445 1957 "Skrotbilen"
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Hei. sikkert like godt ryggelys som på nyere biler.
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Kanskje en til på andre siden hadde gjort seg?
Og som Håvard er inne på, ryggelis på mange nye biler er ikek rare greier, og ofte bare et puslete lys på den ene siden.
Og som Håvard er inne på, ryggelis på mange nye biler er ikek rare greier, og ofte bare et puslete lys på den ene siden.
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Kan du beskrive litt mer hvordan denne Marshal-timeren fungerer?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Kan du eventuelt sette inn en sterkere lyspære enn 15w?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Ved å vri på bryteren til timeren, lukkes sløyfen og det blir liv i ryggelyset, samtidig trekkes opp et "tellerverk" (veldig likt et gammeldags eggeur). Etter ca 30 sekunder og tellerverket er ferdig, brytes strømmen til ryggelyset. På bildet av timeren ser du 1 inngang og to utganger. Opprinnelig kunne man velge å vri bryteren til venstre eller til høyre, og da rute strømmen i ønsket retning. Slik timeren var koblet hos meg, var utgangene lasket slik at retningen man vred ikke hadde betydning.445 wrote:Kan du beskrive litt mer hvordan denne Marshal-timeren fungerer?
Fordelen med timer er at man unngår å kjøre rundt med ryggelyset på til enhver tid (dersom man er av den glemske typen, som meg)
Angående effektvalget på 15W, var dette det største jeg fant i nettbutikken jeg handlet i, det var også det som satt i ryggelyset fra før. Pæren er av sofitten-typen.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Da lærte jeg noe nytt i dag også!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Har i det siste jobbet med å få plassert min nye coil i hullet etter den gamle originale. Fikk maskinert ut et nytt feste til den nye uoriginale coilen og har lakkert etter beste evne slik at det skal se OK ut. Her er et par bilder fra prosessen
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Fantastisk! Profft det her!
Tar du bestilling på flere?
Nå blir det lettere å holde kontroll med plusskretsen også. Jeg har det samme på mine biler, med åpne tilkoblinger. Men ikke så profft feste på Duetten foreløpig. Men jeg tror jeg skal fikse det ved å flytte over festet fra den gamle colien. Det var sikkert det jeg skulle gjort idag. Men, men, greit med en påminnelse.
Den fine fresen du har, kan den ta topplokk, forresten?
Tar du bestilling på flere?
Nå blir det lettere å holde kontroll med plusskretsen også. Jeg har det samme på mine biler, med åpne tilkoblinger. Men ikke så profft feste på Duetten foreløpig. Men jeg tror jeg skal fikse det ved å flytte over festet fra den gamle colien. Det var sikkert det jeg skulle gjort idag. Men, men, greit med en påminnelse.
Den fine fresen du har, kan den ta topplokk, forresten?
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Dette så veldig proft og spennende ut.Ansgar445 wrote:Fikk maskinert ut et nytt feste til den nye uoriginale coilen og har lakkert etter beste evne slik at det skal se OK ut. Her er et par bilder fra prosessen
Kan du si litt mer om prosessen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Det er en kompis av meg, som har datastyrt fres og dreiebenk på jobben, som har hjulpet meg her. Prosessen var da bare å vise han den gamle coilen og så noen timer senere sto jeg der med nytt coilfeste i aluminium. Dette ble sandblåst for å få lakk til å feste seg. Da var det bare å presse inn den nye coilen med noen dråper lim i "kanten". Deretter lakkerte jeg toppen av coilen med rustgrunning (bare fordi den hadde nesten riktig farge) og resten med matt svart.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Slike kompiser burde flere av oss haAnsgar445 wrote:Det er en kompis av meg, som har datastyrt fres og dreiebenk på jobben, som har hjulpet meg her.
Et flott resultat.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Små ting kan gi også store gleder!
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Holder på med litt småoppussing i forstillinga og kom over et problem i fjærskåla på nedre bærearm. Her hadde fjæra klart å gnage seg gjennom på et sted og det hadde blitt til en 2 cm lang sprekk. Det er noen alternativer, kjøpe komplett ny bærearm (1432.- på CVI), sveise inn ny fjærskål (395.-) eller reparere sprekken. Vet ikke hvor lett det er å sveise inn ny fjærskål, det må jo bli rett osv.. Hva hadde dere gjort?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Er den tykk nok i godset, kan den greit sveises. Ellers får man kjøpt fjærskåler ferdig påsveist lenkearm. Så bruker du den ene gamle sammen med den.
Re: 445 1957 "Skrotbilen"
Jeg har akkurat gjort denne jobben på min bil. Kjøpte to nye skåler og sveiset fast på den ene siden. Mine skåler hadde sprekk og var tynne i godset.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen