Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 » Mon 24 Apr 2017 21:50

Lokkene oppe og nede på kingbolten mener du?. Det værtste er å få av det øverste. Det nedre slår en ut sammen med kingbolten. Når en setter de sammen igjen er det bare å rense leiet lokket skal ligge i godt, og så bruke samme doren en slår kingbolten ut med til å slå de nye lokkene flate. En må bare ha godt anlegg så en ikke deformerer shimsen. Lett med dagens messingshims. Før var disse av stål. Største problemet med kingbolten er egentlig armen der den sitter fast med kile. Denne blir ofte for vid i bunnen slik at armen må kasseres. Har ikke funnet noen god måte å forminske dette hullet. Har du sett det samme Torbo2?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 » Mon 24 Apr 2017 22:06

Jeg har da byttet noen av disse, så den saken er grei. Men jeg tenkte å finne på en bedre løsning for montering av topp og bunnlokk.
Det med kilen fant jeg en løsning på. Jeg satte inn en låsemutter i tillegg til kilen slik at kingbolten sitter bomm fast i midten.
Hullet for styrearmen har jeg aldri hatt noen problemer med. Jeg tar aldri av den.
Ellers pleier det gå greit på vanlig måte, men her var det faktisk slakk i midten, og det kan man ikek ha noen av.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 » Mon 24 Apr 2017 22:17

Bruker du standard dor? Den er fin å slå lokkene flate med. Alternativet er kanskje noe hydraulisk som klemmer sammen begge lokkene samtidig.
Problemet med der en kiler fast er at bunnen av hullet til kingbolten utvider seg. Har ikke sett at hullet til kilen gir samme problem selv om det hullet også utvider seg litt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 » Mon 24 Apr 2017 23:03

Denne enheten var romslig før jeg begynte. Har ikek opplevd utvideler eller liknene med å slå på lokkene. Men siden noen har herja litt før her tar jeg ikke sjansen på at lokkene blir tette på vanlig måte. VAnligvis slår jeg 100 slag med doren til lokkene retter seg og utvider seg og vanligvis blir det tett.
Har en løsning klar til i morgen på denne.
Men jeg vet ikke om jeg får tid, da jeg må på jobb? Til sent ! uff uff....

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 » Mon 24 Apr 2017 23:14

Ser vi snakker litt forbi hverandre her. Jeg mener det lange hullet i armen mellom øvre og nedre bærearm, der kingbolten er festet. Nedre del av hullet der armen møter lageret har en tendens til å utvide seg. Det gjør armen ubrukelig om slakken blir for stor. Tror det lett kan oppstå når en bruker brede felger for da øker presset, ikke bare på føringene. Har fablet litt med å gjenge opp to hull og sette inn en umbrakoskrue for å ta opp slakken men vet ikke om det er en god løsning.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 » Mon 24 Apr 2017 23:55

Reodor57 wrote:Ser vi snakker litt forbi hverandre her. Jeg mener det lange hullet i armen mellom øvre og nedre bærearm, der kingbolten er festet. Nedre del av hullet der armen møter lageret har en tendens til å utvide seg. Det gjør armen ubrukelig om slakken blir for stor. Tror det lett kan oppstå når en bruker brede felger for da øker presset, ikke bare på føringene. Har fablet litt med å gjenge opp to hull og sette inn en umbrakoskrue for å ta opp slakken men vet ikke om det er en god løsning.
Skjønner. Men jeg har ikke opplevt det som noe problem. Det er vel konisk der så det burde ikke være noen problem å fikse...

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 » Tue 25 Apr 2017 23:14

Torbo2 wrote: Skjønner. Men jeg har ikke opplevt det som noe problem. Det er vel konisk der så det burde ikke være noen problem å fikse...
Er ikke konisk her, men skal forsøke å illustrere med et bilde
Her blir hullet for stort
Her blir hullet for stort
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 » Thu 27 Apr 2017 21:39

Det hullet ja.. Der har jeg som du er inne på borret og gjenget opp for å sette inn en 8 mm settskrue som virker fra samme siden kom kilen. Da ligger kingbolten helt inntil den ene siden og blir stabil.
Det kan tenkes to er bedre, men jeg prøver med en først.
Kanskje en ettertrekking kan væer på plass etter noen 100 km?

Tenkte også å skjære et spor i hver ende og så migge sammen for så å brotsje opp igjen.
Sveisefugen trenger ikke gå så langt inn, og når dette trekker seg sammen kommer de ntrolig under 19 mm og så tajg jeg resten med brotsjen.
Har kastet en slik sak før, men det er trolig håp om man vil.

Tiden vil vise.

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 » Sun 30 Apr 2017 08:20

Image

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 » Sun 30 Apr 2017 08:48

Hvilket prosjekt er dette bilde fra?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 » Mon 01 May 2017 08:10

Det var Fabiaen, men jeg legger dette litt vekk nå. Nå er det Volvotid.

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 » Tue 02 May 2017 11:12

Ellers er det greit med mange bolter i svinghjulet:
Image

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 » Tue 02 May 2017 13:00

På grensa til å svekke materialet.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 » Tue 02 May 2017 15:24

Det var det med momentet ja...

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 » Tue 02 May 2017 23:16

Og morsomt med alle smilefjesene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Post Reply