445 wrote:"Sprekken sie Deutch"?
I alle fall ser det ut til å være sprekk.
Kjenner jeg deg rett så har du allerede lagt reparasjonsplaner?
Planer lagt!
Ny sylinder løs, type våt, som kan vippes opp og er jeg riktig helding trenger jeg ikke ta ned bunnpanne en gang! Akkurat det krever nøye planlegging, så har jeg noe å tenke på.
Historien på denne bilen er at det har brukt noen dråper vann fra jeg kjøpte den for en liten formue. Vell vell, må presisere at investeringen var liten!
Den hadde lekkasje i et kjølerør, som ble byttet.
Den hadde også en svetting fra radiatoren, som ble byttet.
Litt andre ting også, som ikke forekommer på Toyota og andre japanske biler. Hadde jeg kjøpt bilen til normal pris, ville det vært katta i sekken!
Men dette skulle være en bruksbil i familien - såkalt A til B-bil.
I løpet av året da min sønn har brukt den mye, fresa det over i ekspansjontanken en dag, og han var fortvilet. Prøvde å etterfylle vann/kjølevæske men fikk ikke orden på det.
Jeg hentet bilen og byttet toppakning, da det er et vanlig problem på disse Skoda 1,4 liters-motorene, som ellers er bra.
Den gamle toppakningen var åpenbart røket! Under skiftingen la jeg merke til "riper" i sylinder nr 3, men hadde verken tid eller deler til å gå i dybden på det, og siden toppakningen kalrt var defekt slo jeg meg til ro.
Etter skift fikk jeg også mistanke til kjølevifta som gikk bare ti sekunder etter at den slo inn. (liten hysterese). Så kjøpte jeg en ny termobryter som slo inn og var på i 30 sekunders intervaller på tomgang.
Men saken stopper ikke der, selv om alt ga forbedringer.
Etter noe ndager kom en uhyggelig lys og en rød lampe lyste! - Lite kjølevæske!
Så måtte jeg bite i det sure eplet og gå igjennom bildene - zoomet inn og ut og cropet og lette med lykt og lupe og de sterkeste brillene.
Obs, den likte jeg ikke!
Det ser ut som en sprekk!
Så da har jeg fått meg et lite prosjekt!
I facebookgruppen for Verktøyg og maskiner var det en hyggelig kar som kunne fortelle at han hadde ovrehalt en slik motor og hadde trolig ekstre sylindere liggende. Han skulel sjekke og ringe meg.. Så da er de håp.
Det er også en reservemotor et stykke unna, men den sitter i en bil, og jeg må i så fall skru den ut selv. - backup.
For å ikke dra dette for langt, så skal jeg bare legge til det jeg egentig skulel si...:
Før jeg kjøpte den hadden den veldig stor kjølevannlekkasje!
Så den egentlige årsaken til sprekken er nok at noen i den familien har etterfylt kaldt vann på varm motor!
Da kan det sprekke! Opplevde det en gang på 70-tallet, og kjente igjen symptomene.
Den/de sylindrene som jeg har tinget e i Bø i Telemark! Er det neon fra Bø her som kunne tatt dem med til Oslo eller Sandvika?
Slikt kan belønnes med Volvodeler - motor-deler o.a. som jeg ikke har bruk for?
--- man vet jo aldri?
Får vel ta dette som en reminder! "Ikke kalt vann/kjølevæske på varm motor!