445 1957 "Skrotbilen"

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 »

Jeg har M40 og 3,73:1 -utvekling bak. Det fungerer bra, men så har jeg B18. Så jenge man kjører uten last og ikke i de verste bakkene går dette helt fint. Vente meg fort til et høyere 1. gir. Og så har jeg god tid, så jeg trenger ikke så få sekunder fra 0 - 100 km/t. 2500 omdreininger i 90 er trivelig for motoren.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 »

M4 passer nok den forholdsvis motorsvake B16A litt bedre. M40 har 3:13 utveksling på første mot 3:45 for M4. B18 har både høyere effekt og høyere dreiemoment. Jeg kjører kombinasjonen B16-M4-4.1:1 utveksling og 175X15 dekk på duetten. Det fungerer tålelig bra, men har ikke forsøkt kombinasjonen med enkel Zenith. har enkel Zenith på PVn med H6 kasse som har samme utveksling på første som M40. Den går bra med 4:56 utveksling og 165X15 dekk. M4 kassa kompenserer noe for 4.1:1 utvekslingen, men ikke alt. Nå er min duett under innkjøring med topp med høyere kompresjon (8,2:1) og doble SU, men er ikke overbevist ennå på at det er riktig kombinasjon selv om den går glatt og pent i 85-90 km/t. Har vel ca 2500 o/min i 80, hvor også maks dreiemoment for B16A motoren ligger. (Har ikke skiftet kamaksel).
Uansett kombinasjoner må en venne seg til hvordan bilen virker på nytt. Det er ikke som å kjøre moderne bil hverken med fart, komfort, lydnivå eller sikkerhet for den sakens skyld. Fint å kunne følge trafikken litt bedre er det utvilsomt.
Tips: Sjakk speedometeret med GPS. Min viste plutselig 10km/t for lite!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Jeg har skaffet til veie en Colortune og gikk ivrig til verks for å få testet denne ut. Hadde håpet at innretningen skulle hjelpe meg med å få bukt med en noe ujevn tomgang. Se skrytevideo fra produsent her: https://www.youtube.com/watch?v=Y9t8XhFlKbk
Uansett hvor mye jeg skrudde på blandingsskruen endret ikke fargen på flammen i sylinderen seg.. Manualen sier da at jeg muligens har en lekk manifold. Er det noen av dere som har erfaring med Colortune?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 »

Jeg har ikke erfaring med Colortune, men noe erfaring med lekkasjer.
En enkel metode er å spraye startgass på strategiske steder der motoren kan suge "falsk" luft.
Du vil da få utslag på turtallet. Enkel og billig feilsøking.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 »

Hei

Det tyder på noe feil ja. Har Colortune selv og det fungerer greit bare om ting er i orden. Hvilken farge får du? Er den gul (Fet blanding) er det nok heller en tett luftdyse i forgasseren. Er den lyseblå er det falsk luft.
I tillegg kan det være noe feil med ventilene, men regner med at du har tatt en kompresjonstest og eliminert det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Hei folkens. Jeg har nylig byttet olje (B16 motor) og under montering merket jeg at gummipakningen la seg på utsiden av "stålkoppen" som holder papirfilteret. Jeg husker ikke om det var sånn forrige gang jeg gjorde dette. Jeg trodde gummipakningen skulle ligge i klem mellom stålkoppen og blokka, slik at den ble mer sammentrykt desto mer jeg strammet skruen på stålkoppen. Nå lekker det olje fra oljefilteret... Ingen deler ser ut til å være skadet. Noen med erfaring rundt dette temaet her?
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 »

Ja, dette har jeg erfaring med - for de fleste feil som er mulig å gjøre er observert i forbindelse med smøretreff og annen mekking.
Pakningen skal inn i sporet i blokka. MEN, det skal bare være 1 pakning der. Rekorden ble satt av en motor jeg fikk på finn, den hadde 3 pakninger utenpå hverandre.
Stikk en syl inn i sporet og kjenn etter om det er en pakning der fra før.
Deretter skal det blanke lokket med spalte og "UP"-merke på plass, og så til slutt filter og kopp.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 »

Her er et bilde av det blanke lokket - som mange mangler:
IMG_6901.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Hmmm, det er mulig du er inne på noe :) Jeg fant nemlig ikke noen pakning da jeg fjernet stålkoppen.... Skal sjekke ved neste anledning! Takk for tips :)
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 »

Ansgar445 wrote:Hmmm, det er mulig du er inne på noe :) Jeg fant nemlig ikke noen pakning da jeg fjernet stålkoppen.... Skal sjekke ved neste anledning! Takk for tips :)
Da er jeg helt sikker på at du nå har to pakninger, for uten pakning ville oljen ha rent ut for lenge siden.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply