Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Har fungert greit til nå, men photobucket virker ikke pga ny politikk der i gården.
Er det en annen løsning?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Tinypick, evt laste opp vedlegg. Må være under 300 kb tror jeg det var. 72dpi er fint da ewb ikke har høyere oppløsning.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Det fungerte ikke. Men prøver imgur ser ut til å fungere?
En av mine nye radioer.
http://imgur.com/a/fepP2
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Hvordan går det med Duetten? Har den fått bensinpåfyllingsluken på plass ennå?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Å ja, den ja! I går og i dag fikk jeg rødmaling på fingrene, så ble det med det.
Men takk for påminnelsen!
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Gikk igjennom noen bilder av Skoda 1,4 liters motoren. Ups!
Ny oppgave... Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

"Sprekken sie Deutch"?
I alle fall ser det ut til å være sprekk.
Kjenner jeg deg rett så har du allerede lagt reparasjonsplaner?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

445 wrote:"Sprekken sie Deutch"?
I alle fall ser det ut til å være sprekk.
Kjenner jeg deg rett så har du allerede lagt reparasjonsplaner?
Planer lagt!
Ny sylinder løs, type våt, som kan vippes opp og er jeg riktig helding trenger jeg ikke ta ned bunnpanne en gang! Akkurat det krever nøye planlegging, så har jeg noe å tenke på.

Historien på denne bilen er at det har brukt noen dråper vann fra jeg kjøpte den for en liten formue. Vell vell, må presisere at investeringen var liten!
Den hadde lekkasje i et kjølerør, som ble byttet.
Den hadde også en svetting fra radiatoren, som ble byttet.
Litt andre ting også, som ikke forekommer på Toyota og andre japanske biler. Hadde jeg kjøpt bilen til normal pris, ville det vært katta i sekken!
Men dette skulle være en bruksbil i familien - såkalt A til B-bil.

I løpet av året da min sønn har brukt den mye, fresa det over i ekspansjontanken en dag, og han var fortvilet. Prøvde å etterfylle vann/kjølevæske men fikk ikke orden på det.

Jeg hentet bilen og byttet toppakning, da det er et vanlig problem på disse Skoda 1,4 liters-motorene, som ellers er bra.
Den gamle toppakningen var åpenbart røket! Under skiftingen la jeg merke til "riper" i sylinder nr 3, men hadde verken tid eller deler til å gå i dybden på det, og siden toppakningen kalrt var defekt slo jeg meg til ro.

Etter skift fikk jeg også mistanke til kjølevifta som gikk bare ti sekunder etter at den slo inn. (liten hysterese). Så kjøpte jeg en ny termobryter som slo inn og var på i 30 sekunders intervaller på tomgang.
Men saken stopper ikke der, selv om alt ga forbedringer.
Etter noe ndager kom en uhyggelig lys og en rød lampe lyste! - Lite kjølevæske!

Så måtte jeg bite i det sure eplet og gå igjennom bildene - zoomet inn og ut og cropet og lette med lykt og lupe og de sterkeste brillene.
Obs, den likte jeg ikke!
Det ser ut som en sprekk!

Så da har jeg fått meg et lite prosjekt!
I facebookgruppen for Verktøyg og maskiner var det en hyggelig kar som kunne fortelle at han hadde ovrehalt en slik motor og hadde trolig ekstre sylindere liggende. Han skulel sjekke og ringe meg.. Så da er de håp.
Det er også en reservemotor et stykke unna, men den sitter i en bil, og jeg må i så fall skru den ut selv. - backup.

For å ikke dra dette for langt, så skal jeg bare legge til det jeg egentig skulel si...:

Før jeg kjøpte den hadden den veldig stor kjølevannlekkasje!
Så den egentlige årsaken til sprekken er nok at noen i den familien har etterfylt kaldt vann på varm motor!
Da kan det sprekke! Opplevde det en gang på 70-tallet, og kjente igjen symptomene.

Den/de sylindrene som jeg har tinget e i Bø i Telemark! Er det neon fra Bø her som kunne tatt dem med til Oslo eller Sandvika?
Slikt kan belønnes med Volvodeler - motor-deler o.a. som jeg ikke har bruk for?
--- man vet jo aldri?

Får vel ta dette som en reminder! "Ikke kalt vann/kjølevæske på varm motor!
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Da fikk motoren nye sylindre. Nå skalden bare innkjøres...
Image
Brukte bare fire av dem...
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Den ene var stygg i nedre kant, og lakk nok litt der...
Image
Image
Det ble bra med nye sylindre og stempelfjærer
Image
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Hvordan går det med Skodaene - og Duetten?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Denne 1,4 motoren går som en kule nå. Den er under innkjøring med mineralsk olje. Etter 200 - 300 mil skal den få ny olje, og da delsyntetisk eller syntetisk. Mest for å hindre beking eller trege ventilløftere.
Har kjøt nytt trykkrør til svervoen, da det var rust på det gamle. Så da skal det monteres, og da er bilen som ny.

Den med 1,2 liter går som et skudd, og er friskere enn den på 1,4, av flere grunner.
Den skal få ny lambdasesor og nytt fleksirør på eksosen, så er den super...

Duetten hviler seg, men jeg har noen planer on lakkering. Den er dellakkert, og har noen fargenyanser som jeg ikke liker. Må legge en plan.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Med litt tålmodighet og evner er det utrolig hva en kan få til å gå igjen. Godt man ikke bor ved siden av en bilopphugger. Hadde vel da satt opp et eget kontor ved innkjøringen og kjøpt noen av de bilene som kommer inn til "høggern". Kommer utrolig mye fint inn der innimellom.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Litt rart å tenke på, at for noen år siden ble biler levert inn med gode motorer og rustent karosseri.
Nå hugges biler av mange andre grunner, ofte mer på grunn av dyre feil med elektronikk og teknikk som blir for dyrt å reparere.
Hva om Airbagen har løst ut, elelr feil på den?
Knekte ventiler i en topp, hvor det vil koste mer å reparere enn bruktbilprisen?
Det kan jo være skadede biler også som hugges, fordi det er for dyrt å reparere.

Liker ikke dette....
men hva gjør man?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3140
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Det man gjør er å pøse ut store mengder CO2 for å produsere nye biler! Men, noe skal man vel leve av, så får en bare drite i miljøet.
Tror nok CO2 regnskapet til de av oss som vedlikeholder gamle biler er vesentlig bedre enn til de som f.eks. kjøper ny elbil.
Jeg tror de færreste som kjører rundt i en elbil tenker på miljøet. Det er kun driftskostnadene som teller.
Nok om det. Vi vedlikeholder ihvertfall våre biler og har lavt CO2 avtrykk ved det. Burde ha blitt støttet av WWF.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply