445 1957 "Skrotbilen"

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Post Reply
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Var på Mekonomen og kom frem til at denne passet til mitt behov: RedLine MTL 70W80 GL-4 Gear Oil
http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=45&pcid=7

Takk for hint og vink så langt :) Jeg skal ta en gjennomkjøring med motorolje før jeg fyller RedLine på min M40 eller M4.. 4 gir forover har den ihverfall :)
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Jeg har problemer med å få start når motoren er varm. Har googlet litt og funnet ut at det kan være på grunn av varm forgasser/bensinrør. Vet at noen har en bakelittskive mellom forgasser og manifold men jeg finner den ikke hos Jørgenrud. Noen som vet hvor disse skaffes fra? Tenkte også på å pakke inn manifolden med eksosbandasje for å se om det hjelper på.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by 445 »

Har du forsøkt å pumpe fram bensinen manuelt når du skal starte varm motor?
Høres litt rart ut at din forgasser skal bli så varm.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

445 wrote:Har du forsøkt å pumpe fram bensinen manuelt når du skal starte varm motor?
Høres litt rart ut at din forgasser skal bli så varm.
Jeg skal prøve å pumpe neste gang, det hjelper sikkert. "Vapor lock" heter fenomenet på engelsk, og det er nok ikke umulig at det er det som er tilfellet (til en viss grad) her. Løsningen på vapor lock er å isolere bensinrør og forgasser. Jeg skal teste ut litt og se hva som skjer :D
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Torbo2 »

Bakelittskive mellom forgasser og manifold er nok tingen, om du ikke har det?
Ellers kan fenomenet skyldes slitt(e) nåleventiler i forgasser.
Vapour lock er noe annet, og kan gi redusert effekt på varme dager. Og da får motoren for lite bensin.
Det var her NAFs veipatrulje bruket måsadotten for å få motorer til å starte, spes. på fjelloverganger med lavt atmosfæretrykk.
(måsa-mosedotten var kjølte ned bensinpumpa og da gikk bensinen over til fast form (0 vapeur lock) altså.

Her får den nok for mye. Varmen fra eksosmanifolden avgir mye varme til innsugsmanifold og forgasser og så utviderbensinen seg og så renner det over og blandingen blir for feit ved start av varm motor.
På B18 og B20 er dette et vanlig fenomen med original manifold. Grenrør reduserer muligheten.
Du vil også se at motortemperaturen stiger etter stopp av motoren.
På min Amazon satte jeg på en elektrisk vifte som gikk litt etter stopp. Det hjalp litt...
Det som hjalp mest var å kjøre svært rolig rett før stopp slik at var mindre restvarme i manifolden rett før stopp av motoren.

Om det hjelper med å isolere manifolden her er jeg usikker på i ditt tilfelle, men det er mest for å hindre varm luft i området rundt forgasser(e). Og derved få bedre fylling om luftfiltrene står i motorrommet.
Det var noe..... Håper noe av dette kan være til nytte?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 »

Isolering av manifolden gjør vondt værre. Den holder da på varmen og sender den til forgasseren hvor den kan slippe ut for å si det sånn. Manifolden kan også sprekke av slik behandling.
Varm motor startes ved å tråkke gassen i bunn og holde den stille der. Ingen pumping eller choke!!! Varmgang kan også skyldes litt lav tenning eller for magert innstilt bensinblanding.
Justeringsskruen er egentlig veldig enkel å få til riktig på B16 (Zenith 34VN) om en er litt fintfølende. Motoren skal ikke "fuske". Dvs ha feilslag. Har den det så skru skruen sakte ut til turtallet synker litt. Skru deretter innover til den begynner å smånykke. Finn det punktet ved å skru ut og inn noen ganger SAKTE!. Når punktet er funnet skru ca 1/3 omdreining ut (Mot klokka). En kan også høre om blandingen er for mager ved å kjøre nedover en bakke og slippe gassen. Den skal da ikke "skyte"/"smelle" i eksosen.
Sjekk også at akselen til gasspjeldet ikke har noen form for slark.
Flottørventilen kan også spille inn om den er slitt, men det er ikke unormalt at det lukter bensin etter at motoren er stoppet og varmen fordamper bensinen.
Det var dagens hurtigtips :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

OK, takk for tips :D Har ikke isolert manifolden, så det var jo bra... Jeg har laget et lite deksel under flottørkammeret for å avlede noe strålevarme, bare for å prøve. Det er helt klart at forgasseren trenger riktig justering, og det har jeg ikke fått til ennå, men skal følge oppskriften over og komme med tilbakemelding. Spjeldakselen ble friskmeldt av kyndig personell under smøretreffet høsten 2012 :D
Volvo 445 Skåpvagn 1957
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 »

Da var det kanskje jeg som friskmeldte akselen da om det var på smøretreffet til Oslo og Akershus avd. :-).
Ellers så finnes det en måte til å isolere forgasseren på som jeg har brukt med hell på V8 motorer som, som regel, har elendig kjøling på forgasserne. Få tak i kryssfiner av bjerk. Den er tilnærmet tett og tåler varmen godt. Lag en kopi av pakningen mellom forgasser og manifold av kryssfineren. Tykkelsen blir vel ca 3-5mm om jeg ikke tar feil for at du skal kunne feste mutterne etterpå uten å skifte alt (Pinnebolter og justere fester på luftfilteret). B16 motoren går også dårlig uten originalfilteret, da det er motstand i dette. Men, uansett forsøk å justere forgasseren først, eller etter at tenningstidspunktet er satt riktig. Da blir det best. B16 går ned til rundt 300 på tomgang uten feilslag om den er justert riktig. Bør ligge rundt 750 ellers for at den skal være behagelig å kjøre og gire.
Ellers hadde jeg en Opel med "Jøtul" motor (1,9 CIH). Der har jeg sett at det er vanlig å ha en skjerm under forgasseren. Den gikk noen cm på utsiden av forgasseren rundt hele og satt fast mellom forgasser og manifolden. Det tjente to ting: varmeavledning og skjerming for stålevarmen fra eksosen. Så forsåvidt i den gata du har laget til. Men, det skal ikke være nødvendig før det blir veldig varmt i været da, så det gjelder å få dette justert rimelig riktig. Kan prøve å huske å sjekke forgasseren på min for antallet omdreininger ut når jeg kommer hjem fra jobb. :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
Ansgar445
Posts: 211
Joined: Thu 14 Jul 2011 09:53
Location: Nøtterøy, Vestfold

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Ansgar445 »

Her er et bilde av prototypen som sitter på manifolden nå. Den er stygg men virker :D Den er laget av bunnen av innpakningen til en stekt kylling. Jeg målte temperaturen i overflaten på flottørhuset til 33 grader (temperaturen gikk fra 30 idet jeg skrudde av motoren og opp til 33 som var høyeste målte verdi i løpet av ca 5-6 min) Manifolden, bare noen cm under flottørhuset, var >90 grader. Må samle litt erfaringsdata først, men så langt virker det lovende. Har aldri fått start så lett med varm motor.
deflector liten.jpg
deflector liten.jpg (40.97 KiB) Viewed 23402 times
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Håvard E Johansen »

Hei. Har sett et slikt skjold som reodor snakker om her, på et volvo treff i Sverige på en b16. Han hadde lagd den selv i stål noen cm på 3 sider å lengre ut foran. Som et lite brett. Satt mellom forgasser og manifold. Dessverre ingen bilder av den, bare i hodet. Hehe. 0, 9 mm plate ca var den lagd i.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 »

Erfaringen er at på varme dager blir forgasseren temmelig varm, og det lukter en del bensin når en stopper bilen. Tror jeg skal få laget meg en slik plate jeg. Har litt rustfri stålplate liggende så skal få testet dette tenker jeg :-). Blir litt knot med gassoverføringen til PVn da denne kommer nedenfra, mens Duetten er litt nyere og har en annen gassoverføring som ligger høyt. Takker for ideen :-).
Fikk ikke sett på antallet omdreininger på forgasseren i går da det ble tiltrekking av topplokk og ventiljustering av hlyshaugs "Svarten" i stedenfor. Har ikke glemt det..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
pv-mannen
Posts: 63
Joined: Fri 22 Jul 2011 19:27

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by pv-mannen »

Image
Det er absolutt ikke vanskelig, best er det at legge en bakkelittskive under brettet. Skal sende et bilde.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 »

Ser den med bakelittskive, men det innfører et nytt lekksajepunkt akkurat som selve plata gjør.. Når resultatet ble så godt bare med "kyllingblikk" er det ikke sikkert at det er veldig nødvendig... Og pinneboltene begynner vel også å bli relativt korte.. Det aller beste er å ha forgasseren i kjøleskapet tenker jeg hehe :-). Fleip til side man er da seriøs. Tror at det normalt vil være mer enn tilstrekkelig med bare plate, da det er strålevarmen som er værst her.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Håvard E Johansen
Posts: 408
Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
Location: sarpsborg

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Håvard E Johansen »

Var en slik som på bildet han hadde lagd seg. Noe midre var hans men. Det er jo valg fritt. Pluss at han hadde hammret/banket spor/renner, så den så litt mer orginal ut. Om det har noe betydning.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 1957 "Skrotbilen"

Post by Reodor57 »

Da har jeg funnet ut justeringen på blandingsskruen. (Messingskrue med fjær) På PVn er den 3 1/4 runde ut fra helt innskrudd (For hånd!!) og Duetten er 3,5 runder ut, så regner med at det ligger i området der. NB! Ikke skru inn skruen med verktøy da for hard tilskruing kan ødelegge setet for skruen slik at bensinen ikke strømmer riktig forbi skruen. Med riktig tenning skal den da gå helt rent. Har justert opp grunntenningen til ca 8-10 grader da jeg synes den går bedre da, samt at manifolden ikke blir så varm, som også er et poeng.
Varmstartproblemer kan også skyldes luftlekkasje i manifolden. Den har lett for å bli skjev pga temperaturforskjeller på innsug og eksos,og da hjelper det ikke med nye pakninger heller.Resultatet er urolig tomgang og for varm manifold.. Sjekk også fargen på tennpluggene. De kan gi en indikasjon. Er de lyse opp mot hvite er det for mager blanding. De skal være brune som melkesjokolade ca, kanskje en anelse lysere.. Mye småkjøring gjør de mørkere..
Fortsatt ikke bra etter dette så kan vi gå videre. Har noen triks til på hva en kan se etter..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply