Røber'n's 1962 PV 544

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Post Reply
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Du har nok rett der ens egen bil blir aldri helt bra egentlig. Alt kunne sikkert vært gjort bedre og sånn. Mistenker at jeg ser sånn på det når jeg er ferdig med mine.
Jeg synes ihvertfall at din blir skikkelig fin. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by 445 »

Får si som Baloo på julaften på svensk TV:
"Var nöjd med allt som livet ger, och allt som du omkring dig ser, glöm bort bekymmer sorger och besvär..."

Gled dere over at dere hører til de priviligerte, nemlig de som eier en PV!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Ja det er jo en stor lykke og en pv eller to :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Hurra! I dag ble vi ferdige med å montere eksosanlegget. Selve monteringen gikk veldig fint, men jeg har hatt en del utfordringer knyttet til dobbelflens-frontrøret. Etter en rask sjekk for å kontrollere at alt var skrudd godt fast, og at div væsker var på plass i riktig mengde, tok jeg mot til meg og vred om nøkkelen. Etter ca 20 sekunder startet faktisk motoren! Jeg hadde forventet en del host og hark og at den skulle gå veldig ujevnt, men gangen var jevn og fin, med det på forhånd innstilte alt for høye tomgangsturtallet. Jeg har vært veldig nøye med å ikke flytte på fordeleren underveis, så tenninga stemmer faktisk fortsatt like fint som det gjorde før jeg begynte å rive det fra hverandre.
Det har gått med en del timer i dag til justering av forgasserne, og noen korte prøveturer. Jeg forstår nå alle de som sier det er vanskelig å få dem riktig synkronisert, og ikke minst, justert. Jeg skjønner også at de må være vi relativt god stand for at det skal bli et skapelig resultat, og at spa-behandlingen de har fått definitivt har gjort jobben mye lettere. I løpet av dagen har jeg sett blandingsforhold som soter så mye at de nye pluggene har vært helt svarte, for så etter tilsvarende justering andre veien å være helt fullstendig rene for sot. Ønsket er vel litt "cola-brune" plugger, og vi er nok ganske nære nå. Jeg har tenkt å få en som har skikkelig peiling til å ta den siste justeringen. Han gjør mesteparten på øret, og har holdt på med dette lengre enn jeg har eksistert. Målet så lenge er å få den til å gå skikkelig, uten soting, med god effekt.
Jeg er veldig fornøyd med resultatet av vinterens prosjekt. Jeg har fått en helt annen motor. Den er mye kvikkere, med mer respons og kraft enn tidligere. Bilen har blitt mye mer kjørbar. 4-trinnskassa gjør den også mer langbeint. Jeg har vært bekymra for at den økte kompresjonen skulle gjøre at motoren åndet en del, men dette har sålangt sett veldig bra ut. Jeg er veldig spent på å høre hva terje synes når han får prøvd sin nyoverhalte motor, siden den har mange av de samme modifikasjonene som min.
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by jangu1@hotmail.com »

Så morro at du har fått den i gang uten alt for mye pes da. Det var gøy og høre. Jeg skal overhalle motoren jeg skal i 444,n tenkte jeg. Kanskje jeg skal sette inn en sånn kam som du har gjort. Og få litt mere sprut i motoren min. Eller om ikke en lik kam i hvertfall en vassere kam. For jeg skal jo ha B16 motor i 444,n min også lurte jeg på om jeg skulle ha en B 18 motor i 544,n min. Jeg kan få tak i en B18 motor til 2000 kr. Men jeg har en B16 som jeg ga 200 kr for da. Det var skikkelig gøy og høre at det går så bra med pv,n din. Jeg håper jeg får sett den i løpet av sommeren i virkeligheten for den høres sså fin ut. Også blir det ikke helt det samme og se bilder av den da synes jeg.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by 445 »

Gratulerer med vel utført jobb!
Gleder meg til å treffe deg og bilen på treff/turer i løpet av sommeren.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Torbo2 »

Dette høres lovende ut!
Det vanskeligste er å få likt blandingsforhold (målt CO) på begge. - Dysehøyden....
Skru like mye ut på begge spjeldene og passe på at pådraget fra gasspedalen starter/drar eksakt likt på begge såjeldene, går jo også greit, da det er individuell justering.
Har du byttet dyser i tillegg til nåler?
Å sette opp dyseavastanden/-høyden kan jo være noe vrient, men du er jo heldig som har en som kan dette ut og inn...
Det er mulig at tomgangsturtallet må være ca 1200 o/min om du har D-kam for at den skal få nok smøring og ellers fin gange?
Min B20/22 trenger litt motorturtall for å gå pent, men de er vel mest den spesielle Weberforgasseren om ikke har vanlig chokespjeld.
Men når motoren er temperert går den perfekt... Da går de nfint på rundt 1000 o/min.
Last edited by Torbo2 on Tue 10 Apr 2012 19:53, edited 1 time in total.
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Alt som er løst på forgasserne er byttet. Regna med at justeringsjobben ville bli tilsvarende lettere hvis mest mulig er i orden på forgasserne.
Legger ut et par bilder av småting vi har snakka om tidligere. Det første er av gummiknottene noen her fant til meg på Clas'ern. Satt fast med kontaktlim og funker gull. Masse luft og god tørk under batteriet. Jeg har også gjenget opp et par vingemuttere til batterifestet. Greit at det er lett å ta ut batteriet etter vasking...

Image


Image
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

I går tenkte jeg å bytte ut filtringen som sitter i framkant av veiva (b18). Har hatt litt lekkasje derfra etter at jeg starta bilen etter vinteren.
Da jeg fikk av låseringen og skiva så jeg at det satt en korkpakning utenfor filtringen.... :?:
Jeg har aldri hørt at det skal være en korkpakning her... Det innerste kammeret er vel forbeholdt oljedreneringen, og så skal det sitte en filtring, klemskive og låsering?
Setter veldig pris på om noen kloke hoder kan hjelpe meg litt her. Har lite lyst til å sette det sammen igjen, bare for å komme med ukvemsord fordi det lekker, og plukke det fra hverandre igjen!!! :x
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
445
Posts: 6098
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by 445 »

Sjekk denne reparasjonshåndboken:

http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... ker_sv.php

B18.
Sider rundt om 2-25.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Torbo2 »

Her blir det litt gjetting, men jeg mistenker at noen forsøkt å forbedre filterringen med en korkpakning. Det for å få mer press på filterringen slik at den også presser mer på veivaklsingen. Men det kan trolig også føre til at filtreringen blir så stiv at den setter seg i en feilaktig stilling, og hindrer nøyaktig tilpasning?
Jeg var også litt skeptisk til montere filterring i forkant, i det hele tatt på min B20, men heller sette inn et nytt lokk med summering. Men så sjekket jeg veivhusventilasjonen og fikk orden på den, så ble det så noenlunde. Men så jeg borra opp forsnevringen til manifolden en millimeter, fra ca. 2.5 til 3,5 – i den pluggen (det er en dyse inni den) som utluftningsslangen sitter på. I tillegg skiftet jeg filter i utluftningsboksen på mormoren og så har det vært tett.
Dette ble gjort fordi motoren har litt større trykk enn originalt, og var nyborret. Etter nyborring er det litt høyere sylinderlekkasjen en tid til motoren er innkjørt og derved lit høyt trykk som kan forstyrre.
Men nå er trykket i veivhuset i balanse, verken over- eller undertrykk virker det som. Og jeg har ikke forsnevert dysa i pluggen mot manifolden selv om sylinderlekkasjen er optimal (svært liten) nå.
Trykket kan nok variere med forskjellige turtall, men det er i alle fall tett på min, så derfor stopper erfaringen og modifiseringene der.
I bakkant av motoren valgte jeg nytt lokk med summering, da dette er mer komplisert å bytte seinere.
På begge lokkene er det viktig å sjekke at overskuddsolje kan renne ned i bunnpanna fra pakningen i lokket. Det skal være noen spor og hull der som må sjekkes ev. borres opp ...
Dette er ikke en helt standard Volvo-modifikasjon, og jeg kan ikke si om det virker på din motor. Men er alt i orden skal det være bra nok, også ifølge Jørgenrud, som jeg rådførte meg med. Men det er en erfaring som kanskje kan være noen å tenke på?
Noen velger annet filter for veivhusventilasjonen, direkte til friluft, som i gamle dager, men det er vel neppe nødvendig om motoren ikke er supertrimmet.
Hvilken kompresjon har motoren forresten?

Vet ikke hvor nyttig dette kan være, men kanskje andre kan komme på banen her med flere erfaringer?
Kanskje det er noen som har erfaringer i den svenske Amazonklubben?
Eller så kan du legge inn spørsmål der?
Problemet må jo løses!
Last edited by Torbo2 on Thu 12 Apr 2012 11:37, edited 1 time in total.
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Tusen takk for raske svar! Dette forumet har virkelig våkna! Supert å ha flinke folk å spørre når det trengs!
Det Torbo2 sier om at korkpakningen kan ha blitt montert for å presse på filtringen stemmer nok. Det mangler en bit av pakningen, og det ser nesten ut som den er skjært ut fordi den var for stor, så det kan tyde på at noen har triksa litt her før. På min b18 er det veivhusventilasjon med rør som går ned forbi bunnpannen. Har aldri hørt om at det sitter noe filter e.l. som kan tette igjen her. :?:
Har bestilt ny filtring, og satser på at det holder, for nå begynner jeg å bli rimelig klar for å trille en tur med gromvogna når våren kommer igjen. Det gjenstår fortsatt litt småfix og justering før sesongen kan begynne for fullt...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Torbo2 »

Hvis du har rør ut i friluft, så blir det jo ikke overtrykk i veivhuset, som du sier. På senere modeller begynte man å tette igjen av miljøhensyn. Og noen ganger kunne det medføre overtrykk, f.eks. om olje og kondens i motoren ble til "grøt" øverst i motoren og dro seg videre og tettet utluftningsslangene, som ofte hadde et minifilter innvendig. Spesielt gjalt dette om man brukte feil olje. Kan nevne at Castrol ikke lagde slike problemer før i tiden, men vil helst ikke nevne hvilke merker som gjorde det, Det var spes. et merke som var umulig på 70-tallet. Det var bare å åpne påfyllingslokket, så så man hvilken olje som var oppi der...
Nå er vel det meste bra...?
Jeg bruker bara Biltemas, og den fungerer bra på bilene jeg styrer med...
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Hehe... trur egentlig det meste av dagens oljer er bra på litt grove volvomotorer. Hvis den bruker litt olje er det jo et tema å se på økonomi og forbruk også, og eventuelt kjøpe litt tjukkere olje...
Den skal jo uansett ikke utsettes for kaldstarter. Jeg kjøpte noe rimelig olje som skulle være spesielt egnet til biler med slitte motorer, og derav også oljeforbruk. Olja var tjukk og fin, og den gamle Mitsubishien jeg kjørte da ble med ett nesten lydløs. All klakking og tikking forsvant, og alt var såre vel. Helt til vinteren kom! :lol: Med -25 på indre østlandet en vintermorgen var oljen min forvandlet til margarin. :mrgreen: Selv med friskt batteri var det helt umulig å få dratt motoren rundt. Bilen måtte inn i garasjen til tining. Ble litt forsinka på jobb den dagen...
Jeg kjøpte biltemaolje til pv'n denne gangen, etter anbefaling fra en gammalbilkompis. 10 liter koster det samme som en 4 liter av anerkjent merke. Tenkte å bytte olje og kjølevæske når den får gått litt slik at jeg blir kvitt eventuelle sponrester fra planslipingen. Har forresten hørt at FK-butikken også har bra olje.
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
User avatar
Røber'n
Posts: 141
Joined: Wed 01 Feb 2012 08:55
Location: Mogreina, Ullensaker

Re: Røber'n's 1962 PV 544

Post by Røber'n »

Da er ny filtring på plass. Det ble helt tett, gitt. Kanskje ikke så rart; da jeg fikk av dekselet til registeret så jeg at jeg hadde satt filtringen i feil kammer i huset. Da jeg bytta den i vinter hadde jeg ikke av skiva på utsiden, og da så det ut som det eneste stedet det var plass til filtringen var i rommet til dreneringshullet. Vel, vel, da jeg er hvertfall jeg en erfaring rikere. Man lærer så lenge man løper over bekken etter ved i høyt nok gress, eller no...
I morgen skal jeg få låne en CO-måler. Sammen med en ørliten tenningsjustering håper jeg at det skal gjøre finjusteringen av forgasserne litt lettere. Leste at torbo skal sette inn lambdasonde. Det blir spennende å se hvordan det prosjektet utarter seg, for kontinuerlig avgass-kontroll høres veldig interessant ut...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal... ;-)
Post Reply