2013 16:19
by Torbo2
Siden girkassa må av når alt er ute, er det jo reit å sette den inn etterpå. Så sparer du plunder...

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Tue 08 Oct 2013 07:34
by 445
Som beskrevet tidligere på forumet har jeg også satt inn 4-trinns kasse. Jeg er kjempefornøyd.
Vær obs på at mellomakslingen må være kortere med 4-trinns enn med 3-trinns kasse.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Tue 08 Oct 2013 09:25
by Ansgar445
445 wrote:Som beskrevet tidligere på forumet har jeg også satt inn 4-trinns kasse. Jeg er kjempefornøyd.
Vær obs på at mellomakslingen må være kortere med 4-trinns enn med 3-trinns kasse.
Jeg har 4-trinn fra før så jeg håper det skal gå greit. Nå vet ikke jeg om jeg har M4 eller M40, jeg vet ikke om det betyr noe?
Det blir sikkert uansett, som alltid, noen overraskelser :D

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Tue 08 Oct 2013 14:09
by Torbo2
Her er en grei tråd:
http://www.sure-vent.com/M40Trans.htm

Det ser ut til at det er jevnere sprang mellom girene i en M40-kasse. Kortere giring mellom 2 og tredje
Det betyr vel ikke så mye i praksis...?

Skjemaet viser også at det er høyere utveksling i en M41D kontra -J, om det skulle være aktuelt?
Det kan se ut som spranget fra 4. til 5. -gir er noe høyt her, men regner med at han som har satt opp dette har gjort en grundig jobb....

Det må også nevnes at klutsjakslingen må kortes litt for å passe i en B16-motor. Eller borre dypere hull inn i veiva.
men på denne kombinasjonen du har kjøpt, er vel alt ok?

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Tue 08 Oct 2013 14:34
by Ansgar445
Torbo2 wrote:Men på denne kombinasjonen du har kjøpt, er vel alt ok?
Jeg håper det, men det er kanskje en grunn til at det trøsterlageret var for kort? Kan det tyde på at noe ikke stemmer? Time will show da jeg får det ut og fram...

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Tue 08 Oct 2013 15:59
by Torbo2
Du kan måle om det er forskjell på kløtsarmens stilling på bilen, kontra kløtsjarmen som skal inn når begge begynner å ta..

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Wed 09 Oct 2013 12:06
by Ansgar445
Jeg har laget meg en kjetting med "ører" for å løfte ut motoren. Hva fester dere kjettingen i da dere skal løfte ut en B16?

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Wed 09 Oct 2013 14:04
by 445
Du ser noen eksempler litt ned i denne tråden.
Manifold, topplokksbolter, vannpumpe. Mange muligheter.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Thu 10 Oct 2013 17:02
by Reodor57
Fremre og bakre topplokksbolt diagonalt er det som er best. Disse boltene er ment for utløfting av motoren noe de andre småboltene ikke er. (Vannpumpe og manifold) småboltene blir lett skjeve, og skjevbelastninger blir det tro du meg. Topplokksbolten tåler at motoren i prinsippet løftes etter en bolt når det står på som vørst.

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Posted: Fri 11 Oct 2013 07:25
by 445
445 wrote:Hvis du kommer på Oslo & Akershus sitt smøretreff så skal jeg ta med to topplokk dit.
Da kan du jo se om et av dem kan være et greit utgangspunkt.
Antar at med ny motor bortfaller ønsket om at jeg skal ta med topplokk?
Hvis du likevel vil at jeg skal ta dem med, så gi meg beskjed. Håper vi sees på smøretreffet likevel.