Røber'n's 1962 PV 544
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Det er veldig bra at du deler dine erfaringer med oss her inne. Takk for det.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: Røber'n's 1962 PV 544
I dag har jeg tatt et stort steg på vei mot et godt justert oppsett. Dagen startet med tenningsjustering. Det viste seg at tenningen var justert for lavt, ca 15-16 grader. Brukte litt tid på å få justert den via 20 og til slutt endte vi på ca 25-26 grader, og da ble tomgangen helt annerledes. Mye jevnere, og det virket også som eksosen ble renere. Deretter dro vi til et verksted der vi kjenner noen. Det er helt rått å se hva man kan få til med en skikkelig CO-måler. Da vi begynte målingen lå co-verdien på mellom 7 og 8. Etter litt justering på blandingsskruen, og deretter tomgangsskruen, endte vi opp med en co-verdi på rett i overkant av 4. Det må sies å være greit på en bil som er 40 år gammel. Da vi kom hjem etter en kjøretur på 40 km hadde pluggene en lysebrun/grålig farge. Jeg tror vi sier oss fornøyde med det. Nå går motoren skikkelig godt. Det er gøy å se hva man kan få til med enkle midler med en gammel volvomotor. D-kammen gir et godt bunndrag. Jeg tror nok en k-kam hadde gitt mer på høye turtall, men nå kan jeg ligge i 50-60 i fjerdegir, trå inn gassen og få et fint skyv. Ordentlig morro!
Neste steg på motorfronten blir elektronisk tenning. Har vært litt borti Pertronix Ignitor
http://www.ipdusa.com/prodtype.asp?ADDA ... crumbs=988
Lurer på om jeg kanskje går for det i steden for Ignition 1-2-3. Fordelen med Pertronix er at den bygges inn i den orignale fordeleren slik at den orignale patenten kan brukes ved evt havari. I tillegg er den en god del billigere, Gasolin har den til ca to lapper. I USA får man den for ca 100$, og da er det kanskje verdt et forsøk.
Neste steg på motorfronten blir elektronisk tenning. Har vært litt borti Pertronix Ignitor
http://www.ipdusa.com/prodtype.asp?ADDA ... crumbs=988
Lurer på om jeg kanskje går for det i steden for Ignition 1-2-3. Fordelen med Pertronix er at den bygges inn i den orignale fordeleren slik at den orignale patenten kan brukes ved evt havari. I tillegg er den en god del billigere, Gasolin har den til ca to lapper. I USA får man den for ca 100$, og da er det kanskje verdt et forsøk.
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Dette høres bra ut! Elektronisk tenning kan gjøre at du ikke mister effekt oppover med høyt trykk i sylindrene, og gir som regel mer presis tenning på litt turtall.
Jeg bruker Ignitor på Amazonen med D-kam. Den D-kammen, har nok best holdbarhet, da kurvene for åpning er mindre bratt enn på K-kammen, som ellers er ganske lik med tanke på durasjon og løftehøyde.
Effekten er trolg helt lik, men K-kammen er litt mer miljøvennlig. Det jeg hadde ble utslitt etter et på år.
D-kammen som gir bedre gange og like mye effekt har hold i flere år... Men jeg kjører ikek allverden, så statistikken er ikke nøyaktig.
Jeg ville ikke byttet den bort!
R-kam er ubrukelig etter min mening.
Jeg hoppa rundt med en lik i et par år og jeg kunne ramset opp alle ulempene, men for å slippe det vil jeg kun advare, om man ikke har spesielle hensikter...
Skal man effekt som R-kam kan gi, vil en kam fra f.eks. KG i Sverige være mange mange bedre...
Jeg bruker Ignitor på Amazonen med D-kam. Den D-kammen, har nok best holdbarhet, da kurvene for åpning er mindre bratt enn på K-kammen, som ellers er ganske lik med tanke på durasjon og løftehøyde.
Effekten er trolg helt lik, men K-kammen er litt mer miljøvennlig. Det jeg hadde ble utslitt etter et på år.
D-kammen som gir bedre gange og like mye effekt har hold i flere år... Men jeg kjører ikek allverden, så statistikken er ikke nøyaktig.
Jeg ville ikke byttet den bort!
R-kam er ubrukelig etter min mening.
Jeg hoppa rundt med en lik i et par år og jeg kunne ramset opp alle ulempene, men for å slippe det vil jeg kun advare, om man ikke har spesielle hensikter...
Skal man effekt som R-kam kan gi, vil en kam fra f.eks. KG i Sverige være mange mange bedre...
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Hehe! Er jo en fordel at bilen faktisk går på tomgang, da...
Synes jeg ser deg hoppe rundt i en amazon...
Etter hva jeg skjønte er den eneste forskjellen på en k-kam og en d-kam er 3 grader på eksosen. Det skal visst gi litt mer bunndrag, men ellers ganske like egenskaper.
Hva tror vi om kileforskyvning på d-kam? Har det noe for seg, eller er det nok bunndrag som det er?
Synes jeg ser deg hoppe rundt i en amazon...
Etter hva jeg skjønte er den eneste forskjellen på en k-kam og en d-kam er 3 grader på eksosen. Det skal visst gi litt mer bunndrag, men ellers ganske like egenskaper.
Hva tror vi om kileforskyvning på d-kam? Har det noe for seg, eller er det nok bunndrag som det er?
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Det har jeg, om det gir mer i bunn og man slipper å raser over 5000 og oppover for å få drag.
Man får kjøpt kile i to varianter. Husker ikke gradene nå, men Pedersen Racing selger disse...
Det er ikke så lett å sammenligne, men det kjenns...
Merker forresten ikke at den dabber av på høye turtall. Alt i alt en meget god løsning!
Trolig 20-30 hk mer rundt 2500-3000 o/min, og det kan jo være verdt 20 kroner som kilen koster...?
Her ses noe av forskjellen på K og D:
Man får kjøpt kile i to varianter. Husker ikke gradene nå, men Pedersen Racing selger disse...
Det er ikke så lett å sammenligne, men det kjenns...
Merker forresten ikke at den dabber av på høye turtall. Alt i alt en meget god løsning!
Trolig 20-30 hk mer rundt 2500-3000 o/min, og det kan jo være verdt 20 kroner som kilen koster...?
Her ses noe av forskjellen på K og D:
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Jeg har snakket med han på garage 15 og han har lovet meg at alle i pv klubben skulle få 5% på alle kjøp. På de allerede lave prisene dems.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Så bra! De har veldig mye bra til fornuftig pris.
De har til enhver tid mye bra på finn.no. Jeg har kikka litt på verkstedbenkene deres.
Fint at du spør om sånt når du handler rundt omkring, kan bli endel kroner å spare etterhvert hvis man er våken når man skal handle.
Vi har vel en tråd der slike ting bør tas inn???
De har til enhver tid mye bra på finn.no. Jeg har kikka litt på verkstedbenkene deres.
Fint at du spør om sånt når du handler rundt omkring, kan bli endel kroner å spare etterhvert hvis man er våken når man skal handle.
Vi har vel en tråd der slike ting bør tas inn???
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Jeg vet ikke om jeg kan legge inn noe der. Lurer på om ikke det bare er de i styret som kan gjøre det. Men jeg skal gi beskjed til 445 så vet vel han hvem som kan gjøre det.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Kan gjerne legge inn på hjemmesiden, men da bør vi ha et personnavn i Garage 15 å forholde oss til.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
Re: Røber'n's 1962 PV 544
I mårra er det offisiell start på gammalbilsesongen 2012. Stor dag!
Jeg er også medlem i Romerike Gammelbilklubb, og tradisjonen tro er første utflukt Yttervika Rock & Amcar-klubbs treff på Skreia stasjon.
Pv'n har fått skikkelig spa-behandling i dag. Full pakke med vask og polering. Morro å shine skikkelig før man skal ut på tur.
Det blir spennende å se hvordan turen går. Jeg har fått kjørt noen småturer i området her etter overhalingen, men siste tids regnvær har gjort at jeg ikke har fått prøvd den ordentlig enda. I mårra blir det i overkant av 20 mil.
I fjor var det mange pv'er der. Håper det blir like mange i år, og at jeg treffer noen fra klubben!
God tur til alle som skal ut og lufte gammalgromt på 1.mai!
Jeg er også medlem i Romerike Gammelbilklubb, og tradisjonen tro er første utflukt Yttervika Rock & Amcar-klubbs treff på Skreia stasjon.
Pv'n har fått skikkelig spa-behandling i dag. Full pakke med vask og polering. Morro å shine skikkelig før man skal ut på tur.
Det blir spennende å se hvordan turen går. Jeg har fått kjørt noen småturer i området her etter overhalingen, men siste tids regnvær har gjort at jeg ikke har fått prøvd den ordentlig enda. I mårra blir det i overkant av 20 mil.
I fjor var det mange pv'er der. Håper det blir like mange i år, og at jeg treffer noen fra klubben!
God tur til alle som skal ut og lufte gammalgromt på 1.mai!
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Hvordan gikk turen?
Fungerte bilen som forventet?
Har du noen bilder å vise oss?
Fungerte bilen som forventet?
Har du noen bilder å vise oss?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Joa, det ble ikke den helt store fotosafarien. Hadde tenkt å ta masse bilder, men kameraet mitt tok kvelden underveis. Legger ut de to bildene jeg rakk å ta,og selvfølgelig er de kun av den riktige bilen da...
Turen gikk knallfint. Rett i underkant av 20 mil uten problemer av noe slag. Vi var ca 20 biler som kjørte i følge, og med eldste bil fra 20-tallet og yngste fra slutten av 70-tallet, ble farten 60-70 km/t. Perfekt ruslehastighet for pv'n. Eneste er at krana til varmeapparatet sa takk for seg forrige helg. Det begynte plutselig å bli veldig vått på gulvet på førersiden. Ifølge Jørgenrud er det visst ganske vanlig at de lekker litt etter så lang tid. Løsningen ble å koble forbi krana slik at varmtvannet står rett i registeret. Blir rimelig lunt inni der, for å si det sånn. Selv om vifta ikke går siver det godt med varme inn når man kjører...
Treffet på Skreia var knallbra. Trur ikke det er så mye folk der på 17.mai engang. Skikkelig god stemning. Det var Mjøsa-rundt samtidig, så x-antall tusen motorsykler skulle gjennom samtidg med oss. Jeg synes det er skikkelig gøy med sånne treff der det er samlet så mye bilhistorie på ett sted. Folk er blide og hyggelige, og alle snakker med alle. Når man i tillegg har et eget band som spiller 50-tallsmusikk blir stemningen ganske spesiell.
To blide karer klare for tur!
Hadde vaska og polert etter beste evne på forhånd...
Turen gikk knallfint. Rett i underkant av 20 mil uten problemer av noe slag. Vi var ca 20 biler som kjørte i følge, og med eldste bil fra 20-tallet og yngste fra slutten av 70-tallet, ble farten 60-70 km/t. Perfekt ruslehastighet for pv'n. Eneste er at krana til varmeapparatet sa takk for seg forrige helg. Det begynte plutselig å bli veldig vått på gulvet på førersiden. Ifølge Jørgenrud er det visst ganske vanlig at de lekker litt etter så lang tid. Løsningen ble å koble forbi krana slik at varmtvannet står rett i registeret. Blir rimelig lunt inni der, for å si det sånn. Selv om vifta ikke går siver det godt med varme inn når man kjører...
Treffet på Skreia var knallbra. Trur ikke det er så mye folk der på 17.mai engang. Skikkelig god stemning. Det var Mjøsa-rundt samtidig, så x-antall tusen motorsykler skulle gjennom samtidg med oss. Jeg synes det er skikkelig gøy med sånne treff der det er samlet så mye bilhistorie på ett sted. Folk er blide og hyggelige, og alle snakker med alle. Når man i tillegg har et eget band som spiller 50-tallsmusikk blir stemningen ganske spesiell.
To blide karer klare for tur!
Hadde vaska og polert etter beste evne på forhånd...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
-
- Posts: 2314
- Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
- Location: Holoveien 238 1827 Hobøl
-
- Posts: 408
- Joined: Sun 16 Jan 2011 02:16
- Location: sarpsborg
Re: Røber'n's 1962 PV 544
Denne ser jo utrolig flott ut, gratulerer med en godt gjennomført tur.