H-544

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: H-544

Post by guntor »

Jeg sliter med ladingen på PV'n. Synes jeg har prøvd og testet både det ene og det andre.
Utgangspunktet var en ladelampe som lyste sterkt orange og konstant. :evil:
Bestilte nye børster og nytt laderele fra VP. Har gjort testene jeg har funnet i håndbøker
om temaet. Dette gjelder forbindelsen fra regulator til batteriet og en test av generatorens
felt. Etter nå å ha nye børster og nytt laderele så nesten slukker lampa ved skikkelig rusing av motoren,
men slike turtall kommer man jo ikke opp i ved vanlig kjøring

Det jeg håper på nå er om det er noen med erfaring på dette området som kan gi meg gode tips
om flere tester og evt. mulige feilkilder.
Håper snart å få orden på dette så ikke sesongen går ifra meg :cry:
-60 544A Special 2
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: H-544

Post by 445 »

Har du fulgt alle de grove kablene i bilen og sjekket kontaktpunktene? De flettede jordkablene og andre store strømførere?
Demontere, pusse med smergel, en dusj vaselinspray og montere igjen.
Selv om dette ikke er feilen, så er det en god jobb å ha gjort.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: H-544

Post by 445 »

Har du forresten målt ladespenningen fra dynamoen og videre i systemet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: H-544

Post by Torbo2 »

Måle ladespenningen på D+ og på batteriet er viktig, spes. på batteriet.
Noen flere tips:
Ladelampen lyser om det er spenningsforskjell mellom D+ og B+ . Her mellom pluss på tenningsbryter og pluss på dynaomen.
Ladesystemet består av to kretser (minst), men i hovedsak plusskretsen og minuskretsen.
Så kan man jo starte på minussuiden, siden den ofte blir glemt..
1. Mål spenningsfall mellom dynamo og karosseri. Sett evt på jording om det mangler.
2. Mål spenningsfall på jordlendningen i hver ende mellom motor og karosseri.
3. Mål spenningsfall på jordingspunket for minuskabelen fra batteri til gods på torpedoveggen. Skru evt. av og sjekk.
Evt. gjør rent og sett kontaktene inn med vaselin eller annet fett (tynt lag) og skru godt til.

På plussiden er det ofte kabelsko som er synderne, Den inn på tenningsbryteren f.eks. og må evt tap over tenningsbryteren, om du komemr til. Skru den evt. ut for sjekk.
Så - eller først sjekk sikringene, da ladelampen er innom en sikring etter tenningsbryteren.
Kontaktene inni der har lurt mange av oss...

Dette er noen å starte med, om jeg vil tro at du finner feilen.....
Så er det bare å sjekke og sjekke og så finner du nok ut av det... Men litt tålmodighet må man ha noen ganger..

I verste fall kan du kjøre med bilen dag uten lading om du ikke bruker hovedlysene, med fullladet batteri.
Parker evt. i en bakke for å spare startstrøm. - trilelstart..
Nevner det for at du ikke skal være låst...
Har du med et ekstra halvgammelt står du ikke fast.

Dette er under forutsetning av at du har likestrømsdynamo, er det ikke 544 du har?

Med vekselsstrømsdynamo er det mye av det samme.

Trenger du koblingsskjema som er lesbare kan du sende en PM, så kan jeg finne det riktige, om jeg får litt mer opplysninger om bilen.
OBS: du har jo koblingsskjema! Det gjemte jeg i farten..
Last edited by Torbo2 on Sun 27 May 2012 21:00, edited 1 time in total.
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: H-544

Post by guntor »

Her trenger man ikke vente lenge på svar :D
Var nettopp ute og målte ladespenningen. Hvis jeg gjorde det riktig da?
mellom jord og D+ på dynamoen. Der var det ingen spenning før jeg ruset den skikkelig
og det var ikke rare greiene, vi snakker om 0 komma et eller annet på meteret.
Så jeg skal gå igjennom de punktene dere nevner, og hjelper ikke det så kan det
kanskje rett og slett være slik at dynamoen er ødelagt. De lager vel ikke nye, så
da må jeg vel evt. kontakte noen som kan restaurere den gamle.
-60 544A Special 2
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: H-544

Post by 445 »

Null komma noe fra dynamo?
Jeg sliter litt med lading selv for tiden, men får i alle fall 6,4v frem til batt.
Har du montert de nye børstene?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: H-544

Post by 445 »

Jeg var nødt til å skråfase kullene litt for å få fjærene til å gi godt press på kullene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: H-544

Post by Torbo2 »

Litt til..
Jordingsledning til dynamo om det ikke er?
Børstene kan gå tregt i holderen og henger?
(noe 445 tok høyde for)....
Noen børsteholdere er går rundt hele børstene og er trange, og skitt inni der gjør at de kan henge.

Før du tar ut dynamoen, kan du ta en ledning fra batteriet via en lyspære på et vis, f.eks. via en løs parkpære e.l. og koble til D+ på dynamoen og så fyre opp og måle om dynamoen lader.
En sjelden fei: Feltet er avmagnetisert (mangler restmagnetisme). Ta en ledning rett fra pluss på batteriet og gi DF (feltkontakten på dynamone et sjokk), og koble av med det samme... Da ha den litt magnetisme til å starte opp sin egen forsyning...
Vekselsstrømsdynamoer må ha strøm fra ladelampen for å starte, men en likestrømsdynamo lager sin egen startstrøm (pga. remanent/restmagnetismen i feltet), men kan kan likevel være noen rart her...?

Det kan jo hende du ser ting mens du holder på også?

Har regulatoren god jordingsforbindele f.eks.? om ikke vil den ikke virke - I alle fall ikke stabil...
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: H-544

Post by guntor »

Nå var dere raskere enn meg så dette nedenfor begynte jeg på før
jeg så deres siste innlegg

Det var ampere.
Mellom - på batt. og D+ på dynamo måler jeg ca 1,5V
De nye børstene står i.
Har hatt hele dynamoen i fra hvrandre. for på den
opprinnelige dynamoen fant jeg ut at det ene festet for
børstene hadde blitt helt skjevt av en eller annen grunn og kullbørsten
flisete. Jeg hadde en ekstra dynamo som jeg også tok opp for å sammenligne
Den satte jeg de nye børstene i, men det kan jo være en elendig dynamo ellers for alt hva jeg vet

Skal gå ut og teste flere teorier.
-60 544A Special 2
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: H-544

Post by guntor »

Noen ganger er det de små tingene som ødelegger.
Ettersom jeg ikke lever av å skru bil, så er det jo greit å innrømme
at mens jeg har undersøkt alt mulig, så var det jording til den nye
regulatoren som manglet. det var derfor greit å bli minnet på det
for koblingsskjema sier jo tydelig at det skal jordes
Og da slukket lampen :D
Så hva so var den opprinnelige feilen vet jeg ikke, men det kan jo ha vært
en kombinasjon av flere faktorer.

Men hvor godt det lader er kanskje neste problem.
445 du sa at du også sliter med lading. Leste at du vedlikeholdslader
etter kjøring. Er dette noe som gjør livet med 6V og likestrømsdynamo lettere ?
Hvor stor ekstra voltstyrke bør man ha på batteriet når motoren er igang ?
-60 544A Special 2
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: H-544

Post by 445 »

Jeg vil gjerne ha ca 7,5V ved vanlig kjøring.
Når jeg kjører med lys på, og det er jo hele tiden, så står amperemeteret på minussiden.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: H-544

Post by Torbo2 »

Det var bra jobba guntor! Jeg visste du ville klare det!
Og så raskt a gitt!
Så er det bare å kjøre en runde og sjekke ladespenningen med varm regulator.
Den kan være en-to tiendels volt lavere i denne varmen, da motstandene bak på regulatoren øker spenningen når utetemperaturen synker...
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: H-544

Post by Reodor57 »

Hei 445

Ser at du sliter med det samme som jeg hadde problemer med for noen år siden. Har du målt spenningsfallet fra regulatoren til batteriet? På "Blåmann" menglet det en drøy volt. Feilen lå i amperemeteret. All strøm går igjennom dette, så da var det bare å flytte alle ledninger over på samme kontakt og problemet var delvis løst. La en egen ledning ned fra regulatoren til starteren også (Batteriledningen). Har selvfølgelig ikke noe amperemeter som virker lenger, men lader gjør den :-). Kan være løsningen på problemet kanskje?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: H-544

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Har du målt spenningsfallet fra regulatoren til batteriet?
Takk for tips!
Nei, jeg har ikke målt dette foreløpig. Det skal gjøres i nær framtid.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
guntor
Posts: 221
Joined: Sat 16 Jul 2011 00:14
Location: Tistedal

Re: H-544

Post by guntor »

Har tilfeldigvis oppdaget at det ikke er oppgitt noe om tilhengervekt i
vognkortet på PV`n .( Fant en app til telefonen som kobler biler og tilhengere sammen)
Da er hengerfestet bare til pynt egentlig. Lurer nå på om det er flere som ikke har disse tallene i
vognkortet, eller om det på et tidspunkt er gjort en feil på min bil. :?:
Har vognkortet fra forrige eier også og det står ikke noe der heller. Dataene er selvfølgelig bare
overført fra dette.
Kan jo uansett ikke dra så tunge hengere med denne bilen , men en "lillebror" på noen hundre kilo
er ikke noe problem.
-60 544A Special 2
Post Reply